NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مصر: تا اسرائیل کنترل سمت غزه گذرگاه رفح را به فلسطینی‌ها واگذار نکند فعالیت آن ممکن نخواهد بود

گذرگاه مرزی رفح
گذرگاه مرزی رفح Copyright Amr Nabil/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Amr Nabil/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر می گوید گذرگاره مرزی رفح از سوی خاک مصر تا زمانی که اسرائیل کنترل آنسوی گذرگاه رفح را به فلسطینی ها واگذار نکند نمی تواند فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

آگهی

در همین راستا، شبکه تلویزیونی القاهره مصر گزارش داد که این کشور روز یکشنبه بر لزوم عقب نشینی اسرائیل از سمت فلسطینی گذرگاه رفح برای از سرگیری فعالیت این گذرگاه تاکید کرده است.

القاهره به نقل از یک منبع بلندپایه امنیتی اعلام کرد که مصر در جریان نشست سه جانبه روز یکشنبه با حضور هیئت‌هایی از مصر، آمریکا و اسرائیل که در قاهره برگزار شد، خواستار بازگشایی گذرگاه رفح شده و در این باره با دو طرف دیگر نشست گفتگو کرده است.

هیئت مصری در این دیدار اسرائیل را تنها مسئول متوقف کردن ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی به غزه دانست و خواستار اقدامات فوری از سوی آن کشور برای ورود حداقل ۳۵۰ کامیون امدادرسانی به طور روزانه به نوار غزه شد.

این گذرگاه یک روز پس از حمله اسرائیل به رفح در ۶ مه بسته شد و تاکنون بسته مانده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه طرح هرگونه آتش‌بس را در حال حاضر «غیر قابل طرح» خواند. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از نشست روز شنبه با اسرائیل، قطر و امارات عربی متحده از طرح آتش‌بس خبر داده بود.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه اعلام کرد که برای رد پیشنهاد آتش‌بس تحت فشار نبوده است. این در حالی است که متحدان راست افراطی دولت وی تهدید کرده‌اند در صورتی که پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد از ائتلاف خارج می‌شود. در اینصورت، بنیامین نتانیاهو موضع خود به عنوان نخست‌وزیر را از دست می‌دهد.

در همین حال، نیروهای اسرائیلی در ۲۴ ساعت اخیر ۶۰ فلسطینی دیگر را کشته و ۲۲۰ نفر را نیز زخمی کردند. به این ترتیب آمار کشته‌شدگان فلسطینی طبق گزارش‌های وزارت بهداشت غزه به حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر و آمار زخمی‌ها به بیش از ۸۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تخلیه باغ وحش رفح پیش از حمله اسرائیل؛ چند حیوان باقی مانده در خطر مرگ هستند

تانک‌های اسرائیل به مرکز رفح رسیدند؛ شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد

طرح اروپا برای استقرار ماموریت مرزی در رفح بعد از پایان جنگ و بعد از موافقت اسرائيل و مصر