Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

«بازی قدرت» در جناح راست فرانسه با اخراج ۲ مهره مهم؛ در آستانه انتخابات چه کسی نفع می‌برد؟

AP
AP Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم فرانسه در طی چند روز گذشته و در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام کشورشان، نظاره‌گر تحولات کم‌سابقه‌ای در تاریخ سیاسی خود بودند.

آگهی

از یکسو اریک سیوتی، رئیس حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» که بزرگترین حزب راست‌میانه در این کشور محسوب می‌شود، با اعلام تصمیمی که بدون مشورت با اعضای اصلی حزب گرفته شده بود جامعه فرانسه را در شوک فرو برد؛ و از سوی دیگر ماریون مارشال‌ لوپن، یکی از مهره‌های کلیدی حزب راست افراطی «فتح دوباره» به دلیل اقدامی که از سوی رهبر حزبش «خیانت» توصیف شد، از حزبش اخراج شد.

آنچه روی داد را نیز شاید بتوان واکنشی عجولانه به اقدام چپ‌های فرانسه توصیف کرد که برای مقابله با افزایش محبوبیت حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست جردن باردلای ۲۸ ساله، تصمیم گرفتند ائتلاف جدیدی را برای بسیج اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌ها و شهروندان تشکیل دهند و نامزدهای مشترکی را برای انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه (۳۰ ژوئن) معرفی کنند.

به این ترتیب سبزها، سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» عصر دوشنبه یعنی یک روز پس از اعلام نتایج شگفت‌انگیز انتخابات پارلمان اروپا، ائتلاف جدیدی را با نام «جبهه‌ مردمی» تشکیل دادند.

اریک سیوتی؛ از فراخوان یکجانبه تا بستن مقر حزب

در حالی که به نظر می‌رسید با تشکیل این ائتلاف چپ‌ها و سبزها، وضعیت حرکت مهره‌ها در صفحه شطرنج سیاست فرانسه روشن‌تر شده، اقدام اریک سیوتی رئیس حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» دست‌کم جناح راست این کشور را در شوک فرو برد.

او روز سه‌شنبه از تصمیم خود برای انجام یک «معامله انتخاباتی» با حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست جردن باردلا خبر داد و افزود که می‌خواهد برای مقابله با چپ فرانسه، چنین توافقنامه ائتلافی را امضا کند.

این خبر هم‌حزبی‌های سیوتی را متحیر کرد؛ تا جایی که بسیاری تهدید به ترک حزب کردند و برخی خواستار استعفای سیوتی شدند. بسیاری نیز این اقدام سیوتی را ضربه‌ای به «سنت» ژنرال دوگُل در موضوع همکاری نکردن محافظه‌کاران فرانسه با احزاب راست افراطی خواندند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز از این اقدام سیوتی انتقاد کرد و از مخالفان او در حزب راست‌میانه «جمهوری‌خواهان» دعوت کرد که به حزب حاکم «رنسانس» بپیوندند.

اما کمیته سیاسی حزب «جمهوریخواهان» وارد عمل و خواستار تشکیل یک جلسه اضطراری درباره اقدام سیوتی شد. سیوتی ۵۸ ساله نیز که شاهد مخالفت گسترده هم حزبی‌هایش بود، مقر اصلی حزب را برای یک روز کامل تعطیل و اعلام کرد «هیچ جلسه‌ای در ستاد مرکزی حزب برگزار نخواهد شد».

سیوتی ادعا کرد که دلیل تعطیل کردن مقر حزب، حفظ ایمنی کارکنان به دلیل «دریافت تهدید» بوده است.

اما این اقدام او کارساز نشد و کمیته سیاسی حزب «جمهوری‌خواهان» سرانجام شامگاه چهارشنبه «به اتفاق آرا» رای به اخراج او از مقام ریاست این حزب داد. این کمیته همچنین توانست با کلیدهای یدکی درهای مقر حزب را باز کند و فعالیتش را از سر بگیرد.

حزب «جمهوری‌خواهان» همچنین اعلام کرد که برای انتخابات پیش‌رو، در کمال «شفافیت و استقلال» نامزدهای خود را اعلام خواهد کرد.

تصمیم کمیته سیاسی حزب مخالفت سیوتی را در پی داشت. او روز چهارشنبه اعلام کرد همچنان رئیس حزب است و در این مقام باقی خواهد ماند. او افزود که برای احقاق حقوقش از مسیر قانون وارد خواهد شد.

سیوتی در جریان یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «فقط ستیزه‌جویان می‌توانند این مشروعیت را از من بگیرند.»

اخراج ماریون مارشال از حزب راست افراطی «فتح دوباره»

دیگر رویداد مهم در ۲۴ ساعت گذشته، در یک حزب کوچک راست افراطی به نام «فتح دوباره» (Reconquest) به رهبری «اریک زمور» روزنامه‌نگار به وقوع پیوست.

عامل این جنجال نیز ماریون مارشال، خواهرزاده مارین لوپن (رهبر حزب راست افراطی اجتماعی ملی) بود که در جریان انتخابات پارلمان اروپا در یکشنبه گذشته، از سوی حزب «فتح دوباره» نامزد شده و به پارلمان راه یافته بود.

ماریون مارشال عصر چهارشنبه خواستار حمایت حزبش از نامزدهایی شد که از سوی ائتلاف سیوتی و حزب «اجتماعی ملی» معرفی می‌شوند یعنی حزبی که اریک زمور، رهبر «فتح دوباره» آنها را رقیب خود می‌داند.

ماریون مارشال حتی به سیاست‌های اریک زمور انتقاد کرد و معرفی نامزدهایی در رقابت با نامزدهای «اجتماع ملی» را نادرست دانست و افزود که نباید اکنون «این فرصت بی‌سابقه و تاریخی» برای به قدرت رساندن جناح راست افراطی در فرانسه را از دست داد.

این موضوع خشم اریک زمور را برانگیخت؛ تا جایی که عصر چهارشنبه ماریون مارشال را از حزبش اخراج کرد.

آگهی

اریک زمور در جریان گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام» فرانسه، خانم مارشال را «دروغگو» خواند و افزود که او اکنون توسط افرادی که در «خیانت کردن» حرفه‌ای هستند، محاصره شده و «دیگر به آخر راه رسیده است».

البته علاوه بر خانم ماریون مارشال، سه نماینده دیگر پارلمان اروپا از همین حزب کوچک نیز موضع او را تایید کردند و افزودند که باید از نامزدهای «ائتلاف جدید» سیوتی و اجتماع ملی دفاع کرد.

اریک زمور به آنها نیز تاخت و سخنان آنها در پشت کردن به حزبشان آنهم تنها ۴۸ ساعت پس از انتخاب شدن از این حزب برای نمایندگی در پارلمان اروپا را «رکورد جهانی خیانت» توصیف کرد.

در مقابل، هم اعلام موضع اریک سیوتی و هم ماریون مارشال، استقبال جردن باردلا را در پی داشت. او همچنین از دیدار و گفتگوی ماریون مارشال با او و عمه‌اش مارین لوپن برای تشکیل این ائتلاف احتمالی خبر داد.

باردلا افزود: «من از فراخوان ماریون مارشال که از رای دهندگانش دعوت کرد تا در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در ۳۰ ژوئن به نامزدهای ما رای دهند، استقبال می‌کنم. این یک اعلامیه مسئولانه و میهن‌پرستانه در مسیر پیروزی است.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطرهای نهفته در انحلال مجلس فرانسه؛ ماکرون: میانه‌روها علیه راست افراطی متحد شوند

جردن باردلا، برنده بزرگ انتخابات اروپا در فرانسه کیست؟

«قمار بزرگ» ماکرون؛ چرا رئیس‌جمهور فرانسه پارلمان را منحل کرد؟