اتحادیه اروپا برای نخستین بار «سازوکار حاکمیت قانون» را علیه مجارستان فعال کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان Copyright John Thys/AFP or licensors
Copyright John Thys/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا ساز و کاری را در قبال مجارستان فعال کرده که بر اساس آن بوداپست باید به پرسش‌های کمیسیون اروپا در خصوص حقوق زنان و اقلیت‌های جنسی پاسخ دهد در غیر این صورت از دریافت بودجه بروکسل محروم خواهد شد.

آگهی

اتحادیه اروپا برای نخستین بار با فعال کردن «ساز و کارحاکمیت قانون»،  مجارستان را تهدید کرد در صورتی که این کشور به نگرانی‌های بروکسل پاسخ ندهد، ممکن است بودجه این اتحادیه را از دست بدهد.

یوهانس هان، کمیسر بودجه و اداری اتحادیه اروپا با اعلام این مطلب تاکید کرد که مکانیسم حاکمیت قانون در قبال مجارستان فعال شده و حالا بوداپست باید به نگرانی‌های کمیسیون اروپا پاسخ دهد. پیش‌بینی می‌شود این روند چندین ماه طول بکشد. این سازوکار در اوایل سال جاری از سوی دیوان دادگستری اروپا در پی چالش با مجارستان و لهستان به‌دلیل اصلاحات محدود کننده استقلال بخش قضایی و جامعه مدنی یا هدف قرار دادن حقوق اقلیت‌ها از جمله زنان یا دگرباشان جنسی تصویب شده است.

ورشو و بوداپست اتحادیه اروپا را به اعمال فشار سیاسی از طریق تهدید برای قطع کردن بودجه این کشورها متهم می‌کنند. این در حالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند این اقدامات در واقع تلاشی برای حفاظت از ارزش‌های بنیادین اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

همچنین ادعاهایی در خصوص فساد حاکم بر مجارستان و در راس آنها، ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور وجود دارد. آقای اوربان متهم است که پول‌های دریافتی از اتحادیه اروپا را که باید در اختیار اتحادیه‌های مدنی و همچنین NGOها قرار گیرد، در اختیار آنها قرار نمی‌دهد. اوربان البته همواره این اتهامات را رد کرده و آن‌را بی‌اساس خوانده است.

فشارهای اتحادیه اروپا در حالی در مجارستان رو به افزایش است که تنش‌های کشورهای اروپایی با روسیه به شدت افزایش یافته است و مسکو صدور گاز به کشورهایی چون لهستان و بلغارستان را قطع کرده است. همین مسئله بر پیچیدگی مناسبات میان اتحادیه اروپا و کشورهای اروپای شرقی به ویژه مجارستان و لهستان افزوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در عین حال افزایش فشارها بر جامعه مدنی مجارستان و همچنین عدم رعایت حقوق زنان و اقلیت‌های جنسی در مجارستان موجبات نگرانی بسیاری را در اتحادیه اروپا فراهم ساخته است. آقای اوربان با وجود این مخالفت‌ها چند هفته قبل موفق شد بار دیگر در انتخابات پارلمانی در این کشور با قاطعیت پیروز شود و همچنان در قدرت باقی بماند. مجموعه این شرایط به یکی از چالش‌ها برای روابط میان اتحادیه اروپا و بوداپست تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویکتور اوربان «پیروزی استثنایی» حزبش در انتخابات پارلمانی مجارستان را جشن گرفت

ویکتور اوربان: حمله روسیه به اوکراین باعث هجوم موجی از آوارگان به مجارستان می‌شود

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد