فیلم مستند «پنی ها» با موضوع تکدی گری کودکان فلسطینی

فیلم مستند «پنی ها» با موضوع تکدی گری کودکان فلسطینی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فیلم مستند «پنی ها» یحیی، ۸ ساله و برادرش همام، ۱۴ ساله را دنبال می کند که در خیابان تکدی گری می کنند. آنها از روستایی کوچک در مناطق فلسطینی در کرانه

آگهی

فیلم مستند «پنی ها» یحیی، ۸ ساله و برادرش همام، ۱۴ ساله را دنبال می کند که در خیابان تکدی گری می کنند. آنها از روستایی کوچک در مناطق فلسطینی در کرانه باختری هستند. عمر، پدر آنها یک کارگر ساختمانی در اسرائیل است که در چند سال اخیر درخواست او برای اجازه کار جدید مورد پذیرش قرار نگرفته است. در نتیجه پسران این خانواده ۱۳ نفره باید مخفیانه از مرز اسرائیل عبور کنند تا با گدایی به خانواده شان کمک کنند.

این فیلم در جشنواره فیلم بیت المقدس به نمایش درآمد. کارگردان فیلم ظرف ۱۵ سال اخیر با کودکان و نوجوانان در پروژه های آموزشی غیر رسمی کار کرده است.

بدران بدران، کارگردان و تهیه کننده فیلم می گوید: «ساخت این فیلم برای من یک تعهد اجتماعی بود. این فیلم سیاسی نیست اما مسئله غیرقابل حل برای آنها این است که حصار امنیتی به پدر خانواده اجازه نمی دهد که در اسرائیل کار کند. مسئله ای که آنها را به فقر کشانده است. سوال اینجاست مسئول شرایط این کودکان کیست؟ آنها قربانیانی هستند که مجبورند در خیابان گدایی کنند به جای اینکه به مدرسه بروند. چه چیز یا چه کسی می تواند مشکل آنها را حل کند؟»

این اولین فیلم بدران بدران است. او هر روز در مسیر رفتن به سر کار با این کودکان روبرو می شود. این فیلم مستند به سبک سینما وریته (سینما حقیقت) ساخته شده است و کارگردان در صحنه های آن دخالتی نمی کند. این فیلم واقعیت روزانه زندگی کودکان را نشان می دهد. او به مدت ۸ سال از این دو برادر فیلمبرداری کرده است و تماشاگر می تواند مراحل مختلف زندگی آنها را ببیند.

بدران بدران می گوید: «اولین چالش فیلمبرداری روسایی بودند که گدایی این کودکان را در خیابان کنترل می کردند. هر وقت فردی با دوربین ظاهر می شد در نهایت مورد ضرب و شتم قرار می گرفت. دو سال طول کشید تا اعتماد آنها را به این فیلم جلب کنم. فیلمبرداری از کسانی که در ماشینها بودند هم آسان نبود، هر کسی هم مایل نبود که از او فیلمبرداری شود. چالش دیگر عادت دادن بچه ها به دوربین بود تا طبیعی رفتار کنند. در نهایت اما دوربین بخشی از زندگی آنها شد و به آن فکر نمی کردند.»

آیا برادر بزرگتر می تواند روزی این دور باطل را بشکند و با بدست آورن پول کافی کاری کند که برادرش به مدرسه بازگردد؟

فیلم «پنی ها» به چندین جشنواره فیلم دعوت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فیلم اورشلیم؛ فیلمهایی محلی با اهدافی جهانی

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید