NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هشدار سازمان ملل نسبت به تنش در خاورمیانه؛ اسرائیل: می‌توانیم لبنان را به عصر حجر بازگردانیم

دود ناشی از حمله اسرائیل به یک روستای مرزی لبنان
دود ناشی از حمله اسرائیل به یک روستای مرزی لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل اعلام کرده است که خواهان جنگ در لبنان نیست اما در صورت ورود به درگیری تمام عیار با حزب‌الله می‌تواند این کشور را به «عصر حجر» بازگرداند.

آگهی

در همین حال مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به عواقب چنین جنگی، آن را «به طور بالقوه آخرالزمانی» خوانده است.

مرز اسرائیل و لبنان از ۷ اکتبر گذشته که حماس عملیات مرگبار و بی‌سابقه «طوفان الاقصی» را کلید زد و زمینه ساز آغاز نبردهای خونین در غزه شد به صورت روزانه شاهد تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله بوده است.

بیم و نگرانی از تبدیل این حملات پراکنده دو جانبه به یک جنگ تمام عیار طی هفته های اخیر با تشدید درگیری‌های مرزی و در پی تصویب یک طرح عملیاتی در اسرائيل برای حمله به لبنان افزایش یافته است.

این افزایش تنش از سوی دیگر تهدیدهای جدی و تازه‌ای را از سوی حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان به دنبال داشته است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه در جریان سفر به واشنگتن گفت که کشورش می‌تواند لبنان را به عصر حجر بازگرداند اما نمی‌خواهد این کار را بکند.

وی در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: «ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای هر سناریویی آمادگی کامل داریم.»

وزیر دفاع اسرائیل سپس افزود: «حزب‌الله به خوبی می‌داند که اگر جنگی آغاز شود، ما توانایی آنرا داریم که خسارات عظیمی به لبنان وارد کنیم.»

متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحده که حامی و تامین کننده اصلی سلاح برای این کشور محسوب می‌شود به هیچ روی راضی به تشدید تنش‌ها و وقوع جنگی دیگر در منطقه نیستند.

یک مقام آمریکایی در این خصوص می‌گوید که واشنگتن در حال حاضر برای جلوگیری از شدت گرفتن بحران «گفتگوهای نسبتا فشرده‌ای» را با اسرائیل، لبنان و دیگر بازیگران آغاز کرده و اعتقاد دارد که هیچیک از طرف‌ها به دنبال «تشدید تنش» نیست.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در جریان ملاقات با یوآو گالانت،‌ همتای اسرائیلی خود در پنتاگون، هشدار داد که درگیری میان اسرائیل و حزب الله می‌تواند جرقه‌ای برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای باشد.

وی ضمن اشاره به «عواقب وحشتناک» چنین جنگی برای خاورمیانه، خواستار راه حل دیپلماتیک برای مهار این بحران شد.

آلمان روز چهارشنبه، پس از هشدار‌های کانادا در این خصوص، از شهروندان خود در لبنان خواست «فورا» این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه آلمان در توصیه‌ای به روز شده اعلام كرد که تنش‌های ناشی از درگیری‌های جاری در مرز لبنان با اسرائیل هر لحظه ممکن است تشدید شود.

از سوی دیگر، مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در ژنو به خبرنگاران گفت که لبنان «داغ‌ترین نقطه در میان نقاط اشتعال‌زا است.»

وی که دوره ریاستش بر نهاد متولی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد این هفته به پایان می رسد، هشدار داد که وقوع یک جنگ تمام عیار در لبنان «به طور بالقوه آخرزمانی» است و مهار آن خارج از ظرفیت هرگونه برنامه ریزی خواهد بود.

آگهی

مارتین گریفیتس افزود: جنگی که لبنان را درگیر کند به سوریه کشیده خواهد شد و از آنجا به دیگر نقاط منطقه سرایت خواهد کرد و این خیلی نگران کننده است.

حزب‌الله روز چهارشنبه مسئولیت شش حمله به مواضع ارتش اسرائیل در مناطق مرزی این کشور را بر عهده گرفت.

تنش‌ در مرز لبنان با اسرائیل در حالی شدت گرفته که به گفته بنیامین نتانیاهو، نیروهای اسرائیلی در حال پایان دادن به شدیدترین بخش از درگیری‌های جاری در غزه هستند تا به سرعت در مرز شمالی مستقر شوند.

این اقدام اگرچه می‌تواند مقدمه جنگی تمام عیار با لبنان قلمداد شود اما به گفته نخست وزیر اسرائیل صرفا یک رویکرد دفاعی است.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پهپادی اسرائيل در لبنان و غزه؛ عضو ارشد حماس و فرمانده لبنانی گروه «جماعت اسلامی» کشته شدند

حزب الله لبنان اسرائیل و قبرس را تهدید کرد

انتشار تصاویر پهپادهای جاسوسی از تاسیسات نظامی اسرائيل؛ پیام حزب‌الله لبنان چیست؟