NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پس‌لرزه‌های جنگ اوکراین؛ از تقویت زرادخانه استونی تا مونتاژ تانک‌های لئوپارد در نروژ

تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان
تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع استونی اعلام کرد که بخش عمده‌ای از برنامه توسعه جدید این کشور برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ بر خرید سلاح و مهمات متمرکز خواهد بود.

آگهی

دولت استونی قصد دارد نزدیک به ۳۰ درصد از بودجه دفاعی خود را که معادل ۱.۵۵ میلیارد یورو از کل بودجه ۵.۳ میلیارد یورویی این کشور به حساب می‌آید، به تکمیل و نوسازی ذخایر سلاح و مهمات اختصاص دهد؛ این رقم نسبت به بودجه قبلی، نیم میلیارد یورو افزایش یافته است.

توسعه زیرساخت‌ها برای انطباق با ظرفیت‌های جدید نظامی و تسلیحاتی نیز بخشی از ابتکار عمل دولت استونی در این زمینه به شمار می‌رود.

تلاش‌های تازه از سوی دولتمردان این کشور برای تجدید ذخایر تسلیحاتی، همزمان با کمک‌های نظامی جاری استونی به اوکراین صورت می‌گیرد.

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی در این خصوص می‌گوید: «جنگ تمام‌عیار روسیه در اوکراین و همچنین توانایی مسکو برای جایگزینی تجهیزات از دست‌رفته ارتش این کشور نشان می‌دهد که ما باید حتی بیش از قبل، بر مقاومت نیروهای خود و تجدید ذخایر سلاح و مهمات و نیز ادامه حمایت از اوکراین تمرکز کنیم.»

وی در همین راستا افزود: استونی با اختصاص سالانه ۰.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای این منظور، همچنان به ارائه کمک‌های نظامی بلندمدت به کی‌یف ادامه خواهد داد.

این کشور حوزه بالتیک در طول اجرای برنامه توسعه، با ایجاد سومین گردان توپخانه سیار و همچنین نصب توپخانه‌هایی روی سکوهای چرخ‌دار، قابلیت‌های آتش خود را ارتقا می‌دهد.

استونی همچنین قرار است یک گردان مراقبت و نظارتی را که شبکه امکانات شناسایی و اطلاعاتی فعال در این کشور را بهبود خواهد بخشید، تاسیس کند.

این گردان که «ایستار» نام دارد به واحدهای عملیاتی و پشتیبانی امکان می‌دهد با صرف هزینه‌های کم و کارایی بیشتر در میادین نبرد استقرار یافته و فعالیت کنند.

علاوه بر این، ارتقاء قابلیت‌های اصلی که در نسخه قبلی برنامه توسعه به آن اشاره شده بود، ادامه خواهد یافت.

این قابلیت‌ها پروژه‌های جدیدی را برای پرتاب‌گرهای هیمارس، سامانه‌های دفاع هوایی میان‌برد، سلاح‌های تهاجمی هوایی و واحدهای مانور زرهی شامل می‌شود.

نروژ به مونتاژ تانک‌های لئوپارد‌۲ روی می‌آورد

وزارت دفاع نروژ روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور که ۵۴ دستگاه تانک لئوپارد‌۲ ساخت آلمان را سفارش داده و قصد دارد ۳۷ دستگاه از آنها را در خاک خود مونتاژ کند.

اسلو همچنین اعلام کرده است که که ظرفیت مونتاژ تانک‌هایی برای دیگر کشورها نیز در این کشور وجود دارد.

این نخستین بار است که تانک‌های عمده جنگی در این کشور اسکاندیناویایی که عضو پیمان نظامی ناتو است و در شمال با روسیه مرز مشترک دارد، مونتاژ خواهند شد.

بر این اساس، شرکت نروژی «ریتک» طبق قراردادی با شرکت آلمانی «کراوس‌مافای وگمان» به پیمانکار فرعی این تانک‌ساز آلمانی تبدیل خواهد شد.

خط مونتاژ جدید این شرکت در غرب نروژ، همچنین قادر به مونتاژ تانک‌هایی برای سایر کشورها خواهد بود.

آگهی

وزارت دفاع نروژ در بیانیه خود افزود: «این توافق به تقویت ظرفیت ناتو و اروپا برای افزایش تولید تانک در آینده کمک خواهد کرد.»

نروژ، سوئد، دانمارک و فنلاند همگی از مدل‌های مختلف تانک‌های لئوپارد۲ در نیروهای مسلح خود استفاده می‌کنند.

دولت نروژ فوریه سال گذشته میلادی، برای جایگزینی ۳۶ دستگاه تانک قدیمی لئوپارد۲ مدل A4، پنجاه و چهار دستگاه تانک لئوپارد۲ مدل A8 را به ارزش کل ۱۹.۷ میلیارد کرون نروژ (۱.۸ میلیارد دلار) سفارش داد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلبانان جوان اوکراینی در فرانسه با ذهنیتی متفاوت‌تر از آموزه‌های شوروی دوره می‌بینند

آستین: سرعت پیشروی روسیه در خارکیف با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی غرب کند شد

پوتین: روسیه برای پیروزی در جنگ اوکراین نیازی به سلاح اتمی ندارد