Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

طرح اروپا برای استقرار ماموریت مرزی در رفح بعد از پایان جنگ و بعد از موافقت اسرائيل و مصر

رفح
رفح Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا می گوید مذاکرات درباره استقرار یک ماموریت از سوی این نهاد در گذرگاه مرزی رفح در مرحله مقدماتی است اما این استقرار پیش از پایان جنگ میان اسرائيل و حماس انجام نخواهد شد.

آگهی

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه نشست ماهانه خود را در بروکسل برگزار و در مورد چگونگی بهبود ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گفتگو خواهند کرد.

در همین رابطه دو دیپلمات ارشد اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ایالات متحده به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده که ماموریت کمک مرزی اتحادیه اروپا (EUBAM) رفح را احیا کند. ماموریتی که از سال ۲۰۰۷، زمانی که حماس کنترل کامل غزه را به دست گرفت، عملیاتی نشده است.

این گذرگاه، نقطه اصلی ورود کمک‌های مصر است و از زمانی که نیروهای اسرائیلی نزدیک به سه هفته پیش کنترل آن را از سمت غزه به دست گرفتند، بسته شده است.

شهر رفح اکنون مورد حمله نظامی اسرائیل قرار گرفته و با وجود درخواست‌ها، انتقادات و همچنین فشارهای بین‌المللی اسرائيل همچنان عملیات نظامی خود را در این شهر که آوارگان فلسطینی را در خود دارد متوقف نکرده است. 

این مقام ارشد اروپایی در ادامه همچنین گفت: «حتی اگر می‌بینید که در مورد چگونگی اجرای این طرح صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشید که ما همچنان در بخش بسیار مقدماتی ماجرا هستیم.»

این مقام گفت که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ممکن است روز دوشنبه از سوی ۲۷ عضو این اتحادیه، مأموریتی برای دستیابی به «نوعی نتیجه گیری عملیاتی که می‌تواند به ماموریت اجازه استقرار را بدهد» داده شود. او البته تاکید کرد که انجام شدن چنین اتفاقی در شرایط کنونی و جنگی ممکن نیست و ما در مورد آینده صحبت می‌کنیم.

سه دیپلمات اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفته‌اند که این مسئله مورد بحث قرار خواهد گرفت اما هنوز هیچ قطعیتی وجود ندارد و مشخص نیست نتیجه چه خواهد بود. آنها همچنین افزودند که چنین ماموریتی تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که مصر و اسرائیل هم با آن موافق باشند. 

ضمن اینکه این طرح در مرحله کنونی باید به اتفاق آرا از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به تصویب برسد که آن‌هم می‌تواند یک چالش دیگر باشد. 

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده که کاخ سفید در حال بررسی گزینه‌هایی برای بازگشایی گذرگاه رفح است اما هنوز هیچ طرح قطعی برای این منظور ارائه نشده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مردم جنگ زده در نوار غزه پس از چندین ماه حمله نظامی زمینی و هوایی ارتش اسرائيل در رفح پناه گرفته‌اند و حالا اسرائيل به آخرین پناهگاه آنها هم حمله کرده و آن سوی مرز هم گذرگاه بسته است و این فلسطینیان چاره‌ای جز ماندن و دست و پنجه نرم کردن با خطر مرگ ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیمارستان‌های غزه در خطر «توقف فعالیت»؛ دست‌کم ده نفر در حمله اسرائیل به غزه کشته شدند

پیش‌روی تانک‌های اسرائیلی به عمق رفح؛ بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی از جنوب غزه گریخته‌اند

سرنوشت نوار غزه پس از جنگ؛ نتانیاهو ساز خود را می‌زند،‌ وزیر دفاع مخالف می‌کند