NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ژنرال ارشد آمریکایی: ایالات متحده در جریان جزئیات طرح اسرائیل برای فردای پس از جنگ غزه نیست

کوچ مداوم آوارگان فلسطینی در پی حملات مکرر هوایی و زمینی اسرائیل به غزه
کوچ مداوم آوارگان فلسطینی در پی حملات مکرر هوایی و زمینی اسرائیل به غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام نظامی بلند پایه ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که اسرائیل هنوز بخش عمده‌ای از جزئیات طرح و برنامه‌ریزی‌های خود برای فردای پس از پایان جنگ غزه با کشورش به اشتراک نگذاشته است.

آگهی

این اظهارات توسط ژنرال چارلز براون، از فرماندهان ارشد نیروی هوایی آمریکا که در حال حاضر ریاست ستاد مشترک ارتش این کشور را بر عهده دارد، ایراد شده است.

ژنرال براون در حالی این موضوع را به میان کشیده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یک روز قبل از آن طی نطقی در کنگره، تنها به ارائه یک طرح کلی از آنچه کشورش پس از جنگ غزه به دنبال آن است، بسنده کرده بود.

بنیامین نتانیاهو ضمن درخواست کمک‌های نظامی بیشتری به کشورش از سوی ایالات متحده شد، از یک غزه «غیرنظامی» و «غیررادیکال» پس از جنگ سخن به میان آورده بود.

ژنرال چارلز براون که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون سخن می‌گفت، تصریح کرد: «جزئیات زیادی در خصوص فردای پس از جنگ غزه که بتوان در برنامه آنها (اسرائیلی‌ها) مشاهده کرد، وجود نداشت؛ این چیزی است که ما در ادامه با آنها روی آن کار خواهیم کرد.»

واشنگتن در طول ماه‌های اخیر بارها اسرائیل را ترغیب کرده است تا یک طرح واقعی برای دوران پس از جنگ در غزه تهیه کند و هشدار داده است که فقدان چنین طرحی می‌تواند به بی‌قانونی و هرج و مرج منجر بیانجامد و همچنین زمینه بازگشت حماس به این سرزمین فلسطینی را فراهم کند.

براون گفت: «تا جایی که به روز بعد از پایان جنگ مربوط می‌شود، ما با اسرائیلی‌ها در این مورد صحبت کرده‌ایم که روند انتقال چگونه باید انجام گیرد؛ ما چندین بار با آنها در این خصوص صحبت کرده‌ایم.»

فلسطینی‌ها پیش‌تر بارها تاکید کرده‌اند که تنها پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی است که می‌تواند صلح را به ارمغان بیاورد.

با این حال، بنیامین نتانیاهو طی سخنرانی خود در کنگره هیچ اشاره‌ای به امکان فراهم شدن راهی برای تشکیل کشور فلسطینی پس از جنگ غزه نکرد.

این همان موضوعی است که برغم فشارهای دولت آمریکا برای تن دادن اسرائیل به آن، آقای نتانیاهو و شرکای راست افراطی‌اش در دولت ائتلافی اسرائیل به شدت با آن مخالفند.

نخست وزیر اسرائيل اما در این میان به طور صریح نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی که کنترل امور در کرانه باختری در دست دارد را در اداره غزه پس از جنگ رد نکرد، نقشی که توسط دولت بایدن برای پیش‌برد راه‌حل دو دولت ترجیح داده می‌شود اما با مخالفت شرکای ائتلافی نتانیاهو روبرو است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس یک سال پس از خروج سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی از غزه در سال ۲۰۰۵ در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی به قدرت رسید؛ اسرائیل هم‌اکنون کنترل دسترسی به غزه را در دست دارد و بواسطه تهاجم نظامی ۹ ماهه خود بر بخش‌های زیادی از آن مسلط است.

حمله نظامی اسرائیل، نوار غزه را به ویرانه‌ای را تبدیل کرده و بنا به آخرین آمار رسمی ارائه شده از سوی مقامات بهداشتی حماس، از هفت اکتبر گذشته تا کنون جام بیش از ۳۹ هزار نفر را گرفته است.

جنگ غزه در واقع واکنشی از سوی اسرائیل به حمله غافلگیر کننده هفت اکتبر حماس بود که به ادعای مقامات اسرائیلی ۱۲۰۰ کشته در میان اسرائيلی‌ها به جا گذاشت و طی آن ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا برای اولین بار «مرکز کنترل هواپیماهای بدون سرنشین» را بر روی ناو هواپیمابر راه‌اندازی می‌کند

حملات اسرائيل به خان یونس در نوار غزه؛ دست‌کم ۳۴ فلسطینی از جمله یک کودک ۴ ماهه کشته شدند

ترامپ در دیدار با نتانیاهو در عمارت مار-ئه-لاگو: «اگر پیروز نشوم، شاید جنگ سوم جهانی شروع شود»