عالی‌ترین دیدار دیپلماتیک پس از شش سال؛ وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند

امیرعبدالهیان (تصویر راست) فيصل بن فرحان آل سعود (تصویر چپ)
امیرعبدالهیان (تصویر راست) فيصل بن فرحان آل سعود (تصویر چپ) Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اینکه تا کنون دست‌کم ۵ بار هیات‌های دو کشور با هم ملاقات داشته‌اند اما این دیدار، عالی‌ترین سطح ملاقات از زمان قطع روابط در سال ۲۰۱۶ میلادی است.

آگهی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه از دیدار روز گذشته خود (۲۰ دسامبر) با همتای عربستانی‌اش خبر داد.

این دیدار که در حاشیه نشستی در پایتخت اردن صورت گرفته است عالی‌ترین سطح دیدار دیپلماتیک پس از قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

تا کنون پنج نشست بین هيئت‌های ایرانی و سعودی با میانجیگری عراق و با هدف نزدیکی دو کشور و حل اختلافات برگزار شده است.

آقای امیرعبداللهیان در توئیتی به زبان عربی، فیصل بن فرحان آل سعود همتای سعودی خود را به عنوان یکی از چند وزیر خارجه‌ای عنوان کرد که در حاشیه کنفرانس اردن فرصت «مذاکرات دوستانه» با وی را داشته است.

وی خاطر نشان کرد که همتای سعودی او از تمایل کشورش برای ادامه گفت‌وگو با ایران اطمینان داد. 

«در نشست بغداد-۲ در اردن جهت تاکید مجدد بر حمایت از عراق شرکت کردم و همچنین در حاشیه این نشست فرصتی شد تا با برخی از همتایان خود از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان دیدار کنم. وزیر سعودی به من از آمادگی کشورش برای ادامه گفتگو با ایران اطمینان داد.»
ترجمه توئیت عربی وزیرامورخارجه ایران

وزارت امور خارجه عربستان سعودی هنوز اظهارنظری در این خصوص نداشته است. 

تهران و ریاض یکدیگر را به بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم می‌کنند و از طرف‌های رقیب در درگیری‌های مختلف از جمله جنگ یمن حمایت می‌کنند. روابط بین تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت عربستان در ایران به پایین‌ترین سطح رسید. گروهی از معترضان در تهران و مشهد در آن سال، پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر، به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند و وارد این دو ساختمان شدند. پس از این اتفاق عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و چند کشور عربی دیگر هم به عربستان پیوستند.

علاوه بر وزرای خارجه یاد شده، امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس همکاری و شراکت « بغداد ۲» در اردن، با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، نیز دیدار داشته است.

پنجمن و آخرین دور مذاکرات بین هئیت‌های ایرانی و عربستانی در اواخر ماه آوریل گذشته برگزار شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران و عربستان با میانجیگری چین برای «از سر گیری روابط» به توافق رسیدند

سفر شی‌جین پینگ به عربستان چه پیامی برای ایران دارد؟

آمریکا یک کشتی ماهی‌گیری حامل مهمات را در مسیر ایران به یمن توقیف کرد