NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نقض حاکمیت قانون توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا؛ اسلواکی هشدار صریح دریافت کرد

خانم یورووا
خانم یورووا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اتحادیه اروپا به اسلواکی هشدار داد که اگر دولت این کشور قانون پیشنهادی جدید را به جلو ببرد، این نهاد نیز به نوبه خود سریعاً اقدامات قانونی در خور را آغاز خواهد کرد.

آگهی

به موجب قانون جدید اسلواکی، آندسته از سازمان‌های غیردولتی که از منابع خارجی بودجه دریافت می‌کنند ملزم می‌شوند که خود را تحت عنوان «سازمان‌هایی با حمایت خارجی» ثبت کنند.

در همین رابطه، ویرا یورو وا، نایب رئیس حوزه «ارزش‌های اروپایی و شفافیت» در کمیسیون اروپا، پیش از انتشار گزارش سالانه حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه اعلام کرد که «من در براتیسلاوا بودم و نگرانی خود را کاملا واضح مطرح کردم.»

پروسه تخطی از قوانین اتحادیه اروپا و محرومیت از کمک‌های مالی

خانم یورو وا تاکید کرد که به مقامات اسواکی گوشزد کرده است که «اگر شما هم همچون مجارستان قانونی را در مورد سازمان‌های غیردولتی اجرا کنید، ما نیز به سرعت پروسه تخطی [از قوانین اتحادیه اروپا] را آغاز خواهیم کرد، مخصوصا که ما قبلاً هم حکم دادگاه برای رسیدگی به این موضوع را داشته‌ایم.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

به غیر از اسلواکی، مجارستان نیز در سال ۲۰۱۷ قانون مشابهی را در مورد آندسته از سازمان‌های غیردولتی که تحت حمایت مالی خارجی هستند تصویب کرد، اما پس از اینکه دیوان دادگستری اروپا در سال ۲۰۲۱ آن را غیرقانونی اعلام کرد، بلافاصله این قانون را لغو کرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در چند سال گذشته بر سر مسائل مربوط به حاکمیت قانون با مجارستان درگیری‌هایی داشته و در نتیجه آن، بخش‌هایی از بودجه اتحادیه اروپا برای مجارستان را متوقف کرده است.

علاوه بر این، ریاست ۶ ماهه مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا از همان آغاز با جنجال همراه شد، کما اینکه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، راسا برای خود «مأموریت صلح در اوکراین» تعریف کرد و بدون هماهنگی با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد، و موجبات عصبانیت شرکای اروپایی را فراهم آورد.

اتحادیه اروپا با لهستان نیز اختلافات مشابهی داشت که پس از تغییر دولت در این کشور، این اختلاف‌نظر نیز حل و فصل شد.

گزارش سالانه حاکمیت قانون اتحادیه اروپا چیست؟

گزارش سالانه حاکمیت قانون اتحادیه اروپا به بررسی مسائلی مانند سیستم قضایی، فساد، آزادی رسانه‌ها و تفکیک قوا و مسايل مدنی می‌پردازد. این گزارش همچنین توصیه‌های غیر الزام‌آور را به تمام ۲۷کشور اتحادیه اروپا ارائه می دهد.

یورووا خاطرنشان کرد که اعضای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ حداقل در دو سوم موارد به برخی از توصیه‌های این نهاد در زمینه حاکمیت قانون عمل کردند.

حتی مجارستان هم اصلاحاتی در مورد قوه قضاییه خود انجام داد که به آن اجازه می‌دهد تا ۱۰ میلیارد از کمک‌های توسعه اتحادیه اروپا را آزاد کند.

کمیسیون اروپا انتظار دارد با اجرایی شدن قانون آزادی رسانه‌های اروپایی در ماه اوت ۲۰۲۵، تحرک بیشتری در زمینه آزادی و تکثر رسانه‌ها ایجاد شود.

مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گویند که در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا شاهد فشارهای بیشتر دولتی بر گروه‌های مدنی بوده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون این اتحادیه گفت: «البته وضعیت در هر کشور عضو متفاوت است، اما این روند بسیار نگران کننده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روپرت مرداک ۹۳ ساله، غول رسانه‌ای جهان، با فرزندانش بر سر جانشینی وارد یک دعوای حقوقی شد

کامران شیخه به رغم هشدار عفو بین‌الملل اعدام شد

لایحه جنجالی «نفوذ خارجی» با امضای رئیس پارلمان گرجستان قانون و لازم‌الاجرا شد