Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تنش در خاورمیانه؛ ماکرون خواستار جلوگیری از شعله‌ور شدن جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان شد

امانوئل ماکرون و بنیامین نتانیاهو
امانوئل ماکرون و بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در جریان گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر لزوم جلوگیری از شعله‌ور شدن تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان تاکید کرد.

آگهی

رئیس جمهوری فرانسه در این فراخوان به تنش‌زدایی، «ضرورت مطلق» جلوگیری از شدت گرفتن درگیری‌ها میان اسرائیل و شبه‌نظامیان اسلام‌گرای لبنانی را به منظور مهار و کنترل تنش در خاورمیانه مورد تاکید قرار داد.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه آمده است که آقای ماکرون همچنین ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش تنش‌ها میان دو طرف مناقشه در امتداد «خط آبی» (خطی حائل که سازمان ملل پس از خروج اسرائيل از خاک لبنان در سال ۲۰۰۰ ترسیم کرد)، لزوم جلوگیری از هرگونه شدت گرفتن تنش که به منافع لبنان و اسرائیل آسیب می‌رساند، را به بنیامین نتانیاهو یادآوری کرد.

به گزارش الیزه، امانوئل ماکرون ضمن فراخوان اسرائیل و حزب‌الله به رعایت بیشترین میزان خویشتن‌داری، بر فوریت حرکت به سمت یک راه حل دیپلماتیک تاکید کرد.

رهبران فرانسه و اسرائيل در حالی‌ تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای مهار بحران در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند که انتظار می رود آموس هوخشتاین، فرستاده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در همین راستا روز چهارشنبه برای پاره‌ای رایزنی‌ها به منظور جلوگیری از شدت گرفتن تنش در مرز لبنان وارد پاریس شود.

آموس هوخشتاین قرار است در این سفر با ژان ایو لودریان، فرستاده ویژه فرانسه در امور لبنان و مشاور رئیس جمهوری فرانسه در امور خاورمیانه دیدار و گفتگو کند.

تلاش‌های دیپلماتیک در راستای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت

الیزه طی ماه‌های گذشته به وزارت امور خارجه ماموریت‌ ویژه‌ای برای جلوگیری از تشدید تنش میان لبنان و اسرائیل محول کرده است.

به گفته یک منبع دولتی لبنان، آموس هوخشتاین اواسط ماه ژوئن گذشته در تلاش برای کاهش تنش میان دو طرف مناقشه بارها به اسرائیل و لبنان سفر کرد.

این تلاش دیپلماتیک همزمان با انتظارها برای برقراری آتش‌بس در غزه صورت می‌گیرد که در صورت تحقق می‌تواند آرامش را به مرزهای اسرائیل و لبنان باز گرداند.

پاریس در هماهنگی با واشنگتن تلاش می‌کند تا بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، راه‌حلی مذاکره‌شده برای مهار تنش در جنوب لبنان بیابد.

قطعنامه یاد شده مقرر می‌کند که تنها ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) بایست در جنوب لبنان مستقر شوند و نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان، از جمله حزب‌الله، ملزم به خروج از این منطقه هستند.

تاکید بر آتش‌بس دائمی در غزه

امانوئل ماکرون در گفتگوی تلفنی سه‌شنبه شب خود با بنیامین نتانیاهو همچنین خواستار توقف فوری عملیات تازه ارتش اسرائیل در خان یونس و رفح و نیز برقراری آتش‌بس پایدار در غزه شد.

رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو بار دیگر بر ضرورت «برقراری آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه» تاکید کرد و خواستار به اجرا درآمدن طرح آتش‌بس پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا «بدون هرگونه تاخیر و تعلل بیشتر» شد.

رئیس جمهوری فرانسه در همین راستا «لزوم رفع همه موانع در کلیه گذرگاه‌ها برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه‌ای که نیازهای عمده و اساسی مردم غزه را برآورده می‌کند» مورد یادآوری قرار داد.

بر اساس گزارش الیزه، وی همچنین «با قاطعیت تمام، اقدام‌‌های از پیش اعلام شده برای قانونی‌کردن استقرار پایگاه‌های جدید در کرانه باختری را که به طور مستقیم به راه حل دو دولتی و تلاش‌های صلح آسیب می‌رساند، محکوم کرد.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پهپادی اسرائيل در لبنان و غزه؛ عضو ارشد حماس و فرمانده لبنانی گروه «جماعت اسلامی» کشته شدند

حزب الله لبنان اسرائیل و قبرس را تهدید کرد

حمله به حزب‌الله لبنان؛ ارتش اسرائيل «طرح‌های عملیاتی» را تایید کرد