نمایشگاهی با موضوع پیامدهای جنگ جهانی دوم در برلین

نمایشگاهی با موضوع پیامدهای جنگ جهانی دوم در برلین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبارت «۱۹۴۵؛ شکست، آزادسازی، آغازی جدید» عنوان نمایشگاهی است که به پیامدهای جنگ جهانی دوم می پردازد. این نمایشگاه که در موزه تاریخی آلمان در برلین

آگهی

عبارت «۱۹۴۵؛ شکست، آزادسازی، آغازی جدید» عنوان نمایشگاهی است که به پیامدهای جنگ جهانی دوم می پردازد. این نمایشگاه که در موزه تاریخی آلمان در برلین برگزار می شود با هفتادمین سالگرد پیروزی متفقین در اروپا در ۱۸اردیبهشت همزمان شده است و پایان جنگ و سالهای پس از آن را در دوازده کشور نشان می دهد.

موضوعات اصلی نمایشگاه به شرایط این کشورها پس از جنگ مربوط می شوند. مثلا اینکه این کشورها با چه مشکلاتی پس از جنگ دست و پنجه نرم می کردند و مردم چگونه با آنچه در سالهای جنگ رخ داد، روبرو شدند؟

مایا پیرز، یکی از مسئولان این نمایشگاه می گوید: «برای ما مهم بود نشان دهیم که چطور برخی مسائل مختص این کشورها بود. مثلا یک مشکل خاص در سالهای پس از جنگ چه تفاوتی در هلند، در بریتانیا، در اتحاد جماهیر شوروی یا در لهستان داشت. مشکلاتشان تا چه حد متفاوت یا مشابه بودند؟ به عنوان مثال شیوه آنها برای برخورد با همدستان نازیها یا متهمان به همدستی با آنها چه بود.»

این نمایشگاه نشان می دهد که در بیشتر کشورهای آزاد شده همچون فرانسه و هلند و دانمارک، حملات تلافی جویانه علیه متهمان به همدستی با نازیها مشابه بوده است.

بازدید کننده این نمایشگاه در ابتدا با واقعیاتی تلخ در مورد جنگ جهانی دوم مواجه می شود. اینکه سیزده میلیون نفر توسط نازیها کشته شدند و حدود ۴۵ میلیون نفر در جنگ جان باختند. این نمایشگاه همچنین نشان می دهد که هفت میلیون کارگر اجباری در پایان جنگ آزاد شدند.

بابت کینکرت، یکی دیگر از مسئولان این نمایشگاه می گوید: «مطمئنا همیشه روبرو شدن با میزان جنایات و مسئولیت حکومت آلمان و خساراتی که این کشور به کشورهای دیگر زد، وحشتناک است. ولی نشان دادن این مسئله به شکلی قاطع به بازدیدکنندگان جوان اهمیت دارد. نشان دادن اینکه آلمان جنگ را آغاز کرد و آلمان مسئول جنایات زیادی است.»

در آلمان همچنان فقدان اطلاعات در مورد آنچه در کشورهای دیگر پس از جنگ جهانی دوم رخ داد، وجود دارد. به عنوان مثال تعداد کمی از مردم می دانند که نود درصد از سیزده میلیون قربانی جنایات نازیها اهالی شرق اروپا همچون لهستان، اوکراین و بلاروس بودند.

نمایشگاه «۱۹۴۵؛ شکست، آزادسازی، آغازی جدید» با تمرکز روی دوازده کشور اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم تا مهرماه امسال در موزه تاریخی آلمان در برلین دایر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟