NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شبیخون وزیر افراط‌گرا به بانکداری فلسطینیان؛ آیا اسموتریچ یک‌تنه تشکیلات خودگردان را سرنگون می‌کند؟

بتسالل اسموتریچ
بتسالل اسموتریچ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراط‌گرای اسرائیل ماه آینده قادر است با تنها چرخش قلمی ارتباط بانک‌های فلسطینی را با نظام مالی اسرائيل قطع کند. به گفته مقامات آمریکایی این اقدام به سرعت باعث سقوط اقتصاد در کرانه باختری و در پی آن فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌شود.

آگهی

به گزارش اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به شدت نگران اقدامات احتمالی ماه آینده آقای اسموتریچ است. زیرا در صورتی که او مجوز همکاری بانک‌های اسرائیلی با بانک‌های فلسطینی را قطع کند، سقوط اقتصادی کرانه باختری به سقوط تشکیلات خودگردان، ایجاد خلا قدرت و در نتیجه افزایش هرج و مرج در منطقه می‌انجامد.

بتسالل اسموتریچ یک شهرکنشین اسرائیلی افراط‌گرا و ضد فلسطینی و ایدئولوژیش الحاق کرانه باختری به اسرائیل است. او در راستای نیل به اهداف ایدئولوژیکش در دوسال گذشته فعالیت‌های بسیاری انجام داده است.

آقای اسموتریچ پیش‌تر تشکیلات خودگردان فلسطینی را «تهدید» و حماس را یک «دارایی» برای اسرائيل توصیف کرده بود. زیرا معتقد است که حماس باعث ایجاد شکاف در حکمرانی فلسطینیان شده و به همین سبب امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی را کاهش داده است.

بتسالل اسموتریچ که وزیر دارایی و وزیر مسئول امور غیرنظامی کرانه باختری در وزارت دفاع اسرائيل است، نفوذ چشمگیری در دولت راست‌گرای بنیامین نتانیاهو دارد.

او این اختیار را دارد که به بانک‌های اسرائيلی مجوز دهد که بدون خطر متهم شدن به پولشویی و یا تامین مالی تروریسم با بانک‌های فلسطینی مراوده مالی داشته باشند. بدون این مجوز، ارتباط بانک‌های فلسطینی با نظام بانکی اسرائيل قطع شده و در نتیجه نظام مالی کرانه باختری سقوط می‌کند.

مهلت این مجوز در ماه ژوئن تمام می‌شد و آقای اسموتریچ تهدید کرده بود که آن را تمدید نمی‌کند. او با چنین تهدیدی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل را برای تایید احداث هزاران واحد مسکونی در شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری و صدور مجوز قانونی برای پنج پایگاه غیرقانونی تحت فشار قرار داد.

این وزیر راست‌گرای افراطی اسرائيلی در آن زمان در عوض اقدامات آقای نتانیاهو مجوز را چهار ماه تمدید کرد و در نتیجه اکنون مهلت این مجوز در پایان ماه اکتبر تمام می‌شود. آمریکا و متحدانش نگران‌اند که آقای اسموتریچ از تمدید مجدد این مجوز سر باز زند.

یک مقام یکی از کشورهای عضو گروه هفت گفت که ایالات متحده آمریکا در جلسه وزرای دارایی کشورهای گروه هفت نگرانی شدید خود را مبنی بر اقدامات احتمالی بتسالل اسموتریچ و قطع شدن ارتباط بانک‌های فلسطینی و اسرائيلی ابراز کرد و هشدار داد که این قطعی ارتباط می‌تواند به بی‌ثباتی شدیدی در کرانه باختری منجر شود. این بی‌ثباتی باعث افزایش خشونت در منطقه شده و این خشونت در آخر گریبان‌گیر خود اسرائیل می‌شود.

به گفته این مقام گروه هفت، عدم تایید مجوز مزبور و قطع ارتباط بانکی باعث می‌شود که اقتصاد کرانه باختری به یک اقتصاد نقدی تبدیل شود. این موضوع تا حد بسیاری به سود گروه‌های تروریستی است. زیرا آن‌ها اکثر مراوده‌های مالی و معاملاتشان را با پول نقد انجام می‌دهند.

او گفت: «فروپاشی نظام بانکی برای کل جامعه فلسطین ویرانگر خواهد بود و دسترسی غیرنظامیان فلسطینی به غذا و خدمات اولیه را کاهش می‌دهد.»

این مقام گروه هفت افزود که آمریکا و دیگر متحدانش به دلیل اقدامات افراط‌گرایانه آقای اسموتریچ مستقیما با او در ارتباط نیستند و ایالات متحده قصد دارد او را به دلیل اقدامات بی‌ثبات کننده در کرانه باختری تحریم کند.

به گفته این مقام، این تصمیم آمریکا به استحضار اسرائیل کاتز، وزیر خارجه، ران درمر و وزیر امور راهبردی اسرائيل و همچنین شخص بینامین نتانیاهو رسیده است.

به گفته دو منبع مطلع، آقای اسموتریچ پیش از موعد ماه اکتبر، بررسی شرایط بانک‌های فلسطینی را به عنوان شرطی برای تمدید مجوز تعیین کرده است. با این حال دولت بایدن و گروه هفت نگران‌ هستند که با نزدیک شدن موعد مقرر و برآورده شدن شرایط وضع شده، آقای اسموتریچ خواسته‌های جدیدی را مطرح کند که «بیش از آن که به بانکداری مربوط باشند، با گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری مرتبط باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی اسرائيل به بیروت پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها؛هدف فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان بود

حمله کاماندو‌های اسرائيلی به تاسیسات سپاه در سوریه؛ «مدارک و تجهیزات را بردند»

وزیر تندروی اسرائیل: چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد