NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ آیا ورزشکاری در دو ۱۰۰ متر زیر ۹ ثانیه خواهد دوید؟

ثبت رکورد جهانی دو ۱۰۰ متر توسط یوسین بولت
ثبت رکورد جهانی دو ۱۰۰ متر توسط یوسین بولت Copyright David J. Phillip/AP2009
Copyright David J. Phillip/AP2009
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مسابقات فینال رشته دو ۱۰۰ متر در بخش مردان در المپیک ۲۰۰۹ برلین، یوسین بولت با ثبت حدنصاب تاریخی ۹ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه مدال طلا را به خود اختصاص داد و این تصور را ایجاد کرد که هر چیزی ممکن است.

آگهی

با این وجود از آن زمان، رکورد این ستاره جامائیکایی پابرجا باقی مانده است. حالا در آستانه مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرسش‌ها بار دیگر مطرح شده است که آیا رکورد این دونده خواهد شکست؟

اگر به عقب برگردیم، رکورد دو ۱۰۰ متر در طول سال‌ها بهبود یافته است؛ از ۱۰.۶۰ ثانیه «دونالد لیپنکات» در سال ۱۹۱۲ تا رکورد خیره‌کننده آخرین آن‌ها یعنی یوسین بولت.

این دارنده ۸ مدال طلای المپیک خود معتقد است که رکورد جهانی ۱۵ سال پیش دست‌یافتنی است.

بولت درباره تجربه خود به مجله «نومرو» می‌گوید: «صادقانه به شما بگویم، این اولین بار بود که از قبل می‌دانستم قرار است رکورد جهانی را بشکنم. خیلی روی فرم بودم و آن فصل مصدوم هم نشدم. قبل از برگزاری مسابقه دو ‍۱۰۰ متر، من و مربی‌ام حتی روی زمان موفقیتم شرط می‌بستیم، این نشانگر سطح اطمینانم در آن زمان بود. می‌دانستم زیر ۹ ثانیه و ۶۰ صدم ثانیه می‌دوم.»

رکورد شکنی یوسین بولت در مسابقات المپیک برلین
رکورد شکنی یوسین بولت در مسابقات المپیک برلینعکس: آسوشیتد پرس

او اضافه کرد: «شرط فکر می‌کنم بر سر ۹ ثانیه و ۵۳ صدم ثانیه بود. و خب چندان فاصله‌ای با آن نداشتم.»

اما آیا یک دونده سرعتی می‌تواند از نظر بدنی زیر ۹ ثانیه حرکت کند؟

زمانی که یوسین بولت این رکورد را در ۹ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه به دست آورد، یک ریاضیدان از دانشگاه کمبریج به نام جان بارو سه عامل تعیین‌کننده را برای بهبود دادن این رکورد برشمرد: «شروع سریع‌تر در ابتدا، دویدن با باد موافق شدیدتر در پشت سر و دویدن در ارتفاعات بالا جایی که هوای رقیق‌تر نیروی کشش کمتری بر بدن وارد می‌کند.»

ماهیچه‌ای که به‌طور فزاینده‌ای تأثیرگذار است نیز نقش خود را ایفا می‌کند. طبق مطالعه محققان استرالیایی، این ماهیچه‌های پشت ساق هستند که بیشترین قدرت را به دوندگان سرعت می‌دهند.

پیشرفت فناوری نیز می‌تواند عامل مهمی در بهبود رکورد باشد، به ویژه با تکامل کفش‌های اسپرینت میخ‌دار.

هرچند آن‌ها امروزه هم سبک‌تر و قابل توجه‌تر هستند اما به منظور فراهم کردن شرایط یک گام بلند و تولید حداکثر قدرت در مسابقه، می‌توانیم حدس بزنیم که مواد سازنده آن‌ها در سال‌های آینده بیشتر اصلاح خواهند شد.

با همه این اوصاف اما این امکانات برای رکوردشکنی و ثبت زمان تازه کافی به نظر نمی‌رسد. رضا نوبری، محقق در دانشگاه بلومزبورگ پنسیلوانیا، می‌گوید در حال حاضر دیدن یک ورزشکار زیر ۹ ثانیه و ۴۰ صدم غیرممکن به نظر می‌رسد چرا که ما در حال رسیدن به یک مرز فیزیولوژیکی هستیم».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او پیش‌تر نشان داده بود که بهبود‌های ثبت‌شده در سرعت انسان در حال کاهش است و در نهایت به طور کامل متوقف خواهد شد. به گفته او، برای شکستن مجدد رکوردها باید روی «یوسین بولت ۲» با فرم بدنی «فوق‌العاده» حساب کنیم.

فینال دو ۱۰۰ متر بخش مردان در المپیک پاریس در روز ۴ اوت امسال برگزار می‌شود و باید تا آن روز منتظر ماند تا دید آیا بولت دیگری برای رکوردشکنی پیدا می‌شود یا نه؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محرومیت ورزشکاران مرد از «شنای موزون» در المپیک پاریس؛ آیا ناسازگار با وعده برابری جنسیتی نیست؟

بولت افسانه‌ای در خط پایان؛ «بهترین مثال برای فاصله گذاری اجتماعی»

مصدومیت بولت در آخرین مسابقه دوومیدانی تاریخ حرفه ای سریعترین مرد جهان