Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

حمله به خوابگاه‌های دانشجویان خارجی و نگرانی مهاجران افغان؛ در قرقیزستان چه خبر است؟

تصویر برگرفته شده از ویدئو اعتراضات و خشونت‌ها در بیشکک
تصویر برگرفته شده از ویدئو اعتراضات و خشونت‌ها در بیشکک Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گرماگرم خشونت‌های مردم محلی و اوباش علیه دانشجویان بین‌المللی در قرقیزستان؛ سفارتخانه‌های هند و پاکستان با صدور توصیه‌های پیشگیرانه به دانشجویان، از آن‌ها خواسته‌اند تا در خانه بمانند. این در حالی است که مهاجران افغان نیز از شرایط پیش‌آمده نگران هستند.

آگهی

وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان در واکنش به اطلاعیه‌های هند و پاکستان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای مخرب به ویژه در قلمرو جمهوری اسلامی پاکستان،‌ عمدا در حال انتشار اطلاعات نادرست در مورد وضعیت جمهوری قرقیزستان در رسانه‌های گروهی خارجی و شبکه‌های اجتماعی‌ هستند.»

طی چند روز گذشته، بیشکک، پایتخت قرقیزستان در آشوب به سر بره است، چرا که اوباش خشن به خوابگاه‌هایی که دانشجویان بنگلادش، پاکستان و هند را در خود جای داده بودند، یورش بردند.

چه چیزی منجر به این ناآرامی شد؟

بر اساس گزارش‌های محلی، وقوع یک درگیری بین اتباع داخلی و دانشجویان خارجی از جمله پاکستانی‌ها و مصری‌ها در یک خوابگاه باعث بروز این خشونت‌ها شد. این درگیری که گفته می‌شود در ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) رخ داد، توسط دوربین ضبط شد و ویدئوهای آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

دانشجویان بین‌المللی در ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) از خوابگاه‌ها بیرون کشیده شدند و هم مورد حمله قرار گرفتند و همین موضوع بر وخامت اوضاع افزود. 

پس از این حادثه، انبوهی از دانشجویان مجددا شروع به حمله به دانشجویان خارجی، به ویژه دانشجویان پاکستانی و هندی کردند. اهالی محل نیز با وجود فریادهای کمک از سوی دانشجویان خارجی، به آن‌ها حمله کردند.

یک شهروند هندی اواخر جمعه شب ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت) با سفارت هند تماس گرفت و به این مقام رسمی گفت که نیاز مبرمی به کمک و محافظت دارند. گفته می‌شود که دست کم ۱۴ دانشجوی پاکستانی در این حملات زخمی شده‌اند.

اعتراض به افزایش مهاجران شاغل

به گزارش روزنامه انگلیسی‌زبان «تایمز آسیای مرکزی» چاپ بیشکک، مردم محلی روز جمعه در اعتراض به برخورد ‌مسامحه‌آمیز با خارجیانی که در این درگیری نقش داشتند، در خیابان‌ها تجمع کردند. به گفته مقامات، سه خارجی به ظن اوباشگری بازداشت شدند.

کامچی‌بیک تاشیف، رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان روز شنبه اعلام کرد: «این حادثه جمعه شب در پی اعتراض شهروندان این کشور (که اغلب بین ۱۸ تا ۲۵ سال داشتند) به افزایش مهاجران شاغل در این کشور رخ داده است.»

سفارت پاکستان در بیشکک اعلام کرد که: «چند خوابگاه دانشگاه‌های پزشکی در بیشکک و اقامتگاه‌های خصوصی دانشجویان بین‌المللی از جمله پاکستانی‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند. گزارش هایی مبنی بر جراحت های خفیف تعدادی از دانشجویان پاکستانی گزارش شده است.»

در این اطلاعیه آمده است که «با وجود پست‌های رسانه‌های اجتماعی درباره مرگ و تجاوز به دانشجویان پاکستانی، تاکنون هیچ گزارش تایید شده‌ای دریافت نکرده‌ایم.»

سوبرامانيام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز اعلام کرد که اوضاع هم اکنون در بیشکک «آرام» است و به دانشجویان پیشنهاد کرد که ارتباط مستمر خود با سفارت هند را حفظ کنند. وی در توییتی نوشت: «در حال حاضر اوضاع آرام است، اما به دانشجویان توصیه می‌شود فعلا بیرون نیایند.»

نگرانی مهاجران افغان

یک پناهجوی افغان در بیشکک به رادیو اروپای آزاد گفته است که پس از وقوع حملات خشونت آمیز علیه خارجی‌ها در پایتخت قرقیزستان، نگران امنیت خود است.

وی گفت: «اتفاقی که در کشور قرقیزستان افتاد مشکلات زیادی را برای ما به بار آورده است و ما افغان‌هایی که در اینجا زندگی می‌کنیم نمی‌توانیم درست از خانه خارج شویم و به زندگی روزمره‌ خود ادامه دهیم چرا که هراس داریم.»

وی که نخواست نامی از او فاش شود افزود: «چه بسا از طرف رئیس افغان‌ها در اینجا به ما پیام دادند که نباید در هنگام شب گشت و گذار کنیم، چون مردم در احساسات هستند و خدا نکند که بخواهند دست به کار منفی بزنند.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی منتسب به ناآرامی‌های اخیر در بیشکک

سازمان هواپیمایی پاکستان با انتشار ویدئوهایی اعلام کرد که ۱۸۰ پاکستانی از جمله ۱۴۰ دانشجو با یک پرواز ویژه از قرقیزستان وارد فرودگاه لاهور پاکستان شدند.

محسن نقوی، وزیر کشور فدرال پاکستان شنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور در فرودگاه لاهور از این دانشجویان و دیگر شهروندان پاکستانی استقبال کرد.

یک هیات پاکستانی نیز قرار است روز یکشنبه عازم بیشکک، پایتخت قرقیزستان شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشگاه‌های تورین و آمستردام به تظاهرات همبستگی با فلسطینی‌های غزه پیوستند

از آمریکا تا ایرلند و هند؛ دانشجویان کدام کشورها در همبستگی با فلسطینی‌ها تظاهرات می‌کنند؟

در گرجستان چه خبر است؟