ایران و عربستان با میانجیگری چین برای «از سر گیری روابط» به توافق رسیدند

ایران و عربستان
ایران و عربستان Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان ایران و عربستان در نشستی در پکن توافق کردند که برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی دوباره سفارتخانه‌ها با یکدیگر گفتگو کنند.

آگهی

نمایندگان ایران و عربستان در نشستی با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مساعد بن محمد العبیان همتای سعودی او بیانیه از سر گیری روابط دوجانبه تهران- ریاض را امضا کردند. 

بر اساس گزارش‌ها و تصاویری که از سوی پایگاه خبری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی منتشر شده این نشست در پکن و با حضور وانگ یی، وزیر امور خارجه چین برگزار شده است. 

بر اساس بیانیه منتشر شده در رسانه‌های دولتی ایران، طرفین توافق کردند که حداکثر ظرف مدت دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفرا و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای از سرگیری روابط را فراهم کنند.

نورنیوز در گفتگو با علی شمخانی گزارش داده که با ابتکار چین این گفتگوها صورت گرفته و طرفین با «رفع سوء تفاهم‌ها و نگاه رو به آینده» به سمت توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری‌ در روابط دوجانبه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس حرکت خواهند کرد. 

او همچنین با اشاره به ۵ دور مذاکراتی که به میزبانی عراق و عمان انجام شده، تاکید کرد که دور نهایی از ۱۵ تا ۱۹ اسفند ماه در شهر پکن برگزار و طرفین توافق کردند پس از ۷ سال روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. این مقام امنیتی ایرانی همچنین افزوده که ظرف نهایتا دو ماه، وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و زمینه‌های اجرایی تبادل سفرا، بازگشایی سفارتخانه و همچنین سایر الزامات برای از سر گیری روابط دو طرف را فراهم خواهند کرد. 

روابط ایران و عربستان سعودی در زمان دولت روحانی پس از آن قطع شد که گروهی از نیروهای تندرو در اعتراض به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه سعودی، به سفارت عربستان در تهران حمله کردند و پرچم این کشور را پایین کشیدند. پس از آن اقدام غیرمتدوال در عرف روابط بین‌الملل ریاض سعودی روابط خود با تهران را به صورت رسمی قطع کرد و دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ساعاتی پس از انتشار این خبر از سوی رسانه‌های ایرانی، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هم در گزارشی بیانیه از سر گیری روابط دیپلماتیک این کشور با ایران را تایید کرد. 

در همین رابطه یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته که واشنگتن از گزارش‌ها درباره احیای روابط ایران و عربستان مطلع است و به صورت کلی از هر تلاشی برای کمک به پایان جنگ در یمن و همچنین تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال می‌کند.

همچنین وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق میان ایران و عربستان برای از سر گیری روابط یک پیروزی برای صلح به شمار می‌رود. وزارت خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای نسبت به از سر گیری روابط تهران و ریاض استقبال کرد. 

وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن خرسندی از توافق حاصل شده میان ایران و عربستان تاکید کرده که این توافق به معنای آغاز صفحه‌ای جدید در روابط دیپلماتیک میان دو کشور به شمار می‌رود. دبیرکل سازمان ملل متحد، ترکیه، امارات عربی متحده، بحرین و پاکستان نیز از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میدان دادن به پکن برای میانجیگری بین تهران و ریاض؛ استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه چیست؟

شوک‌های خبری ضد و نقیض به بازار بی‌ثبات ارز؛ دلار گرفتار نوسان لحظه‌ای شد

عالی‌ترین دیدار دیپلماتیک پس از شش سال؛ وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند