NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش‌ها به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران؛ چرا عده‌ای از کشته شدن ابراهیم رئیسی خوشحال هستند؟

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد کشته شد
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط بالگرد کشته شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکنش‌ها به کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در پی سقوط بالگرد حامل او و هیات همراهش به دوقطبی‌ها میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

آگهی

جمعی از کاربران حامی حکومت در شبکه‌های اجتماعی با «شهید» نامیدن ابراهیم رئیسی از «مردمی بودن» او سخن گفتند، جمعی دیگر که مخالف نظام سیاسی ایران هستند به ابراز شادمانی در برابر این رویداد مشغول شدند.

در این میان، گروهی هم با اشاره به سوابق قضایی و سیاسی رئیسی، چنین مرگی را نتیجه عمل‌کرد او دانستند.

در چنین فضایی، شماری از چهره‌های شناخته‌شده منتسب به اپوزیسیون در خارج از ایران تا کاربران مخالفی که با نام‌های کاربری مستعار یا غیرمستعار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، برای اظهارنظر درباره ابراهیم رئیسی از زبان طعنه و کنایه استفاده کردند.

با تحلیل محتوای پست‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی که از مرگ ابراهیم رئیسی ابراز خوشحالی کرده‌اند، می‌توان دریافت که برآیند نظرات این گروه، ابراز امیدواری برای سرنگونی نظام سیاسی مستقر در ایران با توجه به مرگی یکی از مهره‌های آن است.

نمونه این واکنش را می‌توان در پست مسیح علینژاد از مخالفان نظام سیاسی ایران در حساب کاربری او در شبکه ایکس خواند. او در حساب کاربری خود در ایکس با تأکید بر اینکه شادی کردن برای کشته شدن ابراهیم ریسی و «قاتلان ملت»، حق مردم است، نوشت: «شادی اصلی برای روزهایی است که حکومت جلادان سقوط کند و ما بانیان این جنایت‌ها را پشت میز محاکمه ببینیم، اما عجالتا حتما می‌توان برای این سقوط سمبیلیک جلادها خوشحال بود.»

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام‌شده هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس با بیان اینکه در سال‌های گذشته تا این حد مادرش را خوشحال ندیده است، نوشت: ««امیدوارم حداقل برای چند لحظه هم که شده ذره‌ای از دردی که ما کشیدیم رو تجربه کرده باشی.»

واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی

گروه دیگری از مخالفان نظام سیاسی ایران با اشاره نقش ابراهیم رئیسی در سرکوب مخالفان و معترضان در داخل ایران و اعدام برخی از آن‌ها، نتیجه گرفتند که او «مستحق چنین مرگی» بود. هرچند در کنار این دیدگاه، افرادی هم بر این نظر بودند که ابراهیم رئیسی باید زنده می‌ماند تا به دلیل عملکردش محاکمه می‌شد.

نمونه این نگاه را نیز می‌توان در بیانیه «انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲» خواند. این انجمن در بیانیه‌ای که پس از تأیید خبر کشته‌شدن ابراهیم رئیسی منتشر شد، اعلام کرد: «ما خواستار محاکمه و‌ مجازات او در دادگاهی عادلانه بودیم تا به جرایم خود اعتراف کند و طعم مجازات را بچشد.»

انجمن خانواده‌های مسافران هواپیمای اوکراینی که در دی‌ ۱۳۹۸ با دو موشک سپاه پاسداران ایران سرنگون شد، با اعلام اینکه از مرگ ابراهیم رئیسی «متاسف» نیست، تصریح کرد: «ما قاتلین فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حامد اسماعیلیون، فعال مدنی و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «سزاوار بود ابراهیم رییسی (قاضی مرگ، عضو شورای عالی امنیت ملی در زمان سرنگون کردن پرواز PS752 و جنایات آبان خونین) و سایر جنایتکاران حکومت اسلامی، در دادگاهی عادلانه به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت محاکمه شوند.»

او در ادامه نوشت: «فرصت اجرای عدالت در مورد او از قربانیان گرفته شد اما نامش به سیاهی و جنایت‌پیشگی در تاریخ خواهد ماند.»

در کنار این واکنش‌ها به کشته شدن ابراهیم رئیسی اما واکنش منصوره بهکیش که از شماری از اعضای خانواده‌اش در دهه شصت اعدام شده‌اند، کمی متفاوت بود. او با انتشار ویدئویی از رقص و شادی خود در شبکه ایکس نوشت: «با تمام وجود در شادی آزادی‌خواهان ایران و زنان مبارز و تمام خانواده‌های زخم خورده و دادخواه شریکم.»

واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی

در این میان بر اساس تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شماری از ایرانیان از یکشنبه شب در واکنش به خبر سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش و کشته شدن آن‌ها شادی کرده‌اند.

برخی از این تصاویر ویدئویی، شادی شماری از اعضای خانواده‌های اعدام‌شدگان یا خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان در اعتراض‌های مختلف در تاریخ ۴۵ ساله نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهند.

آگهی

برخی گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارند که شهروندان برخی از کشورها مانند سوریه و اسرائیل نیز به کشته شدن رئیسی واکنش نشان داده‌اند.

تصاویر ویدئویی از یک بلاگر اسرائیل که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است او را در حال پخش شیرینی پس از انتشار خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی در خیابان نشان می‌دهند. در این ویدئو همچنین عده‌ای از شهروندان اسرائیل نشان داده می‌شوند که در واکنش به این خبر، شادمانی می‌کنند.

البته همه واکنش‌های منتقدان نظام سیاسی ایران به کشته شدن ابراهیم رئیسی تند و تیز نبوده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند با توجه به شکست‌های اقتصادی و سیاسی دولت سیزدهم، به تحلیل وضعیت ایران پس از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بپردازند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ رئيسی و مساله جانشینی رهبر؛ وال‌استریت ژورنال از گزینه جدیدی رونمایی کرد

کشتن هنیه در تهران چگونه فرضیه ساقط کردن بالگرد ابراهیم رئیسی توسط اسرائیل را احیا کرد؟

حذف اسماعیل هنیه؛ رهبر ایران وعده «مجازات سخت» داد؛ اتحادیه اروپا خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» شد