Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

آغاز اظهارات و تلاش‌های غیررسمی برای جانشینی رئیسی؛ احمدی‌نژاد: دارم شرایط را بررسی می‌کنم

ایران
ایران Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با آغاز گمانه‌زنی‌ها و اظهارات غیررسمی درباره جانشین آینده ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد گفت مشغول بررسی شرایط برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

آگهی

رئيس جمهور پیشین ایران که پیشتر دو بار در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد در جمع گروهی از طرفدارانش گفته «در مقطع حساس کنونی» شرایط بسیار پیچیده‌ای بر کشور حکمفرما شده است. 

در ویدیویی که کانال‌های طرفدار احمدی نژاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند گروهی که «طرفداران احمدی نژاد» خوانده شده از او می‌خواهند که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. او هم در پاسخ خطاب به آنها می‌گوید: «مشغول بررسی شرایط هستم و می‌سنجم که چه اقدامی به نفع کشور و مردم و صلاح ایران امروز است.» 

او که بعد از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ که بسیاری آن‌ را محصول تقلب می‌دانند در قدرت باقی ماند، در ادامه می‌گوید بعد از جمع‌بندی شرایط، نتیجه را اعلام خواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بعد از مرگ ابراهیم رئيسی در حادثه سقوط بالگرد، انتخابات ریاست جمهوری دیگری باید در ایران برگزار شود تا جانشین او مشخص شود. بر اساس اعلام وزارت کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است روز ۸ تیر ماه برگزار شود.

در هفته‌های اخیر جریان‌های مختلف سیاسی در ایران از گزینه‌های متفاوتی که احتمالا برای جانشینی رئيسی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت مطرح شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین گزینه اصولگرایان احتمالا محمدباقر قالیباف است که یکی از رکوردداران نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران محسوب می‌شود. آقای قالیباف که در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۹۲و ۱۳۹۶ نامزد انتخابات شده در سال ۱۴۰۰ دیگر کاندیدا نشد و احتمال دارد با مرگ رئيسی بار دیگر در صحنه حضور یابد. 

محسن رضایی دیگر سیاستمداری است که به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران بسیار علاقه‌دارد و در طول ادوار مختلف بارها برای رسیدن به این صندلی تلاش کرده است. 

این در حالی است که احتمالا محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئيسی که در حال حاضر هم مسئولیت قوه مجریه را به صورت موقت بر عهده دارد از دیگر افرادی خواهد بود که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی خواهد کرد. گروهی از حامیان دولت و حکومت این فرمانده پیشین سپاه پاسداران را ادامه‌دهنده راه ابراهیم رئيسی می‌دانند. 

در جبهه پایداری هم نام گزینه‌های تندروتری چون سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی مطرح شده است. در مجموع به نظر می‌رسد در این دوره برخلاف سال ۱۴۰۰ اصولگرایان کار دشواری برای اجماع بر روی یک گزینه در پیش داشته باشند و برخلاف دوره قبلی که در نهایت تقریبا تمام نامزدهای ثبت‌نام کرده پیش از انتخابات به سود رئيسی کنار رفتند، در این دوره رقابت برای حضور در انتخابات میان سیاستمداران این جریان سیاسی جدی‌تر باشد.

محمود احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژادEbrahim Noroozi/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

در سوی مقابل وضعیت برای اصلاح‌طلبان و میانه‌روها نامشخص به نظر می‌رسد.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات گفت که این مجموعه روز یکشنبه جلسه‌ای برای انتخابات برگزار خواهد کرد و سپس در خصوص سیاست‌های این جریان سیاسی در قبال انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تصمیم خواهد گرفت.

جواد امام همچنین اضافه کرد انتظار جبهه اصلاحات و مردم این است که انتخاباتی آزاد با مشارکت همه سلایق برگزار شود. در سال‌های اخیر روند رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به شدت گسترده‌تر شده و این اتفاق گزینه‌های محدودتری را برای انتخاب پیش روی رای‌دهندگان ایرانی قرار داده است.

در رسانه‌ها گاهی نامی از جواد ظریف به میان می‌آید اما خود او بارها اعلام کرده که قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. علی لاریجانی که در سال ۱۴۰۰ با تصمیم شورای نگهبان نتوانست در انتخابات نامزد شود و صلاحیت او رد شد، دیگر سیاستمداری است که برخی از رسانه‌ها در ایران از او به عنوان نامزد جریان میانه‌رو در انتخابات آتی یاد می‌کنند. با این حال او و نزدیکانش تاکنون اظهار نظری در این خصوص نداشته‌اند.

در جبهه اصلاح‌طلبان نامزدی چهره‌های دیگری چون محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری نیز ممکن است محقق شود هرچند در فایل صوتی که اخیرا از یک جلسه محمد خاتمی منتشر شده رهبر جریان اصلاحات به صراحت از تصمیم این جریان برای عدم مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن گفته بود. با این حال مشخص نیست که این جریان سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری هم چنین رویه‌ای را در پیش خواهند گرفت یا نه.

با اقدامات شورای نگهبان و تصمیمات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر روند برگزاری انتخابات در ایران شاهد ریزش شدید افرادی بوده که پای صندوق‌ها رأی داده‌اند و ماه گذشته خورشیدی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای مختلف ایران به ویژه تهران با مشارکت بی سابقه پایین مردم برگزار شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی‌که کمتر از دو سال از مرگ مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران گذشته و در عین حال همچنان فشارها بر زنان در ایران ادامه دارد، اوضاع اقتصادی در کشور بغرنج و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همچنان فعال است و دولت رئيسی هم نتوانست در عمر سه ساله خود بن‌بست‌های ایجاد شده در پرونده هسته‌ای ایران را رفع کند.

در چنین شرایطی مشخص نیست چه میزان از افراد واجد شرایط حاضر خواهند شد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شرکت نمایند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مدیریت کرونا برنامه‌ای دارند؟

چرا مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در این دوره بحرانی است؟

بلومبرگ: یک نظامی احتمالا پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد بود