Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

رئیس جمهور گرجستان: مصوبه «عوامل خارجی» را وتو می‌کنم؛ مسیر تفلیس «عضویت در اتحادیه اروپا» است

سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان
سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان گفت که لایحه بحث‌برانگیز «عوامل خارجی» که توسط پارلمان این کشور تصویب شده است را وتو خواهد کرد.

آگهی

او در گفتگو با آسوشیتدپرس، این مصوبه را «غیرقابل قبول» دانست و بر مخالفت خود با قانونی که منتقدان آن را تهدیدی جدی برای آزادی بیان و دموکراسی می‌دانند، تاکید کرد.

خانم زورابیشویلی از حزب حاکم «رویای گرجستان» برای تصویب لایحه «عوامل خارجی» با وجود مخالفت‌های گسترده در این کشور انتقاد کرد.

تصویب نهایی لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان می‌تواند در مسیر عضویت تفلیس در اتحادیه اروپا تاثیر منفی بگذارد.

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت گرجستان که در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است، سازمان‌های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

دولت و حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد ادعا می‌کنند که تصویب این لایحه برای جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» در گرجستان ۳.۷ میلیون نفری ضروری بوده است. اما منتقدان آن می‌گویند که چنین قانونی فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی را متوقف می‌کند.

مصوبه جدید پارلمان گرجستان به دلیل شباهتش به قانونی در روسیه که به کرملین کمک کرده تا فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آن‌ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌شد را متوقف کند، به «قانون روسیه» مشهور شده است.

رئیس جمهور گرجستان که مخالف دولت این کشور است، به آسوشیتدپرس گفت: «این غیرقابل قبول است زیرا نشان‌دهنده تغییر نگاه گرجستان به جامعه مدنی، رسانه‌ها و توصیه‌های کمیسیون اروپا است که با سیاست اعلام‌شده ما برای حرکت به سمت پیوستن به اتحادیه اروپا سازگار نیست.»

زورابیشویلی با تأکید دوباره بر قصد خود برای وتوی مصوبه جدید پارلمان گرجستان، آن را در «تضاد» با توصیه‌های اتحادیه اروپا دانست.

رئیس جمهور گرجستان تا ۲۸ می، ۱۴ روز پس از تصویب لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان این کشور فرصت دارد تا آن را وتو کند.

البته پارلمان گرجستان با اکثریت حزب رؤیای گرجستان که مخالف خانم زورابیشویلی است این اختیار را دارد که وتوی ریاست جمهوری را بی‌اثر کند.

حزب جنبش اتحاد ملی گرجستان که مخالف دولت این کشور است حزب حاکم رؤیای گرجستان را به تلاش برای کشاندن تفلیس به حوزه نفوذ روسیه متهم می‌کند. حزب حاکم رؤیای گرجستان این اتهام را رد کرده است.

حزب رؤیای گرجستان توسط بیدزینا ایوانیشویلی، نخست‌وزیر پیشین و میلیاردر که ثروت خود را در روسیه به دست آورده، تأسیس شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

زورابیشویلی در این گفتگو گفت که دشوار است بگوید این لایحه کاملاً ابتکار حزب حاکم بوده یا اینکه مسکو در تصویب آن نقش داشته، اما تأکید کرد که کرملین از قصد تفلیس برای پیوستن به اتحادیه اروپا ناراضی است.

او با انتقاد از عمل‌کرد دولت گرجستان، اعتراض شهروندان این کشور را به این دلیل دانست که آن‌ها خواهان حرکت در جهت مسیر اروپا هستند و نمی‌خواهند امکان پیوستن به اتحادیه اروپا را ازدست بدهند.

گرجستان در روزهای گذشته شاهد تظاهرات‌های گسترده شهروندان این کشور در مخالفت با لایحه «عوامل خارجی» بوده است.

اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده است که تصویب نهایی لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان می‌تواند در مسیر عضویت این کشور در این اتحادیه تاثیر منفی بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورود رئیس جمهور گرجستان به قانون جنجالی رسانه‌ها با استفاده از حق وتو؛ حزب حاکم کوتاه نمی‌آید

نزاع فیزیکی در پارلمان گرجستان در جریان بحث بر سر تصویب لایحه «عوامل خارجی»

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد