Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آلمان یک معامله بزرگ تجاری دیگر را با چین لغو کرد

 Volkswagen
Volkswagen Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان به دلایل امنیت ملی، واگذاری یکی از شعبه‌های فولکس واگن را به چین متوقف کرد؛ اقدامی که ضربه‌ای جدید به روابط پرتنش این کشور با بزرگترین شریک تجاری‌اش محسوب می‌شود.

آگهی

گروه «MAN Energy Solutions» که از گروههای زیرمجموعه فولکس واگن محسوب می‌شود، پیش از این در ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که قصد دارد تجارت توربین‌های گازی خود را، به شرکت دولتی چینی «CSIC Longjiang GHGas Turbine Co» واگذار کند.

با این وجود بررسی‌های دولت آلمان، نگرانی‌هایی را در این باره ایجاد کرده که چین از این توربین‌های گازی برای تامین انرژی کشتی‌های جنگی استفاده کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگرچه برلین از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی استقبال می‌کند، اما همچنان از فناوری‌های مرتبط با «امنیت عمومی» در برابر کشورهایی که «شاید همیشه رابطه دوستانه با ما ندارند» محافظت خواهد کرد.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان نیز در همین کنفرانس گفت که از تصمیم دولت «به دلایل امنیتی» استقبال می‌کند.

بر اساس آمارهای دولت آلمان، برلین و پکن سال گذشته میلادی کالاهایی به ارزش ۲۵۵ میلیارد یورو مبادله کردند. با این وجود روابط دو کشور در سال‌های اخیر بارها دچار تنش شده است زیرا آلمان تلاش دارد از تولیدکنندگان محلی محافظت کند و وابستگی خود را به چین کاهش دهد.

در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی نیز آلمان فروش یکی از کارخانه‌های نیمه‌هادی خود را به یک شرکت فناوری متعلق به چین، بار دیگر به دلیل نگرانی‌های امنیتی مسدود کرد.

واکنش چین

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه گفت: «چین با سیاسی شدن همکاری‌های تجاری عادی مخالف است. ما امیدواریم که آلمان محیط تجاری منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض را برای شرکت‌های سراسر جهان از جمله شرکت‌های چینی فراهم کند.»

شرکت چینی «MAN Energy Solutions» نیز اعلام کرد که به تصمیم دولت آلمان احترام می‌گذارد.

فراز و نشیب روابط چین و اتحادیه اروپا

تصمیم برای جلوگیری از انجام این معامله، تنها چند هفته پس از آن گرفته شد که اتحادیه اروپا تعرفه‌ خودروهای الکتریکی وارد شده از چین را افزایش داد؛ اقدامی که منجر به ایجاد اختلاف تجاری جدید با پکن شد.

تعرفه‌های جدید این اتحادیه که می‌تواند تا ۳۸ درصد به هزینه واردات خودروی الکتریکی از چین اضافه کند، از روز جمعه برای یک دوره چهار ماهه اعمال خواهد شد. پس از آن، اتحادیه اروپا باید تا نوامبر تصمیم بگیرد که آیا این تعرفه‌ها را برای یک ذوره پنج ساله تمدید کند یا خیر.

پیش از آن، چین نیز تحقیقاتی را درباره قیمت گوشت خوک اتحادیه اروپا آغاز کرده بود. کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات به منظور حل و فصل مناقشات با دولت چین، در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

فولکس واگن، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا نیز به تصمیم جدید اتحادیه اروپا درباره افزایش تعرفه‌های خودروهای الکتریکی چینی واکنش نشان داد و تکرار کرد که زمان‌ اتخاذ این تصمیم اتحادیه اروپا با توجه به «تقاضای ضعیف فعلی برای خودروهای برقی» در آلمان و در منطقه، مضر است.

این شرکت در بیانیه‌ خود افزود: «تأثیر منفی این تصمیم، بیشتر از منافع احتمالی برای صنعت خودروسازی اروپا و آلمان است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا تعرفه‌های سنگین بر خودروهای چینی بست؛ پاسخ پکن چیست و قیمت‌ها چه تغییری می‌کند؟

اتحادیه اروپا ۱۹ شرکت چینی را به دلیل حمایت از کارزار جنگی روسیه تحریم کرد

وضع تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چینی از جیلی تا تسلا و بی‌ام‌و؛ کمیسیون اروپا نرخ‌ها را اعلام کرد