مجسمه ای در تجلیل از پدر موسیقی «بوسانوا»

مجسمه ای در تجلیل از پدر موسیقی «بوسانوا»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ساحل ایپانمای ریو، از مجسمه تام ژوبیم، پدر سبک بوسانوا، پرده برداری شد.

آگهی

در منطقه ایپانمای شهر ریو دو ژانیروی برزیل، از مجسمه تام ژوبیم، خواننده و آهنگساز مشهور سبک بوسانوا پرده برداری شد. ترانه های او ده ها بار در سراسر دنیا بازخوانی شده اند.

پائولو، پسر تام ژوبیم، می گوید ساحل ایپانما بهترین مکان برای این مجسمه است چون به تندیس سایر شعرا و خواننده ها نزدیک است.

پائولو ژوبیم می گوید: «جای مجسمه فوق العاده است. هر کسی از کنار آب رد شود آن را خواهد دید. پایین تر هم به کائیم و درومون می رسند. او نزدیک همقطارانش است.»

کائیم خواننده و آهنگساز و درومون از شعرای برجسته برزیل بوده اند.

در سال ۱۹۶۳، ترانه «دختر ایپانمایی» ژوبیم بسیار مشهور شد. او و وینیسیوس دی مورائیس، ترانه سرای این اثر، از پایه گذاران سبک باسانوا به شمار می روند.

کریستینا موتا هنرمندی است که مجسمه تام ژوبیم را ساخته. او می گوید: «برای اینکه مجسمه کسی را بسازید، باید از نحوه نشستن، راه رفتن، سخن گفتن و اداهای او آگاه باشید. تحقیق کردم و دیدم می توانم از عکس او که در مراسم معرفی برازیلیا به عنوان پایتخت در کنار وینیسیوس دی مورائیس راه می رود استفاده کنم. عکس خیلی مشهوری است.»

در زبان پرتغالی بوسانوا به معنای مد جدید است.
این سبک بر نسل های زیادی از موسیقیدانان تاثیر گذار بوده است.

ژوبیم صدها آهنگ ساخته است و بیش از پنجاه آلبوم ضبط کرده. یکی از معروف ترین این ترانه ها «شِگا دِ سائودادی» (Chega de Saudade) یا «غم بس است» نام دارد که در سال ۱۹۵۸ منتشر شده و غالبا از آن به عنوان نخستین اثر بوسانوا یاد می شود.

تام ژوبیم با نام کامل آنتونیو کارلوس برازِلیرو د آلمیدا ژوبیم، سال ۱۹۹۴ میلادی در شصت و هفت سالگی چشم از جهان فرو بست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟