Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نشست سران شانگهای در قزاقستان؛ پوتین با شی و مخبر دیدار کرد

دیدار رهبران روسیه و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای
دیدار رهبران روسیه و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رهبران روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به شهر آستانه، پایتخت قزاقستان رفته‌اند روز پنج‌شنبه ۴ ژوئیه برای دومین روز پیاپی در اجلاس سران این سازمان حاضر شده‌اند.

آگهی

اجلاس سران این بلوک اقتصادی، سیاسی و امنیتی که از نگاه روسیه و چین، ابزاری برای مقابله با نفوذ آمریکا و متحدانش تلقی می‌شود، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

در دومین روز اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای در قزاقستان، بلاروس به عنوان عضو دائم به این سازمان پیوست.

تاکنون چین، روسیه، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان، ۹ عضو دائمی، و سه کشور افغانستان و بلاروس و مغولستان عضو ناظر بودند.

ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال و سریلانکا، شش کشوری هستند که به عنوان شرکای این سازمان منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

رهبران روسیه و چین که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای به شهر آستانه رفته‌اند، روز چهارشنبه و در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای چینی خود تأکید کرد که ارتباط دوجانبه بین مسکو و پکن اکنون در «بهترین حالت خود در طول تاریخ» قرار دارد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در دیدار با همتای روس خود گفت که پکن و مسکو باید در برابر وضعیت بین‌المللی که مدام در حال تغییر است، تمایل به دوستی را برای نسل‌ها تقویت کنند.

او همچنین با اشاره به پیشرفت دو کشور در برنامه‌های تنظیم شده برای دور جدید روابط دوجانبه، از ولادیمیر پوتین به‌عنوان «دوست قدیمی» خود نام برد.

پوتین پیش از ملاقات با همتای چینی خود، با روسای جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و مغولستان و نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

در حاشیه نشست آستانه در روز پنجشنبه، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران که برای شرکت در این اجلاس دو روزه راهی قزاقستان شده است نیز با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کند.

مطابق اعلام دفتر معاون اول رئیس جمهوری ایران، تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان دکتر مخبر در دیدار با رئیس جمهوری روسیه بود.

آقای پوتین نیز در این دیدار خواستار تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز و همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌ آهن رشت-آستارا شد.

این دیدار یک روز پیش از برگزاری دور دوم ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح‌طلب و سعید جلیلی، سیاستمدار تندرو که دارای رویکردهای مختلف به سیاست خارجی هستند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، ایران روابط اقتصادی، نظامی و سیاسی خود با روسیه را در ادامه سیاست «چرخش به شرق» تقویت کرد.

ایران برای نخستین بار سال گذشته به‌عنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای در اجلاس این سازمان شرکت کرد و این در حالی بود که پیش از آن، به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های آن حاضر می‌شد.

محمد مخبر در نشست روز پنجشنبه سران سازمان همکاری‌های شانگهای خواستار دلارزدایی از مناسبات تجاری کشورهای عضو این سازمان شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان هم به عنوان میهمان در این اجلاس حاضر شده‌اند.

آگهی

سازمان همکاری‌ شانگهای که در سال ۲۰۰۱ با مشارکت چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه تأسیس شده، در سال‌های گذشته با هدف ایجاد وزنه‌ای در برابر کشورهای غربی گسترش یافته است.

ایران، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، جمهوری آذربایجان، امارات عربی متحده، قطر، ترکیه و ترکمنستان، ۱۵ کشوری هستند که در نشست سازمان همکاری‌ شانگهای در قزاقستان حضور پیدا کرده‌اند.

افغانستان از سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کرد، اما برای چهارمین سال متوالی پس از به قدرت رسیدن حکومت طالبان در این کشور، نماینده‌ای از افغانستان به این اجلاس دعوت نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای به ریاست هند؛ ایران رسما به عضویت کامل درآمد

خیزش عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای؛ آمریکا نگران است

رئیسی: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای قطعی می‌شود