جلوه ای از زندگی شبانه پاریس در دهه ۱۹۳۰ در نمایش تازه «رسیرکل»

جلوه ای از زندگی شبانه پاریس در دهه ۱۹۳۰ در نمایش تازه «رسیرکل»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سومین نمایش کامل سیرک «رسیرکل» با موضوع شبهای پاریس به روی صحنه رفته است.

آگهی

سومین نمایش کامل سیرک «رسیرکل» با موضوع شبهای پاریس به روی صحنه رفته است. شرکت «رسیرکل» یک سیرک مجار است که اعضای جوان آن در بوداپست آموزش دیده اند.

نمایش جدید این سیرک به کلوبهای شبانه پایتخت فرانسه در دهه ۱۹۳۰ و زندگی شبانه آن دوران می پردازد.

بنچه واگی، کارگردان نمایش «پاریس شبها» منبع الهام خود را برای این نمایش عکسهای «براشای» عکاس اهل مجارستان معرفی می کند. «براشای» به عکاسی از زندگی شبانه پرداخته بود.

بنچه واگی می گوید: «شرکتمان مایل به انجام یک اجرای جوانانه و به سبک واریته ها بود. من این مسئله را پذیرفتم اما آن را از دید براشای که به نوعی اهل خوشگذرانی بود انجام دادم. در نتیجه در این نمایش می توانیم تمام شکوه و در عین حال پشت پرده و جنبه تاریک زندگی شبانه را ببینیم. مایل بودیم دنیای کاباره ها را به همان شکل که آن زمان در پاریس، برلین و یا بوداپست بود، نشان دهیم. بخش غمگین تر را هم در عین حال می بینیم.»

برای کارگردان این نمایش نزدیک شدن به مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار بود و به همین دلیل گروهی از تماشاگران بر روی صحنه می نشینند و هنرمندان از آنها در نمایش استفاده می کنند. پخش موزیک زنده نیز نقش مهمی در به وجود آوردن فضای خاص این نمایش ایفا می کند.

ژانت وِرِس، از بازیگران این نمایش می گوید: «نسبتا نوآورانه بود. بنچه ایده را مطرح کرد اما به ما اجازه داد کار را خودمان انجام دهیم. او به ما تصاویر را نشان داد و ما خودمان شخصیتها و حرکات را انتخاب کردیم. خودمان با یکدیگر تنظیمش کردیم.»

نمایش «پاریس شبها» مخاطب را با وسوسه ها و زیبایی پاریس دهه ۱۹۳۰ آشنا می کند. شرکت «رسیرکل» به دنبال کاهش فاصله بین تئاتر، رقص و سیرک است.

آرون پینتر، یکی دیگر از بازیگران این نمایش می گوید: «شوخ طبعی بسیار ویژه است. خیلی به مخاطبان و احوال آنها بستگی دارد. به روز و شب بودن، وضع آب و هوا و شرایط عمومی کشور بستگی دارد. ما تاثیری متقابل بر روی یکدیگر داریم.»

«رسیرکل» در سال جاری میلادی در یکی از جشنواره های تئاتر بهارانه در بوگوتا، پایتخت کلمیبا شرکت کرده بود.

این سیرک مجارستانی اکنون در حال برگزاری اجراهای خود در نقاط مختلف جهان است. بازیگران نمایش «پاریس شبانه» هفته آینده در سانتیاگو، پایتخت شیلی به اجرای نمایش خود خواهند پرداخت و در مهر ماه (ماه اکتبر) در مونترال به روی صحنه خواهند رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند