NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

الجزایر با تنش آبی: راه حل های نوآورانه برای آینده ای پایدار

با همکاری
الجزایر با تنش آبی: راه حل های نوآورانه برای آینده ای پایدار
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از François Chignac
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از بزرگترین چالش های الجزایر تامین آب آشامیدنی آن است. برای پاسخ به این وضعیت اضطراری، دولت با سرمایه گذاری در نمک زدایی و بازیافت فاضلاب سعی در نوآوری دارد.

آگهی

الجزایر با یکی از بزرگترین چالش های خود مواجه است: تامین آب آشامیدنی. برای مقابله با این تنش فزاینده آبی، دولت راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را با اجرای پروژه‌های بلندپروازانه با هدف تضمین دسترسی به آب آشامیدنی برای جمعیت الجزایر اجرا کرده است.

در غرب اوران، کارخانه بزرگ نمک‌زدایی آب دریا Cap Blanc یک سرمایه‌گذاری استراتژیک به شمار می رود. اوران در حال حاضر توسط سه ایستگاه تامین می‌شود، اما این میزان برای تامین نیازهای یک جمعیت 2.5 میلیون نفری، شامل نیاز بخش صنعتی، کافی نیست. پروژه Cap Blanc که ساخت آن به صورت "سریع" در حال انجام است، تامین آب آشامیدنی اوران و سایر استان های غربی را تقویت می کند. این زیرساخت که قرار است در دسامبر 2024 عملیاتی شود، تنها 25 ماه پس از شروع کار به بهره برداری می رسد.

مولود هاچلف، مدیر ارتباطات AEC، بر اهمیت این ابتکار تأکید می کند: ما خشکسالی را با اولین برنامه پیش بینی کردیم که در آن 14 ایستگاه با تولید 2.2 میلیون متر مکعب در روز یا 18 درصد آب آشامیدنی برای شهروندان اجرا شد. تا سال 2050، منطقه ساحل که شامل الجزایر می شود، 20 درصد از بارندگی خود را از دست خواهد داد. بنابراین ما در حال توسعه یک برنامه تکمیلی برای افزایش ظرفیت شیرین سازی آب آشامیدنی خود از 18 درصد به 42 درصد هستیم.

نمک زدایی آب دریا اغلب به دلیل هزینه و اثرات زیست محیطی مورد انتقاد قرار می گیرد. الجزایر از این موضوع آگاه است و متعهد به کاهش این تأثیر با ادغام یک ترکیب انرژی در ایستگاه های خود از جمله پنل های خورشیدی است تا این زیرساخت ها سازگارتر با محیط زیست باشد.

پروژه های مشابه دیگری نیز در حال انجام است، مانند ایستگاه مستغانم که در سال 2011 افتتاح شد و روزانه 200000 مترمکعب آب آشامیدنی تولید می کند. یک کارخانه جدید دیگر در خدرا، 72 کیلومتری شرق مستغانم برنامه ریزی شده است که انتظار می رود روزانه 300,000 مترمکعب آب آشامیدنی تولید کند و در عین حال از بالا آمدن سطح دریا محافظت کند.

فاروق البروز، مدیر فنی STMM، در این خصوص توضیح می دهد: «ما می‌توانیم تمام مراحل تصفیه آب را کنترل کنیم و تجزیه و تحلیل‌های منظم انجام دهیم تا تضمین کنیم که این آب با استانداردهای الجزایر و استانداردهای WHO مطابقت دارد.»

با این حال، نمک زدایی به تنهایی برای تامین تمام نیازهای آب آشامیدنی الجزایر کافی نخواهد بود. این کشور همچنین به دنبال تقویت عرضه خود از طریق استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده است، همانطور که در مثال مدئا نشان داده شده است. در این منطقه واقع در 90 کیلومتری پایتخت الجزیره، عملیات پرورش میوه از آب تصفیه شده برای آبیاری خود استفاده می کند و به این ترتیب امکان مقابله با خشکسالی سال ها فراهم می شود.

عبدالقادر بنکوربی مهندس کشاورزی، این چنین می گوید: «ما مجبور شدیم به دنبال آب بگردیم و آب تصفیه خانه تنها راه حل ما بود.»

الجزایر برای تامین 60 درصد آب مورد نیاز جمعیت خود تا سال 2030 بر روی نمک زدایی آب دریا سرمایه گذاری می کند. این طرح استراتژیک همراه با فناوری‌های نوآورانه تصفیه فاضلاب، با هدف ایجاد آینده‌ای آرام‌تر در مواجهه با چالش‌های اقلیمی آینده است. 

هم‌رسانی این مطلب