NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پارلمان گرجستان برغم اعتراضات گسترده، لایحه «عوامل خارجی» را تصویب کرد

گرجستان
گرجستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان گرجستان لایحه بحث‌برانگیز موسوم به «عوامل خارجی» را که بر اساس آن سازمان‌های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند، به تصویب رساند.

آگهی

حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام کرده بود که این لایحه برای شفافیت فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضروری است.

اپوزیسیون و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می‌دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آن‌ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌شد را متوقف کند و با استناد به آن سرکوب رسانه‌های مستقل را شدت بخشد.

تصویب این قانون در پی هفته‌ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و مقامات پلیس و همچنین دستگیری همراه بود صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که در آن ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و خشم و نارضایتی خود را از این لایحه ابراز داشته بودند.

در تلاشی ناموفق برای جلوگیری از رسیدن این لایحه به قرائت نهایی، فعالان تلاش کردند تا دسترسی پارلمان را در روز دوشنبه مسدود کنند. ضمن اینکه در آخر هفته، تجمعات عظیمی در خیابان‌های تفلیس برگزار شد که معترضان با پرچم‌های گرجستان و اتحادیه اروپا اعتراض خود را به تصویب احتمالی این لایحه نشان دادند.

حزب حاکم به نام «رویای گرجستان» در سال گذشته تلاش کرده بود تا این قانون را تصویب کند، اما پس از موج عظیمی از اعتراضات مردمی ناچار به عقب نشینی شد. آنها بار دیگر در مارس ۲۰۲۴ به تلاش‌های خود برای تصویب این لایحه ادامه دادند و استدلال کردند که چنین قانونی برای جلوگیری از نفوذ خارجی و تلاش‌های بی ثبات کننده در سیاست گرجستان ضروری است.

بسیاری استدلال می کنند که «قانون عوامل خارجی» مانعی بر سر راه عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیه اروپا خواهد شد. این در حالی‌ است که در ماه دسامبر به این کشور وضعیت نامزدی اعطا شد، اما کمیسیون اروپا به گرجستان هشدار داد که باید در مسیر حاکمیت قانون و اصلاحات مد نظر اتحادیه قدم بگذارد.

در پی رویدادهای اخیر، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هشدار داد که گرجستان بر سر دوراهی ایستاده است و باید در مسیر پیوستن به اروپا باقی بماند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نسبت به تصویب احتمالی این لایحه ابراز نگرانی و تاکید کرده بود که این قانون در صورت تصویب به مانعی در مسیر پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تداوم تنش در گرجستان؛ معترضان به لایحه «عوامل خارجی» سنگر درست کردند، اروپا خشونت پلیس را محکوم کرد

روسیه آمریکا را به تلاش برای تغییر رژیم در گرجستان متهم کرد

لایحه جنجالی «نفوذ خارجی» با امضای رئیس پارلمان گرجستان قانون و لازم‌الاجرا شد