ارکستر سلطنتی تالار کنسرت آمستردام، مبتکر برنامه «چند صدایی» برای جوانان اروپایی

با همکاری
ارکستر سلطنتی تالار کنسرت آمستردام، مبتکر برنامه «چند صدایی» برای جوانان اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از برنامه های ابتکاری ارکستر سلطنتی کنسرت خِباؤ آمستردام برگزاری کلاسهای آموزشی «پُلی فونی» یا چند صدایی برای جوانان اروپایی است.

یکی از برنامه های ابتکاری ارکستر سلطنتی کنسرت خِباؤ آمستردام برگزاری کلاسهای آموزشی «پُلی فونی» یا چند صدایی برای جوانان اروپایی است. این برنامه در ایرلند و اسلوونی انجام شده است.

یان رائس، مدیر تالار کنسرت آمستردام می گوید: «ما افتخار می کنیم که مبتکر برنامه «پُلی فونی» برای جوانان اروپایی هستیم. قطعاتی از باخ و موتسارت و از موسیقیدانان معاصر اجرا می کنیم. تمام این آهنگسازان فرزندان اروپا هستند، آنها حاصل تعامل بین اروپایی ها، و همین چند صدایی اروپایی هستند. درست است که از کارگزاران و از سیاستمداران در بروکسل و در اتحادیه اروپا انتقاد می کنیم، اما به نظرم وقت آن رسیده که نبردی را آغاز کنیم: با هم در ۲۸ کشور اروپایی برنامه اجرا کنیم. وقتی با ارکستر جوانان کار می کنیم و آنها را کنار اساتید با تجربه قرار می دهیم، کلاسهای آموزشی برگزار می کنیم، در واقع به همین تعامل بها می دهیم و آن را ترغیب می کنیم. شاهد هستیم که طی قرون مختلف این تعامل و همکاری و این چندگانگی فرهنگی تا چه اندازه به فرهنگ ماغنا بخشیده است. این تعاملها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه فرصتی است برای ملاقات دیگری.»

دانیل گاتی، رهبر ارکستر سلطنتی کنسرت خباؤ می گوید: « درتمام کشورهایی که سفر می کنیم به نوازندگان جوان امکان می دهد اولین قطعه کنسرت را همراه با ارکستر کنسرت خباؤ اجرا کنند. از نظر من این کار نشانه بزرگ منشی نوازندگان ماست، چون به نوازندگان جوان با هر سابقه ای که دارند و از هر مکتب موسیقی که می آیند امکان می دهد روی صحنه همراه با ما موسیقی اجرا کنند. برجسته ترین نکته این است که می بینیم نوازندگان ارکستر من زودتر از معمول به صحنه می آیند و در کنار این جوان ها می نشینند و با آنها روی بخش های مشکل اثر کار می کنند و بعد هم قطعه را با هم اجرا می کنند.»

از نظر یان رائس، هنر عامل پیوند انسانها با یکدیگر است و از طریق هنر می توان به فراسوی مرزهای جغرافیایی سفر کرد: «فکر می کنم هنر مهم است چون افراد را به هم نزدیک می کند و به احساسات و عواطف ارج می گذارد و باعث می شود به احساسات و عواطف دیگران توجه کنیم. هنر به من آرامش می دهد و به من می گوید که چه چیز در زندگی واقعا مهم است و هر روز مثل روز قبل نمی گذرد. هنر فراسوی واژه ها و فراسوی زندگی روزمره [با این چیزهای مهم] ارتباط برقرار می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجرای سمفونی شماره دو گوستاو مالر در تالار کنسرت آمستردام

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی