NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رویترز: اردن تلاش‌های شبه‌نظامیان طرفدار ایران برای رساندن سلاح به حماس را خنثی کرد

نیروهای اردنی در مرز با سوریه در سال ۲۰۱۷
نیروهای اردنی در مرز با سوریه در سال ۲۰۱۷ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مقامات اردن موفق شدند یک توطئه مشکوک را که احتمالا توسط ایران سازماندهی شده و به دنبال قاچاق سلاح به این پادشاهی بوده است را خنثی کرده است. در این گزارش عنوان شده که هدف از این توطئه، «کمک به دشمنان سلطنت حاکم برای پیشبرد اقدامات خرابکارانه» بوده است.

آگهی

رویترز روز چهارشنبه ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) به نقل از دو منبع اردنی گزارش داد که این تسلیحات توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه به هسته اخوان المسلمین در اردن ارسال شده که این گروه نیز با شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس ارتباط دارد. آنها گفتند که این انبار تسلیحات در اواخر ماه مارس و در جریان دستگیری اردنی‌های فلسطینی‌تبار عضو این گروه، مصادره شد.

این دو منبع اردنی که به دلیل حساسیت مسائل امنیتی ترجیح می دهند نامشان فاش نشود، از بیان اینکه این افراد قصد چه نوع اقدام خرابکارانه‌ای را داشته‌اند، خودداری کردند.

آنها گفتند که هدف از این توطئه بی‌ثبات کردن اردن به عنوان کشوری است که می‌تواند به نقطه عطف منطقه‌ای در حل بحران غزه تبدیل شود، چرا که از طرفی هم میزبان یک پایگاه نظامی ایالات متحده است و با اسرائیل مرز مشترک دارد، و از طرف دیگر نیز همسایه سوریه و عراق است که هر دو کشور خانه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هستند.

جریان مخفیانه قاچاق تسلیحات به کرانه باختری از طریق خاک اردن چگونه انجام می‌شود؟

این منابع مشخص نکردند که چه سلاح‌هایی در حمله ماه مارس کشف و ضبط شده است، اما گفتند که سرویس‌های امنیتی اردن در ماه‌های اخیر تلاش‌های متعدد ایران و گروه‌های متحدش را برای قاچاق اسلحه از جمله مین‌های کلیمور، مواد منفجره سِم‌تِکس، اسلحه‌های کلاشینکف و راکت‌های کاتیوشا ۱۰۷ میلی‌متری خنثی کرده‌اند.

به گفته منابع اردنی، بیشتر جریان مخفیانه تسلیحات به این کشور به سمت اراضی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن در ناحیه تحت اشغال اسرائیل بوده است. با این حال و به گفته آن‌ها، برخی از این سلاح‌ها - از جمله سلاح‌هایی که در ماه مارس ضبط شد - برای استفاده در داخل خاک‌ اردن توسط گروه اخوان‌المسلمین وابسته به شبه نظامیان حماس در نظر گرفته شده بود.

یکی از منابع آگاه، با اشاره شیوه عملیات قاچاق گفت: «آن‌ها این سلاح‌ها را در گودال‌هایی به نام نقاط مرده پنهان می‌کنند، از طریق جی‌پی‌اس. موقعیت آن‌ها را می‌گیرند، از محل آنها عکس می‌گیرند و سپس به آدم‌های خود دستور می‌دهند که آنها را از آنجا بازیابی کنند.»

حماس که مخفف عبارت عربی «حركة المقاومة الإسلامية» یا همان «جنبش مقاومت اسلامی» است، در سال ۱۹۸۷ میلادی به عنوان یک سازمان سیاسی‌-نظامی و شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شد.

اخوان المسلمین که خودش یک جنبش اسلام‌گرای فراملی است اعلام کرده است که از خشونت حمایت نمی‌کند و شاخه اخوان المسلمین در اردن چندین دهه است که به طور قانونی در این کشور پادشاهی فعالیت دارد.

به گفته این دو منبع، مقامات اردن بر این باورند که ایران و گروه‌های متحد آن (مانند حماس و حزب‌الله لبنان) در تلاش برای گسترش شبکه منطقه ای نیروهای همسو تهران، سعی می‌کنند تا اعضای جوان و رادیکال اخوان‌المسلمین پادشاهی را به سمت گرایش‌های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی سوق دهند.

یکی از نمایندگان ارشد اخوان المسلمین اردن تایید کرد که تعدادی از اعضای آن در ماه مارس بخاطر در اختیار داشتن سلاح دستگیر شدند، اما خاطر نشان کرد که قرار نیست هر کاری که آن‌ها انجام می دهند مورد تایید این گروه باشد و او احتمال می‌دهد که آنها در حال قاچاق اسلحه به کرانه باختری بودند تا اینکه بخواهند در اردن دست به اقدام خرابکارانه‌ای بزنند.

این نماینده که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود گفت: «میان اخوان و مقامات اردن گفت وگو در جریان است. آنها می‌دانند که اگر اشتباهاتی وجود داشته باشد، اخوان بی‌تقصیر است و فقط افراد هستند که نقش دارند و لذا این سیاست اخوان‌المسلمین نیست.»

نیروهای مرزی اردن در مرز با سوریه به تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۲
نیروهای مرزی اردن در مرز با سوریه به تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

قرابت این گروه با آرمان فلسطین چیست؟

یکی دیگر از شخصیت‌های ارشد اخوان، که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که اعضای شبکه دستگیر شده توسط صالح عاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در بیروت و طراح عملیات این گروه فلسطینی در کرانه باختری، استخدام شده‌اند. آقای عاروری در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی منتسب به اسرائیل، در بیروت کشته شد.

سخنگویان دولت اردن و وزارت دفاع ایالات متحده از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کردند، و وزارت خارجه ایران نیز برای اظهار نظر در دسترس نبود. مقامات اسرائیلی از دفتر نخست وزیری و وزارت خارجه به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

پادشاهی اردن به عنوان متحد منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا، اعلام کرده است که در طی یک سال گذشته بسیاری از تلاش‌های افراد نفوذی مرتبط با شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه را که قاچاق راکت‌انداز و مواد منفجره به داخل مرزهای اردن را داشته‌اند را خنثی کرده است، ولی بهرحال ممکن است برخی از محموله‌هاا به‌طور غیرقابل کشف از مرز عبور کرده باشند.

جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در چنین تلاش‌هایی را تکذیب کرده است.

آگهی

تعداد زیادی از جمعیت ۱۱ میلیون نفری اردن دارای اصالت فلسطینی هستند، چرا که اردن میلیون‌ها پناهنده فلسطینی را که در سال‌های پرتلاطم پس از تأسیس اسرائیل را در داخل خاک خود پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آکسیوس: آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم درباره امنیت خاورمیانه هستند

شدیدترین درگیری‌ حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل؛ تانک‌ها به محله‌های پرازدحام جبالیا رسیدند

وزیر خارجه اردن در راه تهران؛ پیام عبدالله دوم به مسعود پزشکیان در بحبوحه نگرانی از گسترش دامنه جنگ