«جنگ ایران و اسرائیل» در نشست شورای امنیت؛ نماینده اسرائیل خواهان «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران شد

حمله مستقیم ایران به اسرائیل
حمله مستقیم ایران به اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده شورای امنیت این سازمان که روز یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۷ فروردین) به درخواست اسرائیل برای بحث درباره حمله ایران برگزار شد، با این هشدار که منطقه با «جنگی تمام‌عیار و ویرانگر» روبروست، طرفین را به خویشتنداری فرا خواند.

آگهی

آنتونیو گوترش با تأکید بر این نکته که «نه منطقه و نه جهان توان تحمل جنگ دیگری را ندارند» گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، بی‌اثر کردن درگیری و خویشتنداری حداکثری است.»

جمهوری اسلامی ایران از اواخر روز شنبه با بیش از ۳۰۰ فروند پهپاد، موشک کروز و بالیستیک به خاک اسرائیل حمله کرد، اما این حمله با پدافند مؤثر اسرائیل تقریبا خنثی ماند. ایران این حمله را در پی هشدار قبلی، به تلافی حمله مرگبار روز ۱۳ فروردین اسرائیل به ساختمان کنسولگری‌اش در دمشق و کشته شدن چند تن از سرداران عالی‌رتبه سپاه قدس انجام داد.

اسرائیل خواستار گنجاندن نام سپاه در سیاهه گروه‌های تروریستی شد

با وجود درخواست گوترش، نماینده اسرائیل در سازمان ملل خواستار اعمال «تمام تحریم‌های ممکن» علیه ایران شد.

گیلعاد اردان در اظهاراتی تند علیه جمهوری اسلامی گفت: «ایران حامی اصلی تروریسم در جهان، چهره واقعی خود را به عنوان بی‌ثبات‌کننده منطقه و جهان آشکار کرده است.»

او با اشاره به فعالیت هسته‌ای ایران هشدار داد که تهران تنها چند هفته برای دستیابی به بمب اتمی نیاز دارد. این مقام اسرائیلی خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی شد.

او از نمایندگان دیگرهای کشورهای حاضر در جلسه خواست تصور کنند چه اتفاقی می‌افتاد اگر رهبر ایران دستور شلیک بمب اتمی را صادر کرده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ایران: چاره‌‌ دیگری نداشتیم

در بحبوحه جنگ لفظی ایران و اسرائیل در نشست روز یکشنبه شورای امنیت، سفیر ایران در سازمان ملل در توجیه حمله کشورش به اسرائیل گفت که تهران «هیچ راه دیگری جز استفاده از حق دفاع از خود» نداشته است.

امیرسعید ایروانی با انتقاد از همکاری آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده ایران به خاک اسرائیل، حمله شنبه شب ایران را حق «قانونی» این کشپر برابر اصل ۵۱ منشور ازمان ملل متحد خواند. وی گفت: «ایران هیچ قصدی برای درگیر شدن با آمریکا در منطقه ندارد (...) اما اگر آمریکا عملیات نظامی را علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی درخور استفاده خواهد کرد.»

حمایت آمریکا و بریتانیا از اسرائیل و چین و روسیه از ایران

در نشست روز یکشنبه شورای امنیت، نمایندگان آمریکا و بریتانیا پشتیبانی قاطع خود را از اسرائیل در برابر ایران اعلام کردند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل ضمن محکوم کردن یورش نظامی ایران به خاک اسرائیل گفت جمهوری اسلامی ایران یا نیروهای نیابتی آن در صورت اقدامات بیشتر علیه اسرائیل یا آمریکا پاسخگو و مسئول شناخته خواهند شد. وی گفت سازمان ملل باید «اقدامات تجاوزکارانه» جمهوری اسلامی را بی‌چون و چرا محکوم کند.

نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل نیز تأکید کرد لندن همچنان به دفاع از امنیت اسرائیل و نیز شرکای خود در منطقه از جمله عراق و اردن ادامه خواهد داد.

نمایندگان روسیه و چین ضمن دعوت از طرف‌های درگیر به خویشتنداری و پرهیز از تنش، حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل را زمینه‌ساز تشدید بحران در منطقه ارزیابی کردند.

اسرائیل برای عملیات تلافی‌جویانه بعدی علیه ایران انتظار حمایت همه‌جانبه آمریکا را دارد، اما با آن که آمریکا در دفع عملیات نظامی شنبه شب به اسرائیل کمک مستقیم کرد، هنوز معلوم نیست دولت جو بایدن بپذیرد که در حمله احتمالی اسرائیل شرکت کند یا نه. این درحالیست که رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با نخست وزیر اسرائیل گفته کشورش در حمله احتمالی اسرائیل به ایران، همپیمان خود را همراهی نخواهد کرد.

آمریکا می‌گوید در شب حمله ایران به اسرائیل، دست کم ۸۰ پهپاد و موشک ایرانی را که از خاک این کشور و یمن شلیک شده بود، ساقط کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا اسرائیل هزینه انفعال در برابر حمله ایران را بیشتر از واکنش نظامی می‌داند؟

چگونه اسرائیل و متحدانش بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد ایرانی را رهگیری کردند؟

روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد