یک دختر دانش‌آموز پس از ۱۰ سال از اسارت بوکوحرام نجات یافت

سربازان چاد در یک ایست بازرسی در مقابل پرچم بوکوحرام در شهر دماساک نیجریه
سربازان چاد در یک ایست بازرسی در مقابل پرچم بوکوحرام در شهر دماساک نیجریه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش نیجریه می‌گوید یکی از دانش‌آموزان شهر چیبوک در شمال شرق نیجریه را که یک دهه پیش توسط گروه تروریستی بوکوحرام ربوده شده بود، نجات داده است.

آگهی

لیدیا سیمون به همراه سه فرزند طی عملیاتی در ایالت بورنو، از اسارت گروه بوکوحرام نجات یافت. گفته می‌شود او هنگام این عملیات پنج ماهه باردار بوده است.

ارتش نیجریه درباره نحوه و زمان انجام این عملیات چیزی نگفت و فقط اعلام کرد که «اخیرا» این عملیات را انجام داده است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۲۷۶ دانش آموز دختر در شهر چیبوک توسط گروه بوکوحرام ربوده شدند. تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها موفق شدند از دست این گروه رها شوند. بر اساس آمار سازمان عفو بین الملل، از سرنوشت بیش از ۸۰ دختر دیگر اطلاعی در دست نیست.

بوکوحرام در زبان هوسه به معنی «تحصیل غربی حرام» است. این گروه که در شمال نیجریه تاسیس شد و سپس نام خود را به «ولایت مغرب آفریقا دولت اسلامی» تغییر داد، خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل شریعت اسلامی بر تمامی ۳۶ ایالت این کشور است.

ربودن دانش آموزان دختر در شهر چیبوک، یکی از بزرگترین عملیات‌ این گروه تروریستی است.

خبر نجات این دانش‌آموز چیبوکی یک روز پس از آن اعلام شد که ارتش نیجریه گفت که طی حملات هوایی و نبرد زمینی در جنگل وسیع سامبیسا، یکی از پایگاه‌های این گروه را در ایالت بورنو تصاحب کرده است.

بازماندگان حادثه مدارس دخترانه چیبوک اخیرا در دهمین سالگرد ربوده شدنشان، تجربیات دلخراش خود را با سی‌ان‌ان در میان گذاشتند.

یکی از آنها آمنه علی بود که اکنون ۲۷ سال دارد. او قبل از فرار، مجبور شده بود با یک جنگجوی بوکوحرام ازدواج کند و دو سال را در اسارت گذراند. خانم علی در حال تحصیل و تلاش برای ساختن آینده‌ دختر ۸ ساله‌اش است. او به سی‌ان‌ان گفته است که به دخترش برچسب «فرزند بوکوحرام» زنده‌‌‌اند.

یکی دیگر از بازماندگان، هاناتو استفن ۲۶ ساله است که در سال ۲۰۱۷ در حمله هوایی ارتش نیجریه به مخفیگاه بوکوحرام آزاد شد. او در آن عملیات پای خود را از دست داد. خانم استفن گفت که شش تن از دوستانش در این حمله کشته شدند.

هاوا ایشایا یکی دیگر از این دانش آموزان است که در زمان ربوده شدن تنها ۱۶ سال داشت. او می‌گوید که آن زمان توسط ربایندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. 

جنگجویان این گروه او را تحت فشار قرار داده بودند که با یکی از آن‌ها ازدواج کند اما خانم ایشایا تن به این ازدواج نداد و پس از سه سال بردگی توانست از دست آن‌ها رها شود.

بر اساس گزارش‌های سازمان غیردولتی «Save the Children»، یورش به مدارس در شمال نیجریه پس از سال ۲۰۱۴ نیز ادامه داشت. به گفته آن‌ها تاکنون بیش از ۱۶۰۰ دانش آموز ربوده و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر کشته شدند.

در این گزارش آمده است که باندهای تبهکار نیز با سوء استفاده از شرایط، دست به آدم ربایی می‌زنند و در ازای آزادی دانش‌آموزان باج می‌گیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به گفته سازمان‌های حقوق بشری در ۷ مارس نیز بیش از ۱۰۰ دانش آموز که اکثراً دختر بودند، توسط گروه‌های تبهکار از مدرسه‌ای در کوریگا و دو روز بعد از آن ۱۵ کودک دیگر از یک مدرسه شبانه‌روزی در ایالت سوکوتو در شمال غرب نیجریه ربوده شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروگانگیران نیجریه ۶۲۰ هزار دلار برای آزادی دانش آموزان ربوده شده طلب کردند

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

چرا مردم نیجریه دیوانه شکستن رکوردهای گینس شده‌اند؟