جایزه کارتون مطبوعاتی ۲۰۱۶ به دو کارتونیست از کنیا و مالزی اهدا شد

جایزه کارتون مطبوعاتی ۲۰۱۶ به دو کارتونیست از کنیا و مالزی اهدا شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی مراسمی در ژنو، جایزه کارتون مطبوعاتی بین المللی سال ۲۰۱۶(International Editorial Cartoons Prize) به دو کارتونیست از کنیا و مالزی تعلق گرفت. «بنیاد

آگهی

طی مراسمی در ژنو، جایزه کارتون مطبوعاتی بین المللی سال ۲۰۱۶(International Editorial Cartoons Prize) به دو کارتونیست از کنیا و مالزی تعلق گرفت. «بنیاد کارتون برای صلح» در ژنو این جایزه را بدلیل خلاقیت و تعهد به آزادی بیان به گادو و زونار اهدا کرد.

کوفی عنان، رییس افتخاری این بنیاد ضمن تجلیل از شجاعت این دو کارتونیست که در کشورشان ممنوع القلم شده اند گفت: «همیشه از خلاقیت این هنرمندان که با یک تصویر ساده می توانند تناقضات و بیهودگی بی عدالتی را ترسیم کنند شگفت زده می شوم. شیوه آنها موثرتر از صدها سخنرانی است. هنرمندانی مانند گادو و زونار با بیان حقیقت خود را به خطر می اندازند. آنها شایسته این بزرگداشت ها هستند و امیدواریم این تجلیل در حمایت و حفاظت از آنها تاثیر داشته باشد.»

گادو پس از دریافت جایزه اش گفت: «این دلگرمی و تشویق بزرگی است برای اینکه می دانم همیشه کسانی پشت سر من هستند، کسانی که کار و تلاش هایم را به رسمیت می شناسند. این تشویق نقش مهمی در ادامه کار و حرکت من به جلو خواهد داشت.»

گادو تا چندی پیش کارتونیست «دیلی نیشن»، روزنامه چاپ نایروبی بود. طرح های او از سیاستمداران طمع کار و فاسد در «دیلی نیشن» که یکی از مهمترین روزنامه های آفریقای مرکزی و شرقی است با استقبال مردم همراه بود اما در نهایت موجب اخرج او از کار شد. او با اشاره به افزایش سانسور آزادی بیان و نبود تکثر مطبوعاتی در آفریقا می گوید: «در آفریقا شاهد محدود شدن و از بین رفتن فضا برای مطبوعات و رسانه ها هستیم. این فضای پر چالشی است و مهمترین وظیفه حفظ این فضا است.»

Congratulations to cartoonists zunarkartunis</a> & <a href="https://twitter.com/iGaddo">iGaddo – winners of 2016 Geneva CartooningPeace</a> Award <a href="https://t.co/ACloZpdLjr">pic.twitter.com/ACloZpdLjr</a></p>&mdash; CRNI (CRNetInt) 4 mai 2016

زونار، معروفترین کارتونیست مطبوعاتی و کمیک استریپ در مالزی است. او با بهره بردن از طنز و کنایه سوء استفاده از قدرت و فساد نخبگان و همچنین بحران اخلاقی جامعه و سیستم قضایی کشورش را افشا می کند. او هم اکنون به اتهام ایجاد فتنه تحت تعقیب قضایی است و ممکن است به ۴۳ سال زندان محکوم شود. علیرغم دریافت جوایز معتبر بین المللی، دولت مالزی نشر آثار او در رسانه های داخلی را ممنوع کرده است. زوناز می گوید: «این جایزه اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند اهرم فشاری بر دولت مالزی باشد و همچنین افکار بین المللی را نسبت به وضعیت من و سطح آزادی بیان و حقوق بشر در مالزی آگاه کند.»

بعضی از آثار برنده در محوطه کنار دریاچه لمان، در قلب ژنو در معرض دید است. دیدگاه کارتونیست ها در مورد موضوعات مختلف از مسائل زیست محیطی گرفته تا چالش امنیت در بیش از ۱۰۰ طرح و کارتون بیان شده اند. مشکل مهاجران و پناهجویان یکی از مهمترین مسائلی است که با کنایه و طنز فوق العاده به آن پرداخته شده است.

برگزاری مراسم کارتون برای صلح و نمایشگاه در شهر ژنو تاکیدی بر نقش کارتونیست ها به عنوان معماران آزادی جامعه و ضرورت حمایت از آنها است. این نمایشگاه در ساحل دریاچه لمان تا اوایل ماه ژوئن برقرار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای اولین‌ بار یک زن برنده جایزه «جشنواره جهانی کارتون‌های مطبوعاتی» شد

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل