نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

Nigeria School Kidnap
Nigeria School Kidnap Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای امنیتی نیجریه روز جمعه به امید یافتن نشانی از حدود ۳۰۰ دانش‌آموز ربوده شده، جنگل‌های بزرگی را در مناطق شمال‌غرب این کشور جستجو کردند.

آگهی

عملیات جستجو پس از حمله گروهی از افراد مسلح روز پنج‌شنبه به یک مدرسه دولتی در شمال‌غرب نیجریه آغاز شد که در جریان آن دست‌کم ۲۸۷ دانش آموز ناپدید شدند.

این مدرسه دولتی، در شهر کوریگا واقع در ایالت کادونا و در نزدیکی پایتخت قرار داشت و این حادثه، دومین آدم‌ربایی دسته جمعی در این کشور در کمتر از یک هفته محسوب می‌شد.

در اوایل این هفته نیز بیش از ۲۰۰ نفر عمدتاً زن و کودک، توسط افراط گرایان در شمال‌شرق نیجریه ربوده شدند.

وقایع روز حادثه

این مدرسه که هیچ حصار و حفاظی نداشته، در نزدیکی جنگل‌هایی قرار دارد که اغلب مورد استفاده باندهای مسلح قرار می‌گیرند و در روز حادثه نیز، مردانی مسلح و موتورسوار درست بعد از ساعت ۸ صبح به مدرسه رسیدند و از همه طرف آن را محاصره کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان محلی می‌نویسد که مهاجمان درست هنگامی که دانش آموزان و معلمان می‌خواستند درس را شروع کنند، مدرسه را محاصره و سپس اقدام به ربودن دانش‌آموزان کردند.

اگرچه مقامات پیش‌تر گفته بودند که بیش از ۱۰۰ دانش آموز در این حمله گروگان گرفته شدند اما سانی عبداللهی، مدیر مدرسه هنگام بازدید فرماندار کادونا از محل حادثه گفت که تعداد کل ناپدیدشدگان۲۸۷ نفر است.

مردم محلی می‌گویند که نیروهای امنیتی «تا چند ساعت پس از حادثه» به محل نیامدند و به همین دلیل خانواده‌ها نگرانند که افراد مسلح فرزندانشان را در این فرصت به اعماق جنگل برده باشند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است؛ با این وجود مردم محلی راهزنانی را که به قتل‌عام و آدم ربایی مکرر در روستاهای دورافتاده در شمال غرب و مناطق مرکزی نیجریه مشهورند، عامل این حمله می‌دانند.

ساکنان شهر کوریگا می‌گویند که در میان ناپدیدشدگان این حمله، دست‌کم ۱۰۰ کودک ۱۲ ساله یا کمتر وجود دارند و به گفته مقامات مدرسه، یک مرد نیز هنگام تلاش برای نجات دادن دانش آموزان به ضرب گلوله کشته شده است.

نقص‌های امنیتی

ربودن دانش آموزان از مدارس نیجریه، از سال ۲۰۱۴ میلادی که افراط گرایان اسلامی بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختر را در روستای چیبوک ایالت بورنو ربودند، به امری عادی در این کشور تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر این آدم ربایی‌ها عمدتا در مناطق شمال غربی و مرکزی متمرکز شده؛ جایی که ده‌ها گروه مسلح اغلب روستاییان و مسافران را برای دریافت باج‌های هنگفت هدف قرار می‌دهند.

آدم‌ربایی اخیر در حالی روی داده که تحلیلگران و کنشگران، علت آن را شکست اطلاعاتی و کندی پاسخ امنیتی نیروهای این کشور می‌دانند و می‌گویند با وجود اینکه چنین حادثه‌ای بارها در این کشور تکرار شده، نقص‌های امنیتی که اجازه این آدم‌ربایی دسته جمعی را می‌دهد، همچنان باقی است.

زنان، کودکان و دانش‌آموزان اغلب هدف آدم‌ربایی‌های دسته جمعی در نیجریه قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها تنها پس از پرداخت باج‌های هنگفت آزاد می‌شوند.

این آدم‌ربایی‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که بولا تینوبو، رئیس جمهور کنونی نیجریه سال گذشته با وعده پایان دادن به این خشونت‌ها به این مقام رسید؛ با این وجود هنوز هیچ بهبود محسوسی در وضعیت امنیتی این کشور دیده نمی‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک دختر دانش‌آموز پس از ۱۰ سال از اسارت بوکوحرام نجات یافت

مردان مسلح ۱۴۰ دختر دبیرستانی را در نیجریه ربودند

موج آدم‌ربایی‌ها در نیجریه؛ تعداد نامعلومی از دانش‌آموزان یک مدرسه ربوده شدند