جایزه بین المللی زن سال در موناکو به کاترین شابو اهدا شد

جایزه بین المللی زن سال در موناکو به کاترین شابو اهدا شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاترین شابو، دریانورد و خبرنگاری است که زندگی را روی دریا کشف کرده و گذرانده است.او اولین زنی بود که در سومین دوره رقابت «واندی گلوب»، موفق شد در یک

آگهی

کاترین شابو، دریانورد و خبرنگاری است که زندگی را روی دریا کشف کرده و گذرانده است.او اولین زنی بود که در سومین دوره رقابت «واندی گلوب»، موفق شد در یک سفر انفرادی روی دریا، از اواخر سال ۱۹۹۶ تا نخستین ماه های سال ۱۹۹۷ دور دنیا را با قایق و بدون توقف طی کند. کارترین شابو که تنها زن شرکت کننده در مسابقات بود، این سفر را در ۱۴۵ روز کامل کرد.

اوایل هفته جاری در مراسم باشکوهی در موناکو، جایزه زن سال به کاترین شابو اهدا شد. این جایزه بین المللی به زنان فعال در عرصه های مختلف جامعه تعلق می گیرد که در زندگی خود دستاوردهای مهم داشته و همچنین الهام بخش دیگران بوده اند.

خبرنگار یورونیوز: «خانم شابو شما زن دریا هستند، دریا برایتان چه مفهومی دارد؟»

رابطه من با دریا بسیار پر احساس است و به دریا احساس نزدیکی می کنم. فکر می کنم این شیفتگی من از دوران کودکی ام ریشه می گیرد. وقتی خیلی کوچک بودم پدرم راننده بود و با نیزه ماهیگیری می کرد. هر روز صبح زود، یک ماسک و یک لوله تنفس زیر آب روی صورت من می گذاشت و زیر دریا می رفتیم. این به من شناخت خوبی از دریا داده است. حالا مانند یک دریانورد می دانم در عمق دریا چه می گذرد.»

یورونیوز: «آیا شرکت در مسابقه قایقرانی دور دنیا رقابتی برای برنده شدن بود یا تلاشی برای نزدیکی و هارمونی؟»

کارتین شابو: «دریا یک نبرد نیست. دریا به همان اندازه که نرم و ملایم است می تواند خشن و عصبانی باشد. به عنوان مثال، دریای جنوب عظمتی دارد و موج های آن بسیار بزرگ است. وقتی باد با سرعت می وزد، طوفان دریا را می شکافد. تاج امواج سطح دریای فیروزه ای را از هم باز می کند. دریا در چنین مواقعی فوق العاده زیبا است ولی باید حتما بدانی چطور با آن کنار بیایی.»

دسامبر سال جاری، ۱۹۶ کشور دنیا برای تهیه مقدمات برنامه ای برای کاهش پایدار گازهای گلخانه ای در پاریس دیدار خواهند کرد.

کارترین شابو به عنوان سفیر اقیانوس ها وآب و هوا در این نشست شرکت می کند. او معتقد است راه حل واقعی برای محافظت از کره زمین و آب و هوای آن مستلزم حفاظت از دریاها و اقیانوس ها است. خانم شابو می افزاید پیام نشست آب و هوایی پاریس ۲۰۱۵ این است که اقیانوس ها آینده ما هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟