فستیوال جشن نور در شهر لیون فرانسه؛ نوآوری در طراحی و نورپردازی

فستیوال جشن نور در شهر لیون فرانسه؛ نوآوری در طراحی و نورپردازی
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشن نور در لیون در اصل یک جشن مذهبی بوده است. در سال ۱۶۴۳ طاعون همه جای فرانسه را فرا گرفته بود.

آگهی

فستیوال «جشن نور» دوباره به شهر لیون بازگشت. اما این بار کوچک تر و تحت تدابیر شدید امنیتی. سال گذشته این فستیوال بخاطر حملات تروریستی پاریس لغو شد اما سازمان دهندگان این رویداد امسال تصمی گرفتند که دوباره شهر را غرق نور کنند. اگرچه با حضور ۷۵۰ نیروی امنیتی مسلح و پلیس.

جشن نور امسال به جای ۸۰ برنامه نورپردازی شامل ۴۱ برنامه می شود که بیشتر در بخش تاریخی لیون قدیمی متمرکز شده است.

ژان فرانسوآ زوراویک، مدیر رویدادهای فرهنگی شهر لیون می گوید: «تراکم آثار و تولیدات ما امسال بالاتر از حد معمول است و امیدواریم که مردم در مسیرهای بسیار امن برنامه ها، لذت ببرند.»

طراحی نور در نمای با شکوه کلیسای سن ژان چالشی برای هر هنرمند نورپرداز است. طراحی نور امسال این کلیسا بعهده ایان گوما و گروهش بود.

ایان گوما می گوید: «ایده ما بازی با سنگهای نمای ساختمان و حجم بود. مثل دیگر هنرمندانی که قبلا اینکار را انجام دادند. ما یک مرحله مهم طراحی برای این کار داشتیم. باید همه سنگها که تعدادشان ۱۲ هزار قطعه بود را بصورت انیمیشن در می آوردیم. بعد از آن سناریوی حرکت سنگها را طراحی کردم. بنابراین در این نمایش نور سنگ ها میفتند، پرواز می کنند، باد می کنند و می خوابند. کل طرح، بازی با قوانین فیزیک است.»

یکی از نکات برجسته برنامه امسال جشن نور، طراحی آتش و سایه بر روی پله های آمفی تئاتر باستانی رم در تپه «فورویر» است.

سیمون میلِره گودت، طراح این نمایش می گوید: «می خواستیم که زمینه طراحی بر پایه تئاتر سایه ها باشد. کار کردن بر عنصر آتش هم برایمان جالب بود. عنصری که اولین منبع نور بوده است. این نمایش دو شخصیت دارد؛ سایه و آتش. شعله آتش در دنیای دیگر با سایه دخترک برخورد می کند.»

طراحی پلاتونیوم در تالار مرکزی شهر لیون تنها اثری است که با همکاری مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه طراحی شده است. آکاری لیسا اشل می گوید: «اینها روبانهایی ساخته شده از فیبر نوری نانو هستند. این نوارها در آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل پدیده خود کاتالیستی و برای دستگاه های تصفیه آب و هوا و بعضی حوزه های شیمی استفاده می شوند.»

بهترین مکان برای کسانی که به می خواهند عشق و دوستی را بسنجند، طرح «جفت قلبها» است. یک قلب عظیم الجثه نبض دو نفر را به محض گذاشتن دستشان بر روی صفحه می گیرد، ریتم نبضها را در با یک هارمونی تطابق می دهد و قطعه موسیقی شما را پخش می کند.

فرانک پلِتیه می گوید: «شما دو صفحه دارید که ریتم نبض را دریافت می کنند. باید امتحانش کنید تا شانس عشق و دوستی را بسنجید.»

رویداد جشن نور امسال که روز شنبه دهم دسامبر به اوج خود می رسد. برای سه شب و به مدت محدود از ساعت هشت تا ۱۲ شب برگزار می شود.

یک توریست که برای این جشن به شهر لیون فرانسه آمده می گوید: «من از سال ۲۰۱۱، هر سال در فستیوال نور شرکت می کنم.»

یک توریست بریتانیایی نیز می گوید: «تا اینجا که خیلی زیبا بوده. باید طرح تالار شهر را ببینید. باورنکردنی است.»

جشن نور در لیون در اصل یک جشن مذهبی بوده است. در سال ۱۶۴۳ طاعون همه جای فرانسه را فرا گرفته بود. اسقف شهر لیون نذر کرد که اگر طاعون آسیبی به مردم شهر لیون نرساند، همه ساله در روز هشتم دسامبر مردم این شهر برای قدردانی از مریم مقدس با پای پیاده فاصله کلیسای شهر تا کلیسای جامع بالای تپه فورویر را پیاده طی کنند. با برطرف شدن طاعون در این شهر، این جشن به مراسمی هر ساله تبدیل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از جشن نور اسلو؛ آثار درخشان هنرمندان به نمایش درآمد

آغاز شب‌های «جشن نور» در شهر لیون فرانسه

جشن نوروز ۹۱ درصد گران‌تر از پارسال؛ تُخمه روی پسته را سفید کرد