NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

جایی میان اورول و کافکا؛ مجارستان با نهاد حفاظت از حاکمیت به دنبال چیست؟

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهاد حفاظت از حاکمیت در مجارستان به گفته منتقدان، ابزاری جدید در دست دولت برای خاموش کردن صدای مخالف است.

آگهی

در حالی که رهبران اروپایی از ماجراجویی‌های خودسرانه ویکتور اوربان در عرصه سیاست خارجی خشمگین‌اند، این رهبر راست افراطی مجارستان در داخل کشورش نیز فشار بر صداهای مستقل و مخالف را افزایش داده است.

گاردین در گزارشی که به همین موضوع اختصاص یافته آورده است که نخست وزیر مجارستان به تازگی فشار بر رسانه‌ها و تشکلات جامعه مدنی که با خط مشی دولت همسو نیستند را تشدید کرده است.

ویکتور اوربان در هفته‌های اخیر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شی جین‌پینگ، رهبر چین، و دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده، دیدارهایی داشته که در محافل دیپلماتیک بحث‌برانگیز قلمداد شده است.

این اقدامات خودسرانه و بدون هماهنگی با بروکسل که از سوی آقای اوربان صورت گرفته، بوداپست را در زمانی که مجارستان به‌طور رسمی ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، بیش از پیش منزوی کرده است.

با این حال، توجه کمتری در خارج از کشور به اقدامات گسترده دولت مجارستان برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاری مستقل و گروه‌های ناظر معطوف شده است.

نهادی جدید و بحث برانگیز موسوم به دفتر حفاظت از حاکمیت که به تازگی توسط دولت مجارستان تاسیس شده، به کانون اصلی این سرکوب‌ها تبدیل شده است.

این دفتر تحت هدایت فردی که ارتباط نزدیک به حزب حاکم فیدز دارد و از اختیاراتی ویژه برای استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی بدون نظارت قضایی برخوردار است، اداره می‌شود.

دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان این نهاد را به‌طور رسمی برای نظارت بر آنچه «نفوذ خارجی» خوانده شده، راه‌اندازی کرده است.

اما به گفته منتقدان، این نهاد در عمل به‌عنوان یک نهاد دولتی مستقل عمل نمی‌کند، بلکه به عنوان ابزاری در دست دولت برای اعمال فشار بر منتقدان و صداهای مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوزف پتر مارتین، مدیر اجرایی شفافیت بین‌المللی مجارستان، یکی از سازمان‌های تحت بررسی توسط دفتر حفاظت از حاکمیت می‌گوید: «کل ماجرا چنان مضحک است که من آن را جایی بین اورول و کافکا قرار می‌دهم.»

آقای مارتین در مصاحبه‌ای با گارین در بوداپست افزود: «این ماجرا به کل نباید جایی در یک کشور عضو اتحادیه اروپا داشته باشد.»

به گفته مدیر اجرایی شفافیت بین‌المللی مجارستان، فعالیت دفتر حفاظت از حاکمیت مغایر با قانون اساسی است و آزادی بیان را در کشور نقض کرده است.

در حالی که انگیزه‌های اصلی بوداپست از تاسیس این دفتر هنوز به طور کامل مشخص نیست، بسیاری بر این باورند که تلاش اصلی در این خصوص بر محدود کردن بیشتر فضا برای فعالیت گروه‌های مستقل متمرکز است.

گاردین در گزارش خود به شواهدی اشاره داد که نشان می‌دهد دولت مجارستان از ۱۴ سال پیش، زمان بازگشت ویکتور اوربان به مسند حکومت تاکنون در پی متمرکز کردن قدرت بوده است.

آگنس اوربان، یک محقق دانشگاهی و کارشناس حوزه رسانه‌ در مجارستان، می‌گوید: «رویکرد این رژیم در حال سخت‌تر شدن است، اوربان بدین ترتیب تنها در جهت تحکیم پایه‌های حکومت خود حرکت نمی‌کند، بلکه به وضوح به سمت پوتینیزه شدن پیش می‌رود و این روند هر سال بیشتر آشکار می‌شود.»

آگهی

دفتر حفاظت از حاکمیت اعلام کرده است که علاوه بر سازمان شفافیت بین‌المللی مجارستان، یک رسانه تحقیقاتی در این کشور به نام «آتلاتزو، را نیز که در زمینه افشای موارد احتمالی فساد دولتی فعالیت می‌کند، تحت نظر قرار داده است.

این دفتر در گزارش‌های عمومی خود همچنین به تعدادی از رسانه‌های برجسته و مطرح در مجارستان حمله کرده و مدعی شده است که نوع فعالیت روزنامه‌نگاری این رسانه‌ها به منافع ملی کشور آسیب می‌رساند.

مارْتون کارپاتی، رئیس هیئت مدیره خبرگزاری تلکس، یکی از رسانه‌های مستقل و مطرح مجارستان که دفتر حفاظت از حاکمیت بارها روایت‌های این رسانه در باره جنگ اوکراین را «اطلاعاتی نادرست» خوانده است، به گاردین می‌گوید: «دفتر به این واقعیت که رسانه‌های عمومی پر از تبلیغات روسی هستند، نمی‌پردازد.»

وی افزود: «این دفتر همچنین بررسی نمی‌کند که اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نزدیک به دولت چقدر پول دریافت می‌کنند؟ چه پیام‌های جنگی‌ای را انتقال می‌دهند؟ و چه نوع روایت‌هایی به طرفداری از روسیه‌ را ترویج می‌کنند؟»

آگهی

در گزارش دفتر حفاظت از حاکمیت، اخباری که توسط خبرگزاری تلکس به نقل از افرادی چون رئیس کمیسیون اروپا، رئیس‌جمهوری چک و سفیر ایالات متحده در مجارستان منتشر شده بودند، به‌عنوان «روایت‌هایی از اطلاعات نادرست غربی» دسته‌بندی شده‌اند.

از جمله اهداف حمله این گزارش، همچنین برخی از برجسته‌ترین کارشناسان سیاست خارجی مجارستان هستند که در مورد رابطه نزدیک دولت با کرملین اظهارنظر کرده‌ بودند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

کمیسیون اروپا ماه فوریه گذشته اعلام کرد که نخستین گام را برای اقدام قانونی علیه مجارستان به دلیل تصویب قانون ایجاد دفتر حفاظت از حاکمیت برداشته است.

آگهی

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز پیش‌تر به صراحت از تاسیس چنین نهادی در مجارستان انتقاده کرده بود.

اما دولت مجارستان بر این باور است که تاسیس این دفتر یک ضرورت ملی است؛ بالاش اوربان، مدیر سیاسی نخست‌وزیر، در بیانیه‌ای مدعی شد که مجارستان در سال‌های اخیر با «تهدیدات فزاینده» مواجه بوده و تاسیس این دفتر اقدامی کلیدی در پاسخگویی به تهدید‌ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسهیل ورود شهروندان روس به مجارستان؛ بوداپست نگرانی‌های اروپا را بی‌مورد دانست

پارلمان اروپا عرف دیرین را شکست؛ به اوربانِ مجارستان مجال سخنرانی در نشست افتتاحیه داده نشد

عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا مجارستان را تا زمان رعایت قوانین پناهدگی اتحادیه روزانه یک میلیون یورو جریمه کرد