NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اسموتریچ، وزیر جنجالی اسرائیل: گرسنگی دادن به ۲ میلیون فلسطینی «اخلاقی» است اما جهان نمی‌خواهد

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل
بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل در اظهاراتی بحث‌برانگیز اعلام کرد که مادامی که گروگان‌های اسرائیلی آزاد نشدند، سیاست گرسنگی دادن به ۲ میلیون نفر از ساکنان غزه می‌تواند پاسخی «موجه و اخلاقی» باشد منتهی تنها مانع از نظر او این است که «هیچکس در جهان به اسرائیل اجازه این کار را نمی‌دهد.»

آگهی

این وزیر اسرائیلی که دارای عقاید راست افراطی است، در سخنرانی روز دوشنبه خود در یک کنفرانس با نام «مسئولیت‌پذیری ملی» در شهرکی به نام «یاد بنیامین» گفت که اسرائیل باید کنترل توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل باریکه غزه را به دست گیرد. او همچنین مدعی شد که گروه فلسطینی حماس همچنان کنترل این شریان‌های توزیع را در دست دارد.

وی گفت: «در واقعیت جهان امروز، شرکت در اقدامات [شدید] جنگی امکان‌پذیر نیست. هیچ کس در جهان به ما اجازه نمی‌دهد که [به مردم غزه] گرسنگی بدهیم و دو میلیون شهروند آن را از آب محروم کنیم،‌ کما اینکه این امر تا زمان آزادی گروگان‌های ما موجه و اخلاقی باشد.»

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که اگر اسرائیل به جای حماس بر توزیع کمک‌های بشردوستانه نظارت می‌کرد، تا الان جنگ تمام شده بود و گروگان‌ها بازگشته بودند.

اسموتریچ افزود: «نمی‌شود با یک دست با حماس مبارزه کرد و با دست دیگر به آن‌ها کمک کرد. پول، سوخت و کنترل بر مناطق غیرنظامی در نوار غزه در نهایت به نفع حماس است. این طوری جواب نمی‌دهد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اسرائیل بر کمک‌هایی که وارد غزه می‌شود نظارت دارد ولی گروه‌های امدادی وظیفه توزیع آن را بر عهده دارند. در حالی که برخی از گزارش‌های کلامی و ادعایی حاکی از سرقت این کمک‌ها توسط اعضای حماس است، اما هنوز به طور کامل میزان دقیق آن مشخص نیست.

دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه آمریکا در ماه فوریه گفت که هیچ مقام اسرائیلی تا کنون به او یا دولت بایدن «شواهد خاصی مبنی بر انحراف یا سرقت این کمک‌ها» ارائه نکرده است.

اسرائیل به دلیل محدود کردن کمک‌های غذایی به نوار غزه با انتقاد فزاینده‌ای از سوی گروه‌های امدادی و سازمان‌های بین‌المللی مواجه است. بیانیه یک ماه پیش سازمان ملل متحد به نقل از کارشناسان مستقل نشان داد که قحطی در سراسر این منطقه بیداد می‌کند. این کارشناسان، اسرائیل را به انجام «یک کارزار قحطی عمدی و هدفمند» متهم کردند که آن را «مصداقی از خشونت نسل‌کشانه» نامیدند.

[در غزه] نیازی به رفع گرفتگی فاضلاب نیست، نیازی به تحصیل نیست، نیازی به رفاه نیست. غزه در دو سال آینده یک منطقه جنگی خواهد بود. شما به غذا، مقداری دارو و حداقل خدمات بهداشتی مانند آب و فاضلاب نیاز دارید. همین بس است.
بتسالل اسموتریچ
وزیر دارایی اسرائیل

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال صدور حکم جلب برای بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر دفاع اسرائیل، به اتهام استفاده ابزاری از «گرسنگی به عنوان سلاح جنگی» است.

نتانیاهو قویا این اتهامات را رد کرده و گفته است که این اتهامات مبتنی بر «مجموعه‌ای از دروغ» است. او گفته است که اگر فلسطینی‌های غزه غذای کافی دریافت نمی‌کنند، «به این دلیل نیست که اسرائیل مانع آن می‌شود، به این دلیل است که حماس آن را می‌دزدد.»

بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل روز دوشنبه از کنترل اسرائیل بر این کمک‌ها «به عنوان بخشی یا به عنوان وسیله‌ای ضروری برای تحقق اهداف تعریف‌شده جنگ» حمایت کرد و گفت که در ماه‌ها و سال‌های آینده کمک حداقلی به غزه کفایت می‌کند.

او گفت: «هیچ کس در حال حاضر در خصوص حکمرانی نظامی [اسرائیل بر غزه] صحبت نمی‌کند. [در غزه] نیازی به رفع گرفتگی فاضلاب نیست، نیازی به تحصیل نیست، نیازی به رفاه نیست. غزه در دو سال آینده یک منطقه جنگی خواهد بود. شما به غذا، مقداری دارو و حداقل خدمات بهداشتی مانند آب و فاضلاب نیاز دارید. همین بس است.»

اسرائیل اعلام کرده است که تا زمانی که همه گروگان‌ها آزاد نشوند و حماس از بین نرود، به جنگ پایان نخواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خونخواهی رهبر حماس؛ ایران سامانه‌های موشکی‌ خود را جابجا کرد؛ پوتین به خامنه‌ای پیام داد

شکست مذاکرات آتش‌بس؛ ده‌ها نفر در پی حملات اسرائیل به مدارس و مراکز درمانی در غزه کشته شدند

اسرائیل: ۶ گروگان‌ با شلیک از نزدیک کشته شدند؛ تهدید حماس: آخرین پیام ویدئویی آنها را منتشر می‌کنیم