اخراج فوری ملای تونسی؛ فرانسه به سمت سیاست مدارای صفر با اسلامگرایان افراطی حرکت می‌کند

ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه
ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، پس از انتشار فیلمی از سخنرانی محجوب محجوبی، امام جماعت مسجدی در جنوب این کشور، دستور اخراج او را از خاک فرانسه صادر کرد.

آگهی

وزارت کشور فرانسه روز ۲۲ فوریه (سوم اسفند) اعلام کرد که این امام جماعت مسلمانان در شهر کوچک «بانیوله سورسز» در جنوب کشور را به دلیل اظهارات تند و توهین‌آمیز علیه فرانسه و یهودیان اخراج کرده و به تونس فرستاد. او همچنین به «تبلیغ برای جهاد» و «تحریک به تروریسم» متهم شده بود.

مطابق ویدیوهایی که از سخنرانی‌های او در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، آقای محجوبی ضمن «شیطانی» توصیف کردن رنگ‌های پرچم فرانسه، ارزهای جوامع غربی از جمله رفع تبعیض از زنان را به باد انتقاد گرفته است. 

آقای محجوبی که در حال حاضر ۵۲ سال دارد، در سال ۱۹۸۶ به فرانسه نقل مکان کرد. در حالی که او دارای اجازه اقامت قانونی در فرانسه بود، تابعیت این کشور را نداشت. او در ۲۲ فوریه در خانه‌اش به اتهام «تشویق تروریسم» دستگیر شد و پس از لغو اجازه اقامتش، با پروازی به تونس فرستاده شد. 

آقای محجوبی در گفتگو با یک رسانه فرانسوی، اقدام وزارت کشور این کشور را «خوسرانه» توصیف کرد و تاکید کرد که برای بازگشت به این کشور و ملحق شدن دوباره به همسر و پنج فرزندش تمام تلاش خود را خواهد کرد.

اما دیوان اداری پاریس درخواست تجدید نظر محجوب محجوبی، امام جماعت تونسی‌تبار را که خواستار لغو حکم اخراج خود شده بود، نپذیرفت و به این ترتیب حکم اخراج این ملای تندرو در روز دوشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) تایید شد.

البته هنوز یک مرحله دیگر برای تجدیدنظرخواهی این حکم نزد بالاترین مرجع قضایی فرانسه وجود دارد که وکیل آقای محجوبی پیگیر آن است. وکیل این ملای تندرو اقدام دولت فرانسه در قبال موکلش را «نقض بی‌سابقه حقوق او» عنوان کرده و از تصمیم‌گیری سریع وزارت کشور فرانسه انتقاد کرده است. 

در مقابل، وزیر کشور فرانسه با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قانون جدید مهاجرت که بدون آن چنین اخراج سریع امکان پذیر نبود، فرانسه را قوی‌تر می‌کند.» اما آقای محجوبی مدعی است که وزیر کشور فرانسه برای نمایش کارآمدی قانون جدید مهاجرت، او را قربانی کرده است. چنان که برخی وکلای حامی او نیز مدعی هستند که در قانون پیشین نیز امکان اخراج سریع مهاجران خلافکار وجود داشته است. 

آقای محجوبی یکی از اعضای اخوان‌المسلمین است، جنبش بنیادگرای اسلامی که در سال ۱۹۲۸ در مصر تأسیس شد. فلورانس برژو بلکلر، جامعه‌شناس برجسته فرانسوی که متخصص افراط‌گرایی اسلامی و پس از نگارش کتاب اخیر در مورد اخوان‌المسلمین تهدید به مرگ او شده، می نویسد: «شاخه فرانسوی اخوان‌المسلمین با هدف ایجاد یک حکومت اسلامی و جایگزینی قوانین سکولار حاکم فعال شده است.» او تاکید دارد که امامان جمعه در مساجد فرانسه مدام گفتمان دوگانه ضددموکراسی را ترویج می‌کنند و با اختلاف افکنی بین مسلمان و غیرمسلمانان به دنبال نفوذ در جامعه مسلمانان هستند. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

دولت فرانسه پس از یک رشته حملات تروریستی که توسط اسلام‌گرایان افراطی سازماندهی شده بود، از جمله سربریدن معلمی به نام ساموئل پتی، به طور فزاینده‌ای مساجد کشور را تحت نظر گرفت. تا کنون مجوز فعالیت تعدادی از آنها را جمله مسجدی که آقای محجوبی امام جماعت آن بود، لغو کرده است.

افزون بر آقای محجوبی، در سال ۲۰۱۲، نیز محمد حمامی، دیگر ملای تونسی دلیل حمایت از جهاد و یهودی ستیزی از خاک فرانسه اخراج شد. چندین آخوند دیگر هم در دوره ریاست جمهوری فرانسوا اولاند از فرانسه اخراج شدند.

در دوره ریاست جمهوری امانوئل ماکرون هم دودی عبدالهادی در سال ۲۰۱۸ به زادگاهش الجزایر، معدی آهامادا در سال ۲۰۲۲ به کومور و حسن ایکویوسن در سال ۲۰۲۳ به مراکش تبعید شدند.

بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، در سال ۲۰۲۳، در مجموع ۴۴ فرد «خطرناک و مرتبط با اسلام رادیکال» از فرانسه اخراج شدند که افزایشی ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

دولت فرانسه اخراج واعظان رادیکال را یکی از راه‌های مبارزه با افراط‌گرایی اسلام‌گرا می‌داند. همزمان، دولت آقای ماکرون در تلاش برای توقف اعزام ملایان غیرفرانسوی به این کشور و افزایش بهره‌گیری از آخوندهای تربیت شده در فرانسه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد

بحران سیاسی تونس؛ تحقیقات قوه قضائیه در مورد احزاب عمده اسلامگرا فاش شد

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد