NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

محرومیت ورزشکاران مرد از «شنای موزون» در المپیک پاریس؛ آیا ناسازگار با وعده برابری جنسیتی نیست؟

جورجیو مینیسینی ایتالیایی در رویداد فینال انفرادی آزاد مردان در مسابقات ورزش های آبی اروپا در بلگراد، صربستان، پنجشنبه، 13 ژوئن 2024 رقابت می کند
جورجیو مینیسینی ایتالیایی در رویداد فینال انفرادی آزاد مردان در مسابقات ورزش های آبی اروپا در بلگراد، صربستان، پنجشنبه، 13 ژوئن 2024 رقابت می کند Copyright AP/Michel Euler
Copyright AP/Michel Euler
نگارش از Alessio Dell'Annaیورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

جورجیو مینیسینی، دارنده چهار مدال طلای جهان اعلام کرد پس از آنکه در میان ۹۶ ورزشکار، هیچ مردی برای رقابت‌های «شنای موزون» المپیک پاریس انتخاب نشد، بازنشسته می‌شود.

آگهی

با وجود آنکه فرانسه وعده داده بود میزبان اولین رقابت‌های ورزشی دارای ویژگی «برابر جنسیتی» در تاریخ بازی‌های المپیک باشد، امسال هیچ مردی در رقابت‌های «شنای موزون» المپیک پاریس شرکت نخواهد کرد.

زیرا ۹۶ ورزشکار انتخاب شده توسط ۱۸ کشور مختلف برای این رقابت‌ها، همگی زن هستند.

فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی (World Aquatics) در سال ۲۰۲۲ میلادی قوانین را تغییر داد و اجازه داد تا دو مرد در یک تیم شنای ۸ نفره ورزشکاران «شنای موزون» شرکت کنند.

بر همین اساس هیأت مدیره این فدراسیون در گفتگو با یورونیوز اعلام کرد از اینکه هیچ شناگر مردی برای رقابت‌های شنای موزون المپیک پاریس انتخاب نشده «بسیار ناامید شده است».

در بیانیه این فدراسیون آمده است: «المپیک یک لحظه مهم برای ورزش است. ما می‌دانیم که برای مردان، با توجه به اینکه تنها ۱۸ ماه پیش واجد شرایط بودن آنها تایید شد، این یک چالش بوده که بتوانند در مدتی کوتاه در یکی از تیم‌های شرکت کننده در المپیک پاریس انتخاب شوند؛ با این وجود همچنان امیدوار بودیم که برخی موفق شوند.»

نه فدراسیون ورزش‌های آبی جهان و نه کمیته بین‌المللی المپیک نمی‌توانند در این انتخاب‌ها مداخله کنند؛ زیرا این انتخاب‌ها همیشه توسط فدراسیون‌های ملی انجام می‌شود.

جورجیو مینیسینی، شناگر ۲۸ ساله ایتالیایی و برنده چهار مدال طلای جهان نیز در ماه آوریل از تیم المپیک ایتالیا کنار گذاشته شد.

او بر همین اساس اعلام کرد که برای آخرین بار در سن ۲۸ سالگی به رقابت می‌پردازد و سپس از دنیای رقابت‌ها خداحافظی می‌کند.

جورجیو مینیسینی و «بیل می» شناگر ایالات متحده، دو چهره‌ای هستند که انتظار می‌رفت به عنوان اولین مردان در بخش شنای موزون در المپیک پاریس شرکت کنند.

این رشته ورزشی از سال ۱۹۸۴ میلادی یعنی از زمان برگزاری المپیک لس‌آنجلس وارد این بازی‌ها شد.

البته جورجیو مینیسینی در شنای موزون «دو نفره» ترکیبی تخصص دارد که هنوز وارد مسابقات المپیک نشده است.

بیل می هم که اکنون ۴۵ سال دارد، پیش از این در دو دوره مسابقات قهرمانی جهان، به عنوان عضو تیم شنای ایالات متحده موفق به کسب مدال‌های نقره و برنز در بخش آکروباتیک تیمی شده است.

فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی ابراز امیدواری کرد که رشته ورزشی «شنای موزون» دو نفره به رقابت‌های المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس اضافه شود.

این فدراسیون همچنین اعلام کرد: «همه ما در جامعه شنای هنری و موزون، باید سخت‌تر کار کنیم تا برای ورزشکاران مرد در این ورزش، فرصت‌های بیشتری فراهم کنیم.»

طی ۴۰ سال گذشته، حضور زنان در المپیک بیش از دو برابر شده است

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) پیش از این در ماه مارس اعلام کرده بود که یک سهمیه ۵۰/۵۰ برای مردان و زنان برای رقابت در این رشته ورزشی تعیین خواهد کرد. با این وجود این کمیته هیچ دخالتی در انتخاب ورزشکاران از سوی فدراسیون‌های ملی ندارد.

آگهی

این کمیته اما تایید کرد که امسال در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس، در ۲۸ ورزش از ۳۲ ورزش، کاملاً «برابری جنسیتی» وجود دارد و افزود که حضور زنان در رقابتهای المپیک، طی ۴۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده و از ۲۲٫۹ درصد در بازی‌های ۱۹۸۴ المپیک لس آنجلس به ۵۰ درصد در بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ میلادی رسیده است.

توماس باخ رئیس این کمیته نیز اعلام کرد: «ما در حال جشن گرفتن یکی از مهمترین لحظات تاریخ زنان در بازی‌های المپیک و در ورزش بطور کلی هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ آیا ورزشکاری در دو ۱۰۰ متر زیر ۹ ثانیه خواهد دوید؟

طالبان ورزشکاران زن تیم المپیک افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد

۳۶ مدال در کمتر از یک هفته؛ شمار پیروزی‌های فرانسه از نتایج بازی‌های المپیک توکیو و لندن فراتر رفت