اردن در میانۀ حمله ایران به اسرائیل: «اشیاء خارجی» را در حریم هوایی خود رهگیری کردیم

Jordan's King Abdullah
Jordan's King Abdullah Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اردن روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن دعوت از همه طرف‌ها به «تمرین خویشتنداری» و «مدیریت مسئولانۀ» تنش‌های موجود در منطقه، اعلام کرد که در جریان حملات شب گذشته ایران به خاک اسرائیل، «اشیاء خارجی» را که در حریم هوایی‌اش بوده، رهگیری کرده است.

آگهی

دولت به شهروندانش اطمینان داد که فعالیت‌ها در اردن به طور عادی در جریان است و خدمات عمومی، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به روال همیشه ارائه خواهد شد. 

در بیانیه دولت همچنین بر حمایت از نیروهای مسلح اردن در راه حفظ امنیت این کشور تاکید شده است.

ساکنان شهر امان پایتخت اردن می‌گویند که شب گذشته تحولاتی را در آسمان شاهد بودند و صداهایی را شنیده‌اند که باعث ایجاد وحشت در میان مردم شده است.

دولت نیز در پاسخ گفت: «اشیاء خارجی را در حریم هوایی اردن، برای حفاظت از شهروندان و مناطق مسکونی رهگیری کردیم.... برخی از ترکش‌ها نیز سقوط کردند اما هیچ خسارت یا آسیب قابل توجهی گزارش نشده است.»

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات این کشور تایید کردند که اردن در کنار بریتانیا و ایالات متحده، در رهگیری پهپادهای ایرانی مشارکت داشته است.

به نوشته «تایمز اسرائیل» جت‌های اردن، ده‌ها پهپاد را در حریم هوایی این پادشاهی ساقط کرده‌اند.

در حالی که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه متحدان نظامی اسرائیل هستند، اقدام کشور عربی اردن در ساقط کردن پهپادها توجه بسیاری را جلب کرده است.

موقعیتی نامطمئن در مقابل جهان عرب

از نظر توقا نصیرات، کارشناس سیاست ایالات متحده در خاورمیانه، حمله ایران به اسرائیل باعث شده است که اردن احتمالا در موقعیتی نامطمئن در مقابل جهان عرب قرار بگیرد و ممکن است این کشور که اغلب «جزیره ثبات» در منطقه محسوب می‌شود، دچار بی‌ثباتی بویژه از سوی نیروهای طرفدار فلسطین شود.

پادشاه اردن در ۶ ماه گذشته بارها خواستار آتش‌بس در غزه با هدف جلوگیری از تبدیل شدن این درگیری به یک جنگ فراگیر شده است.

در این کشور که اقتصادی شکننده دارد و میزبان جمعیت عظیمی از پناهندگان فلسطینی هست، پتانسیل بالایی برای هرج و مرج وجود دارد؛ بویژه آنکه بخش قابل توجهی از شهروندان این کشور نیز در واقع زمانی پناهجوی فلسطینی بوده‌اند.

پس از رهگیری پهپادهای ایرانی در حریم هوایی این کشور، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از انفجارها در آسمان امان و سقوط بقایای پهپادها در یکی از محلات پایتخت منتشر شد. برخی کاربران در واکنش به این تصاویر نوشتند: «پادشاه اردن برای محافظت از اسرائیل، موشک‌هایی را به سوی شهروندانش پرتاب کرد.»

در محافل این کشور به جای توجه به این نکته که اردن از خود در برابر استفاده ایران از حریم هوایی آن برای حمله به دیگران محافظت کرده، بر این موضوع تاکید دارند که پادشاهی اردن از اسرائیل در برابر تجاوزات ایران «محافظت» کرده است.

توقا نصیرات که مدیر استراتژی، عملیات و امور مالی در مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک است، بر این موضوع اشاره دارد که در حالی‌که جو بایدن همواره به دنبال دور کردن ایالات متحده از درگیری‌ها در منطقه و کاهش ردپای نظامی‌اش بوده، در پایان دوره ریاست جمهوری خود با وضعیتی روبرو شده که نه‌تنها موقعیتی محوری برای جلوگیری از گسترش آشفتگی‌ها یافته بلکه شاهد آن است که برخی از متحدان آسیب پذیرش مانند اردن در این موقعیت ناخواسته وارد شده‌اند.

سیاستگذاران واشنگتن، در کنار شرکا و متحدان اروپایی خود، باید ساعات آینده را به رایزنی با همتایان اسرائیلی اختصاص دهند تا از تشدید درگیری‌ها که دولت بایدن بدون شک برای جلوگیری از آن تلاش کرده است، جلوگیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح ترور دو اسرائيلی در پرو؛ قاضی برای مظنون ایرانی حکم بازداشت پیش‌گیرانه صادر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران به توافق رسیدند