جشنواره اپرای وِکسفورد: کشف شاهکارهای فراموش شده

با همکاری
جشنواره اپرای وِکسفورد: کشف شاهکارهای فراموش شده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایرلند می تواند به واسطه میزبانی یکی از رویدادهای بین المللی سطح بالای موسیقی به خود ببالد: جشنواره اپرای وِکسفورد. شصت و چهارمین دوره این جشنواره

ایرلند می تواند به واسطه میزبانی یکی از رویدادهای بین المللی سطح بالای موسیقی به خود ببالد: جشنواره اپرای وِکسفورد. شصت و چهارمین دوره این جشنواره هدفی منحصر بفرد را دنبال می کند: کشف شاهکارهای بزرگ و بعضا فراموش شده.

از میان اپراهایی که امسال جان دوباره ای پیدا کردند می توان به کمدی فرانسوی «لُ پِرِه او کلرک» اثر فردیناند ارولد اشاره کرد. آمیزشی از کلام، موسیقی، آهنگ و تئاتر و یک اجرای موفق که فقط با نمونه های امروزی موزیکال قابل مقایسه است.

حکایت ماجرایی عشقی بین ایزابل و بارون دو مرژی، دو جوان پروتستان در سده شانزدهم میلادی در فرانسه، کشوری که هنوز قتل عام سن بارتولومه را فراموش نکرده بود.

نیکو دارمانین، یکی از بازیگران این اپرا بیشتر توضیح می دهد: «کمی شبیه کلینت استیوود؛ مرد راسخی که البته با توجه به اوضاع بعد از قتل عام، جانب احتیاط را رعایت می کرد اما خُب عاشق است. مردی آرام که حاضر است جانش را فدای عقایدش کند.»

ماری-ایو مانژه، سوپرانو در مورد شخصیت ایزابل می گوید: «ایزابل دو مانژه شخصیتی است علاقمند، با شور و حرارتی وصف نشدنی…تنها پروتستانی است که پایش به دادگاه فرانسه کشیده شده….وقتی روی شخصیت او مطالعه می کردیم دائم این ایده به ذهنمان می آمد که دختری است با روحیات یک گاوچران که در رویای در نوردیدن مراتع و زمینهاست ولی زندانی است، اسیر لباسهای دست و پاگیرش است….خیلی جالب است که درست مثل فیلمهای «وسترن»، یکی از ما شبیه کلینت استوود باشد و یکی هم شبیه یک کابوی.»

ژان لوک تَنگو، رهبر ارکستر در مورد این اپرا می گوید: «اپرای «لُ پِرِه او کِلِرک» برای من حکم کشف دوباره اپرایی را دارد که پیش از «کارمن» و «فاوست» گل سر سبد اجراهای فرانسه بود. چالش واقعی این است که بتوان آنرا مدرن، امروزی و پر طراوت و طبیعی جلو داد. البته موسیقی که ارولد تنظیم کرده آنقدر خوب است که خیلی به کارهای روسینی یا وبر نزدیک است و این اصالت کار این آهنگ ساز رومانتیک فرانسوی را نشان می دهد. اجرایی است که هم به شما آرامش می دهد هم از دیدن آن لذت می برید.»

ماری-ایو مانژه، سوپرانو می گوید: «خواندن «آریا» یا «آریتای» ایزابل واقعا خارق العاده است. زیباست، اثری است که ذوق هنری در آن نمایان است. این اپرایی است که سنگینی جنگهای مذهبی، که متاسفانه حتی امروز هم مهم هستند را با سبکی عشق درهم می آمیزد. دسیسه ای برای ازدواج زوج عاشق… اپرای فوق العاده ای است.»

شصت و پنجمین دوره جشنواره اپرای وکسفورد از بیست و ششم اکتبر تا ششم نوامبر ۲۰۱۶ میلادی برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره اپرای وکسفورد

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی