Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

ادامه اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۲۰۰ نفر دیگر را دستگیر کرد

تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا
تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراضات در دانشگاه‌های ایالات متحده علیه اسرائيل و اقدامات نظامی این کشور در نوار غزه همچنان ادامه دارد و نیروهای پلیس با دستگیری دانشجویان بیشتر تلاش کردند از درگیری‌های پراکنده بین طرفداران اسرائيل و فلسطین در دانشگاه لس آنجلس جلوگیری کنند.

آگهی

با گسترش اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا، در مقابل مخالفان این اعتراضات در محوطه دانشگاه  نارضایتی و خشم خود را از شرایط کنونی ابراز می‌دارند. 

مری اوساکو، معاون ارتباطات راهبردی دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص می‌گوید: «این وضعیت زمانی تغییر کرد که برخی از تظاهرکنندگان از سدی که دانشگاه برای جدا کردن دو گروه ایجاد کرده بود عبور کردند.»

او در ادامه می‌افزاید: «اعضای هر دو گروه یکدیگر را هل دادند و شعارها و توهین‌هایی سر دادند و در برخی موارد مشت‌هایی رد و بدل شد. این درگیری‌ها برای مدتی بین گروه‌های معترض ادامه داشت، اما پلیس دانشگاه که به باتوم مجهز بودند، سرانجام گروه‌های درگیر را از هم جدا کردند.» اوساکو در بیانیه‌ای گفت: «دانشگاه UCLA سابقه طولانی در برقراری مکانی برای اعتراضات مسالمت آمیز دارد و از خشونت‌هایی که رخ داد، دلشکسته شده است.»

به گفته یک عکاس رویترز در محل، شعار دادن‌ها حدود ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی متوقف شد و معترضان طرفدار فلسطین به تدریج به کمپ چادری خود بازگشتند.

نماینده پلیس دانشگاه گفت که پلیس لس آنجلس در سرکوب این آشوب دخالت نداشته و هیچ گونه دستگیری صورت نگرفته است.

تظاهرات در سراسر کشور

طبق بیانیه قبلی دانشگاه، تظاهرات موازی در محوطه دانشگاه UCLA، دست کم با حضور برخی افراد خارج از دانشگاه همراه بوده است. دانشگاه اعلام کرده بود به دو گروه حاضر در محوطه اجازه داده تا نظرات خود را بیان کنند.

این بیانیه حاکیست، اعضای مرکز عدالت اجتماعی هریت تابمن قصد داشتند از حق دانشجویان برای اعتراض حمایت کنند، در حالی که اعضای کمپین «ایستادگی در حمایت از دانشجویان یهودی» در همکاری با شورای آمریکایی-اسرائیلی با مخالفت با این امر تلاش داشته با آنچه «نفرت پراکنی و یهودی ستیزی» نامیده مقابله کند. 

طی دو هفته گذشته، اعتراضات حامیان فلسطین به دنبال دستگیری گسترده بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، به دانشگاه‌های سراسر آمریکا تسری یافته است. از آن زمان، صدها معترض از کالیفرنیا و تگزاس تا آتلانتا و بوستون به دلیل تقلید از اردوگاه‌های چادری که دانشجویان کلمبیا برای جلب توجه به بحران انسانی در غزه استفاده می‌کردند، دستگیر شده‌اند.

مسئولان، از جمله مدیران دانشگاه کلمبیا، گفته‌اند که این اعتراضات به عنوان اقدامات غیرمجاز، قوانین دانشگاه را زیر پا می‌گذارند، روند یادگیری را مختل می‌کنند و زمینه‌ساز آزار و اذیت و یهودی‌ستیزی شده‌اند.

معترضان خواستار آتش بس در جنگ با حماس، خارج کردن سرمایه‌های دانشگاهی از شرکت‌هایی که با ارتش اسرائیل درگیر هستند و پایان کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل هستند.

رهبران دانشجویی اذعان کرده‌اند که موارد جداگانه‌ای از یهودی‌ستیزی و آزار و اذیت رخ داده است، اما عامل آن را افراد بیرونی‌ای می‌دانند که به گفته آنها قصد ربودن جنبش اعتراضی آنها را داشته‌اند.

سخنگوی دانشگاه کلمبیا گفت که محوطه دانشگاه در روز شنبه آرام بود، اما سرکوب‌هایی در تعدادی از دانشگاه‌های دیگر صورت گرفت.

دستگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری

بیش از ۲۰۰ نفر در تعدادی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دستگیر شدند. در میان بازداشت‌شدگان جیل آستین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب سبز هم دیده می‌شود. او در بیانیه‌ای این سرکوب را شرم‌آور خواند. 

این اعتراضات سراسری توجه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به خود جلب کرده است. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در گفتگویی با شبکه ای بی سی نیوز گفت که رئیس جمهور اذعان دارد که بسیاری از آمریکایی‌ها احساسات قوی نسبت به جنگ در غزه دارند.

کربی همچنین در ادامه افزود: «رئيس جمهور بایدن به این موضوع احترام می‌گذارد و همانطور که بارها گفته، دولت مطمئناً از حق اعتراض مسالمت آمیز حمایت می‌کند. مردم باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند و دیدگاه‌های خود را به طور عمومی به اشتراک بگذارند، اما این روند باید مسالمت آمیز باشد.» کربی در عین حال گفت که رئیس جمهور یهودی ستیزی و نفرت پراکنی را محکوم می‌کند.

انتظار می رود اعتراضات در سراسر ایالات متحده ادامه داشته باشد. برخی از ناظران می گویند که این جنبش می تواند به یک جنبش بزرگتر ضد جنگ تبدیل شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هنوز مشخص نیست که این اعتراضات چه تاثیر بلندمدتی خواهد داشت. با این حال، گستردگی صدای مخالفان توجهات را بیش از پیش به وضعیت جنگ در غزه جلب کرده و بحث‌های گسترده‌ای را در سیاست خارجی ایالات متحده در قبال اسرائيل ایجاد کرده و صدای کسانی که پیش از این با حمایت‌های بی قید و شرط آمریکا از اسرائيل مخالف بودند را بیش از پیش به گوش جامعه آمریکا رسانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد

تحصن حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس؛ دانشجویان: فراخوان پلیس فرانسه عبور از خط قرمز است

بیش از ۱۳۰ نفر در تحصن حمایت از غزه در محوطه دانشگاه نیویورک دستگیر شدند