NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رئیس سرویس اطلاعات خارجی نروژ: روسیه جسورتر شده و در پی اقدامات خرابکارانه در‌ زیرساخت‌های انرژی است

عکس آرشیوی از تاسیسات گازی نروژ در دریای شمال
عکس آرشیوی از تاسیسات گازی نروژ در دریای شمال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سرویس اطلاعات خارجی نروژ می‌گوید که روسیه در مقابله با حمایت غرب از اوکراین جسورتر شده و به نسبت یک سال پیش تلاش بیشتری برای آسیب‌رساندن به زیرساخت‌های انرژی این کشور از جمله منابع نفت و گاز به خرج خواهد داد.

آگهی

نیلز آندریاس استنسوئنس، رئیس سرویس اطلاعات خارجی نروژ در این خصوص به رویترز گفت که سطح خطرپذیری کشورش در برابر روسیه تغییر کرده است.

وی افزود: «ما معتقدیم که خرابکاری محتمل‌تر است و اکنون شاهد اقداماتی از این دست در اروپا هستیم که نشان می‌دهد آن‌ها (روس‌ها) در این مقیاس کمی پیشرفت کرده‌اند.»

روسیه چنین اتهاماتی را به عنوان هراس‌افکنی غرب قلمداد و رد می‌کند؛ رویترز در گزارش خود آورده است که نتوانسته است واکنش مسئولان سفارت روسیه در اسلو را به این اظهارات دریافت کنند.

سازمان‌های اطلاعاتی نروژ اوایل سال جاری این احتمال را مطرح کرده‌بودند که روسیه روسیه ممکن است با هدف قرار دادن منابع نفت خام این کشور، به شکلی «محتاطانه» دست به اقدام خرابکاری بزند.

این در حالیست که مقامات نروژی سال گذشته احتمال چنین اقدامی را از سوی روسیه بعید ارزیابی کرده بودند.

گفتنی است که نروژ بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا و از جمله صادرکنندگان عمده نفت خام در جهان به شمار می‌رود.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی نروژ که نهاد امنیتی تحت ریاست او ​​مسئول جمع آوری اطلاعات در خارج از کشور و ارائه خدمات ویژه اطلاعاتی به ارتش است در جریان گفتگو با خبرنگاران در حاشیه یک کنفرانس انرژی در شهر «استاوانگر» جزئیات بیشتری در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر احتمال تشدید تهدیدات روسیه ارائه نکرد.

وی در عین حال مدعی شد که روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین به نوعی به «یک کشور طرد شده» از سوی غرب تبدیل شده است، به این معنا که اگر دست به اقدامات مخاطره‌آمیزتری بزند هم چیز زیادی برای از دست دادن ندارد؛ هرچند مراقب خواهد بود که بند دفاع جمعی ناتو را فعال نکند.»

زیرساخت‌های عظیم انرژی نروژ زیر دریا

نروژ پس از مواجه شدن با خرابکاری‌های سپتامبر ۲۰۲۲ علیه خطوط لوله نورد استریم، با حمایت متحدان ناتو، نیروی دریایی خود را برای حفاظت از سکوهای نفت و گاز در دریای شمال مستقر کرد.

با این حال، زیرساخت‌های انرژی زیر دریایی نروژ بسیار گسترده و محافظت از آن‌ها بسیار دشواراست؛ این تاسیسات به ویژه شامل خطوط لوله گاز به طول حدود ۹ هزار کیلومتر می‌شود.

نروژ همچنین بیش از ۹۰ میدان نفتی و گازی فراساحلی دارد که در صورت جدی بودن تهدید‌ها، حفاظت از آنها بسیار دشوار خواهد بود.

مسکو بارها نسبت به آنچه آلمان، به عنوان مسئول تحقیقات درباره انفجار خط لوله‌های نورد استریم، انجام داده، اعتراض کرده و اقدامات برلین در این زمینه را ناکافی خوانده است. انفجارهای سال ۲۰۲۲ به تخریب دو خط لوله زیر دریایی منجر شد که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کردند.

مسئولیت این انفجارها را که هفت ماه پس از ورود ده‌ها هزار سرباز روسیه به خاک اوکراین روی داد، هنوز هیچ‌کس بر عهده نگرفته است؛ مسکو هر گونه مسئولیت در این خصوص را رد کرده است.

دادستان‌های آلمانی ماه گذشته از صدور حکم جلب یک مربی غواصی اوکراینی در لهستان در ارتباط با این انفجارها خبر دادند؛ این در حالیست که کی‌یف دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا شرکت‌های انرژی در بریتانیا با افزایش مالیات‌ها فعالیت‌های خود را به نروژ منتقل می‌کنند؟

۲۰ شغلی که می‌توان با آنها ویزای کار نروژ را دریافت کرد

سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه از نظر نظامی در اوکراین دست بالا را به دست می‌آورد