NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تنها رئیس جمهوری آمریکا که با پرچم ایالات متحده به خاک سپرده نشد؟

عکس آرشیوی
عکس آرشیوی Copyright Crystal Chatham/AP
Copyright Crystal Chatham/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در طول تاریخ نسبتاً کوتاه ایالات متحده آمریکا، سنت شده است که تابوت رؤسای‌جمهور این کشور در مراسم تشییع با پرچم آمریکا پوشانده شود. اما چرا هنگام خاک‌سپاری این رئیس جمهوری از این سنت پیروی نشد؟

آگهی

از میان ۳۹ رئیس‌جمهور آمریکا که تاکنون فوت کرده‌اند،  تابوت همه آنها به جز یک نفر با پرچم ایالات متحده پوشانده شد. جان تایلر، دهمین رئیس‌جمهور آمریکا، تنها رئیس جمهور آمریکاست که زیر پرچم کنفدراسیون به خاک سپرده شد.

تایلر در سال ۱۷۹۰ میلادی در خانواده‌ای ثروتمند و برده‌دار در ایالت ویرجینیا متولد شد. او درست کمی قبل از شروع جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ بین سال‌های ۱۸۴۱ تا ۱۸۴۵میلادی رئیس‌جمهور آمریکا بود.

این سیاستمدار سرسخت کار خود را به عنوان یک دموکرات آغاز کرد، اما در نهایت به عنوان نامزد حزب ویگ، یک حزب منسوخ اما قدرتمند در قرن نوزدهم، به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب شد، اما تنها ۳۱ روز پس از به قدرت رسیدن ویلیام هنری هریسون، رئیس‌جمهور وقت و به دلیل مرگ او، تایلر به ریاست‌جمهوری رسید.

تایلر به شدت به محدود بودن قدرت دولت فدرال و حقوق ایالات‌ها، از جمله حق آنها برای برده‌داری، باور داشت. در دوران ریاست‌جمهوری خود، از الحاق تگزاس در سال ۱۸۴۵ حمایت کرد، اقدامی که به نقطه عطفی در تشدید تنش‌های میان شمال و جنوب آمریکا تبدیل شد.

پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری، این تنش‌ها به اوج خود رسید و جنگ داخلی آمریکا آغاز شد. 

تایلر به شدت از کنفدراسیون حمایت کرد و ایالت ویرجینیا که در آن زاده شده بود را تشویق کرد تا از اتحادیه جدا شود. او حتی در سال ۱۸۶۱ به عضویت کنگره کنفدراسیون انتخاب شد، هرچند که در ژانویه ۱۸۶۲، پیش از آن که بتواند سمت خود را بر عهده بگیرد، درگذشت.

او که در بحبوحه جنگ داخلی درگذشت، از سوی اتحادیه به عنوان یک خائن شناخته شد و دولت آمریکا از برگزاری یک مراسم دولتی برای ادای احترام به او خودداری کرد.

هرچند تایلر پیش از مرگش درخواست کرده بود مراسم خاکسپاری ساده‌ای برای او برگزار کنند، اما رهبران کنفدراسیون این موقعیت را فرصتی دیدند تا از او به عنوان قهرمان ملت جدید خود یاد کنند. پیش از آن که او را با مراسم باشکوهی به خاک بسپارند، تابوت رئیس‌جمهوری سابق در تالار کنگره ریچموند در معرض دید عمومی قرار گرفت و با پرچم کنفدراسیون پوشانده شد.

پیکر تایلر در گورستان هالیوود در ریچموند، نه‌چندان دور از محل دفن جیمز مونرو، پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، در زیر یک ستون بلند به خاک سپرده شده است. روی سنگ‌قبر او نوشته شده: «جان تایلر، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، ۱۸۴۱ - ۱۸۴۵». این سنگ‌قبر هیچ اشاره‌ای به رابطه او با ایالات موتلفه آمریکا ندارد.

ایالات موتلفه آمریکا به اتحاد یازده ایالت جنوبی در کشور آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ میلادی گفته می‌شود. 

جای تعجب نیست که میراث او همچنان به شدت بحث‌برانگیز است. تایلر اغلب در فهرست مورخان از رؤسای‌جمهوری آمریکا در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارد و محققان او را رهبری نامطلوب و در عین حال، غیرعادی می‌دانند.

با این حال، او تاثیر‌‌ ماندگار و کمتر مناقشه‌برانگیزی نیز بر تاریخ آمریکا بر جای گذاشته است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او ایجاد «سابقه تایلر» بود؛ که بر اساس آن، معاون رئیس‌جمهور به‌طور خودکار پس از مرگ رئیس‌جمهور در قدرت، به عنوان رئیس دولت منصوب می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با وجود آن‌که این روند به‌طور مبهم در قانون اساسی آمریکا ذکر شده بود، اما تایلر مجبور شد برای اینکه به‌عنوان رئیس‌جمهور شناخته شود، نه یک رهبر موقت، مبارزه کند. به لطف پافشاری او، این روند امروزه به امری قطعی تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هریس و ترامپ با تحریم‌های ایالات متحده چه خواهند کرد؟

ژنرال ارشد آمریکایی: ایالات متحده در جریان جزئیات طرح اسرائیل برای فردای پس از جنگ غزه نیست

مقامات ارشد ایالات متحده: ایران در حال پیشبرد یک جنبه کلیدی ساخت بمب هسته‌ای است