«آوه ماریا» و «شوک» بخت های برتر اسکار فیلم کوتاه

«آوه ماریا» و «شوک» بخت های برتر اسکار فیلم کوتاه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رقابت در رشته بهترین فیلم کوتاه در اسکار امسال، فرصتی برای کشورهایی است که پیشینه چندانی در دریافت آن ندارند. خبر نامزدی فیلم «شوک» از کوزوو، در میان

آگهی

رقابت در رشته بهترین فیلم کوتاه در اسکار امسال، فرصتی برای کشورهایی است که پیشینه چندانی در دریافت آن ندارند. خبر نامزدی فیلم «شوک» از کوزوو، در میان پنج فیلم دیگر، موجب خوشحالی تیم سینمایی این فیلم شد. داستان «شوک» در دهه ۹۰ میلادی و دوره جنگ کوزوو و صربستان روی می دهد. فیلم دوستی دو پسر در روزهای جنگ و خونریزی، ربرو شدن با چالش های مختلف و تلاش برای زنده ماندن را تصویر می کند.

جیمی داناهیو، کارگردان بریتانیایی فیلم پنج سال پیش و همزمان با فوران آتشفشان ایسلندی مدتی در این کشور سرگردان شده بود. این تجربه در نهایت به ساختن فیلم «شوک» منجر شد. او می گوید: «برای تعطیلات سه روزه به ایسلند رفتم، آتشفشان فوران کرد و تا پنج هفته هیچ پروازی برای خارج شدن از ایسلند وجود نداشت. در این مدت با آدم های جالب و دوستان فوق العاده ای آشنا شدم. اینجا بود که از تجربه جنگ و حوادث آنجا بیشتر با خبر شدم.»

«آوه ماریا»، نامزد دیگر بهترین فیلم کوتاه، محصول مشترک فلسطین، آلمان و فرانسه در کرانه غربی در اسراییل فیلمبرداری شده است. این کمدی، داستان زندگی بی سروصدای چند راهبه مسحیی است که با ورود ناگهانی خانواده یهودی برای عید شبات بهم می ریزد. این اولین نامزدی باسل خلیل، کارگردان بریتانیایی فلسطینی تبار است. او می گوید هدفش ساختن فیلمی درباره ارتباط متقابل جوامع مختلف مذهبی در کرانه غربی رود اردن است. باسل خلیل می گوید: «مردم خاورمیانه با مذهب به دنیا می آیند، انتخابی در کار نیست. من در اسراییل یک فلسطینی مسیحی بدنیا آمدم،انتخاب نکرده بودم. از لحظه بدنیا آمدن مسیری برایت مشخص شده که باید از آن تبعیت کنی. یعنی یکی از آنها هستی و از همان لحظه دشمنانی داری وهیچ انتخابی در این ماجرا نداری. این مضمون فیلم است.» فیلم که در جشنواره کن ۲۰۱۵ نمایش داده شد تا به حال جوایز متعددی کسب کرده است.

فیلم های «آوه ماریا» و «شوک»، روز ۲۸ فوریه با سه فیلم «روز اول» ساخته هنری هیوز، «شاتر» ساخته بنجامین کلیری و «همه چیز خوب است» از آلمان برای دریافت اسکار رقابت خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد