NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله پهپادی اوکراین به بزرگترین پالایشگاه نفت روسیه در دریای سیاه

عکس مربوط به حمله پهپادی اوکراین به مخزن نفت در منطقه آزوف در روز سه سه‌شنبه ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ است.
عکس مربوط به حمله پهپادی اوکراین به مخزن نفت در منطقه آزوف در روز سه سه‌شنبه ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ است. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله پهپادی اوکراین در بامداد دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد ۱۴۰۳) به پالایشگاه نفت توآپسه روسیه، واقع در دریای سیاه خساراتی وارد کرد.

آگهی

به گفته وزارت دفاع روسیه، از مجموع ۷۵ پهپاد تهاجمی اوکراین به مناطق مختلفی در خاک روسیه، برخورد بقایای آتش گرفته یک پهپاد سرنگون شده، موجب آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تواپسه شد.

«روس نفت» یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه اداره این پالایشگاه را برعهده دارد. مقامات محلی در برنامه پیام رسان تلگرام گزارش دادند که آتش سوزی مهار شده است. با این حال، میزان خسارت وارده به این پالایشگاه هنوز نامشخص است.

کانال‌های تلگرامی «شات» و «مش» روسیه شنیده شدن صدای یک سری انفجارها در نزدیکی این پالایشگاه را گزارش دادند.

به گفته مقامات، این حادثه تلفات جانی نداشته است. خبرگزاری رویترز هنوز نتوانسته میزان خسارت وارده و وضعیت عملیاتی پالایشگاه را ارزیابی کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اوکراین با هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی روسیه خواهان ایجاد اختلال در اقتصاد و توانایی روسیه است تا مسکو را برای تأمین مالی آنچه «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» می‌نامد، دچار مشکل کند.

مقامات اوکراینی می‌گویند این حملات در تلافی حملات روسیه به شبکه برق اوکراین است. از سوی دیگر روسیه حملات پهپادی اوکراین را به منزله اقدام تروریستی می‌داند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، سامانه‌های پدافند هوایی در مجموع ۷۵ پهپاد پرتاب شده توسط اوکراین از جمله هشت فروند در نزدیکی تواپسه را در طول شب منهدم کردند.

پالایشگاه تواپسه

پالایشگاه تواپسه با ظرفیت پردازش روزانه ۲۴۰ هزار بشکه نفت، از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ مورد هدف چندین حمله هوایی اوکراین از جمله حمله روز ۱۷ مه قرار گرفته است.

محصولات این پالایشگاه شامل نفتا، نفت کوره، گازوئیل خلاء و گازوئیل با گوگرد بالا است و عمدتا سوخت کشورهای ترکیه، چین، مالزی و سنگاپور را تامین می‌کند. در سال ۲۰۲۳، این کارخانه ۹.۳۲۲ میلیون تن نفت خام را فرآوری کرد که منجر به تولید ۳.۳۰۶ میلیون تن گازوئیل و ۳.۱۲۳ میلیون تن نفت کوره شد.

مناطق مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که از مجموع ۷۵ حمله پهپادی شب گذشته و بامداد امروز، ۴۷ فروند بر فراز منطقه روستوف در جنوب غربی روسیه، ۱۷ فروند بر فراز آب‌های دریای سیاه و آزوف، ۸ فروند بر فراز منطقه کراسنودار جایی که پالایشگاه تواپسه قرار دارد و یک فروند در مناطق بلگورود، ورونژ و اسمولنسک سرنگون شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قول ترامپ به زلنسکی برای پایان دادن به جنگ اوکراین؛ نامزد جمهوری‌خواه: پیام‌آور صلح خواهم بود

آیا جنگ مانع ترانزیت نفت روسیه از اوکراین به اروپا شده است؟

روسیه فیزیکدان و دانشمند موشک‌های مافوق صوت خود را به اتهام خیانت به ۱۵ سال حبس محکوم کرد