وزیر کشور فرانسه: «تروریسم اسلام‌گرای سنی» اصلی‌ترین خطر برای اروپاست

French Interior Minister Gerald Darmanin
French Interior Minister Gerald Darmanin Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز شنبه در جریان سفرش به ایالات متحده، نسبت به «از سرگیری» تهدیدات تروریستی اسلامگراها در اروپا ابراز نگرانی کرد و خواستار تقویت همکاری‌های ضدتروریستی با ایالات متحده قبل از آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد.

آگهی

او در جریان مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما آمده‌ایم تا به آنها یادآوری کنیم که برای اروپایی‌ها و برای فرانسه، اصلی‌ترین خطر، خطر تروریسم اسلام‌گرای سنی است و اینکه در این راستا همکاری‌های ضدتروریستی میان سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور کاملا ضروری است.»

دارمنن تاکید کرد که اگرچه ممکن است برای آمریکایی‌ها دغدغه‌هایی همچون تیراندازی‌های مکرر یک چالش جدی باشد، اما نباید فراموش کنند که آنچه در اروپا به عنوان اولین تهدید مطرح می‌شود، تهدید تروریسم اسلامگرایان سنی‌‌مذهب است.

سفر دو روزۀ وزیر کشور فرانسه به ایالات متحده، با هدف تقویت همکاری‌های پلیسی و قضایی پاریس و واشنگتن در چهارچوب توافقنامه سال ۲۰۱۶ انجام شد که برای مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته امضا شده بود.

او در این مدت به شهرهای واشنگتن، نیویورک و به مقر سازمان ملل رفت و با افرادی از جمله لیزا موناکو، قائم‌مقام دادستان کل ایالات متحده آمریکا و الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

او همچنین از مرکز آموزش پلیس فدرال در منطقۀ کوانتیکو واقع در ایالت ویرجینیای آمریکا بازدید کرد.

ژرالد دارمنن در نیویورک نیز با رئیس پلیس این کلانشهر مذاکراتی دربارۀ چگونگی حفظ نظم و امنیت در جریان برگزاری رویدادهای مهم بین‌المللی همچون المپیک ۲۰۲۴ پاریس داشت.

این دیدارها در حالی انجام می‌شود که فرانسه میزبان دست‌کم سه رویداد مهم است: المپیک ۲۰۲۴ پاریس که طی روزهای ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود، جام جهانی راگبی که طی روزهای ۸ سپتامبر تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و درنهایت سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به شهر مارسی که برای ۲۳ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

آقای دارمنن در جریان گفتگو با مقامات امنیتی ایالات متحده ضمن اشاره به خروج آمریکایی‌ها از افغانستان همچنین خروج نیروهای فرانسه از منطقه «ساحل صحرا» در آفریقا گفت که این اقدامات منجر به «بازسازی هسته‌های داعش شده و بر تهدیدات برون مرزی آنها افزوده است».

به این ترتیب در زمانی که فرانسه به زودی میزبان رویدادهای بین‌المللی مهمی است نمی‌توان خطر قابل توجه حملات تروریستی را نادیده گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای رسانه‌های ترکیه؛ رهبر داعش خودش را منفجر کرد

دست‌کم سه جنگجوی داعش در حمله نیروهای آمریکا به شمال سوریه کشته شدند

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند