خیزش عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای؛ آمریکا نگران است

نشست سازمان همکاری شانگهای
نشست سازمان همکاری شانگهای Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات وزیران عربستان سعودی روز چهارشنبه لایحه پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. این درحالی است که ریاض به رغم نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده در حال برقراری همکاری بلند مدت با چین است.

آگهی

هیات وزیران عربستان سعودی روز چهارشنبه لایحه پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. این درحالی است که ریاض برغم نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده در حال برقراری همکاری بلند مدت با چین است. 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور لایحه‌ای مبنی بر پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به عنوان «شریک بحث و گفتگو» را تصویب کرده است. 

سازمان همکاری شانگهای اتحادیه‌ای از سیاسی و امنیتی از کشورهای عمدتا در محدوده اوراسیا از جمله چین، هند و روسیه است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه، چین و کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی بنیان نهاده شد. سپس با هدف ایفای نقشی موثرتر در منطقه در تقابل با تاثیر کشورهای غربی با عضویت هند و پاکستان گسترش یافت. 

درخواست ایران برای عضویت دائم در این نهاد نیز سال گذشته پذیرفته شد. با توجه به توافق «از سرگیری روابط» بین ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، به نظر می‌رسد عضویت عربستان سعودی در سازمان همکاری شانگهای گامی نوین در برقراری موازنه قدرتی جدید در منطقه است. 

به گفته منابع آگاه، پیوستن عربستان سعودی به این نهاد در جریان سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به عربستان در دسامبر گذشته مورد گفتگو رهبران دو کشور بود. 

وضعیت «شریک بحث و گفتگو» در سازمان همکاری شانگهای نخستین قدم برای عضویت دائم  این نهاد در میان‌مدت است. 

تصویب این لایحه در پی بیانیه روز سه‌شنبه شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در چین از طریق نهایی کردن تاسیس یک شرکت مشارکتی از پیش برنامهٰ‌ریزی شده در شمال شرق چین و خرید سهام یک گروه پتروشیمی خصوصی است. 

روابط رو به رشد ریاض و پکن باعث بروز نگرانی‌های امنیتی برای واشنگتن به عنوان متحد سنتی عربستان شده است. آمریکا می‌گوید که تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در نقاط مختلف جهان سیاست آمریکا را در رابطه با خاورمیانه تغییر نخواهد داد. 

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس بارها نگرانی خود را مبنی خروج ایالات متحده از منطقه به عنوان ضامن اصلی امنیتشان ابراز کرده‌اند و برای رفع آن به دنبال یافتن شرکای جدید بوده‌اند. با این حال واشنگتن می‌گوید که به عنوان شریکی فعال در منطقه باقی می‌ماند. 

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نظر دارند در ماه اوت سال جاری یک «مانور ضد تروریسم» مشترک در منطقه چلیابینسک روسیه برگزار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست مجازی سازمان همکاری شانگهای به ریاست هند؛ ایران رسما به عضویت کامل درآمد

بایدن مشاور ارشد خود را برای دیدار با ولیعهد عربستان به ریاض می‌فرستد

استقبال اتحادیه اروپا از توافق ایران و عربستان: آماده تعامل با همه بازیگران منطقه هستیم