NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آمادگی آمریکا و متحدانش برای دفاع از اسرائیل؛ نتانیاهو: جنگی «چند جبهه‌ای» را با ایران پیش رو داریم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش در معرض جنگی چند‌جبهه‌ای با ایران و نیروهای نیابتی این کشور قرار گرفته است.

آگهی

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در حالی در نشست فوق‌العاده کابینه‌اش از یک جنگ قریب‌الوقوع چند جبهه‌ای با ایران سخن به میان آورد که بنا به آخرین گزارش‌ها، متحدان غربی اسرائیل خود را برای دفاع این کشور در برابر حملاتی چند جانبه آماده می‌کنند.

آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش برای دفاع از اسرائیل در برابر تهاجم احتمالی ایران و نیروهای نیابتی‌ این کشور که می‌تواند زمینه بروز یک درگیری منطقه‌ای ویرانگر را فراهم کند، آماده می‌شوند.

در همین راستا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که در گفتگو با همتای اسرائیلی‌اش بار دیگر بر حمایت قاطع واشنگتن از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور تاکید کرده است.

لوید آستین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن حمایت دوباره کشورش از توافق آتش‌بس در غزه که زمینه بازگشت گروگان‌ها را فراهم می‌کند، یاد آور شده است که با یوآو گالانت همچنین در خصوص مواضع دفاعی نظامیان ایالات متحده، تمرکز بر حفاظت از نیروهای آمریکایی و تأکید بر اهمیت تلاش‌های مداوم برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کرده است.

از سوی دیگر در حالی که برخی منابع اسرائیلی از آغاز حملات پیشگیرانه به لبنان و برخی دیگر از اهداف مد نظر پیش از هر گونه تهاجم نظامی گسترده به این کشور خبر داده‌اند، گفته می‌شود که تیم امنیت ملی ایالات متحده بنا به درخواست جو بایدن به منظور پیش‌بینی اقدامات مد نظر برای دفاع از اسرائیل و نیز حفاظت از نیروهای آمریکایی اعزام شده به منطقه تشکیل جلسه داده‌ است.

نتانیاهو: برای هر سناریویی آماده‌ایم

تنش‌ها در خاورمیانه پس از نزدیک به ۱۰ ماه جنگ خونین در غزه، در پی کشته شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله و نیز ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که به اسرائیل نسبت داده شده، به شدت افزایش پیدا کرده است.

ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور اسرائیل را عامل این ترورها معرفی کرده و وعده داده‌اند که با اقداماتی تلافی‌جویانه به آن پاسخ دهند.

از سوی دیگر، حماس اعلام کرده است که پس از کشته شدن اسماعیل‌ هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، روند انتخاب جایگزین وی را آغاز کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که کشورش با توجه به تهدید‌های اخیر به خصوص از جانب ایران، برای هر سناریویی آماده است.

سفر وزیر خارجه اردن به تهران

وزیر امور خارجه اردن به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای کاستن از شدت تنش در منطقه به شکلی غیر منتظره، به تهران سفر کرده است.

این در حالی است که ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران در گزارشی به نقل از وزیر خارجه اردن اعلام کرده است که وی حامل پیامی از جانب اسرائیل برای تهران نیست.

ایمن الصفدی در عین حال گفته است که اردن «خواهان جلوگیری از تشدید تنش است»، حال آنکه بنا به آخرین گزارش‌ها، وزارت دفاع آمریکا تجهیزات نظامی قابل توجهی را به منطقه منتقل کرده است.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به شبکه ای‌بی‌سی گفت: « ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از شعله‌ور شدن این وضعیت جلوگیری کنیم.»

در اسرائیل، برخی افراد با یادآوری حملات موشکی و پهپادی مستقیم و بی‌سابقه ایران در آوریل گذشته که در پی کشته شدن دو فرمانده سپاه در جریان حمله به کنسولگری این کشور در سوریه صورت گرفت، پناه‌گاه‌هایی را برای حفاظت در برابر بمب‌ها تدارک دیده و آماده کرده‌اند.

مقامات اسرائیلی پیش‌تر در زمان انجام حملات گسترده ایران اعلام کرده بودند که کلیه پهپاد‌ها و موشک‌های بالستیک و کروز شلیک شده به سوی کشورشان، رهگیری و منهدم شدند.

آگهی

کشته شدن دو شهروند اسرائيل در حمله به تل‌آویو

آسوشیتدپرس در گزارش خود همچنین به حمله با چاقو روز یکشنبه در نزدیکی تل‌آویو اشاره کرده که به گفته منابع پزشکی در اسرائیل، در جریان آن یک زن ۷۰ ساله و یک مرد ۸۰ ساله کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند؛ پلیس پس از این حادثه اعلام کرد عامل حمله را که یک ستیزه جوی فلسطینی بوده «خنثی» کرده است.

در داخل غزه اما منابع پزشکی از کشته شدن دست‌کم ۲۵ نفر و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر در جریان حمله اسرائیل به دو مدرسه خبر دادند؛ ویدئویی که آسوشیتدپرس از این حمله تهیه کرده دست کم یک کودک را در میان کشته‌شدگان به تصویر کشیده است.

ارتش اسرائیل که به طور مداوم گروه‌های مسلح فلسطینی را به پناه گرفتن در مناطق غیرنظامی متهم می‌کند، اعلام کرد که در این حمله مراکز فرماندهی حماس را هدف قرار داده است.

تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به غزه در پاسخ به حملات هفت اکتبر حماس، بنا بر اعلام منابع پزشکی در این منطقه محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی، تاکنون دست‌کم ۳۹ هزار و ۵۸۰ کشته به جا گذاشته که اغلب آنها را غیرنظامیانی شامل کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

آگهی

حملات هوایی سنگین و عملیات زمینی ارتش اسرائیل به این منطقه همچنین منجر به ویرانی گسترده و آوارگی بخش بزرگی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه شده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«اسرائیل در پی تحقیر خامنه‌ای است؛ اگر خواسته‌های ایران برآورده نشد بمب هسته‌ای را بسازد و نترسد»

اعلامیه‌های ارتش اسرائيل بر فراز مناطق مرزی لبنان: فورا مناطق را ترک کنید

«موشک بالستیک حوثی‌های یمن» از پدافند ختس اسرائیل گذشت و به تل‌آویو اصابت کرد