نتانیاهو: توافق احتمالی آتش‌بس فقط حمله نظامی به رفح را به تعویق می‌اندازد

فلسطینیان در انتظار کمک‌های بشردوستانه در ساحل شهر غزه، نوار غزه، یکشنبه، ۲۵ فوریه ۲۰۲۴
فلسطینیان در انتظار کمک‌های بشردوستانه در ساحل شهر غزه، نوار غزه، یکشنبه، ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفت که اگر توافق آتش‌بس چندهفته‌ای بین اسرائیل و حماس حاصل شود، صرفا ممکن است حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح را «تا حدودی» به تعویق بیندازد و مدعی شد که پیروزی کامل در این منطقه تنها چند هفته پس از شروع دوباره حملات به دست خواهد آمد.

آگهی

نتانیاهو در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد که توافقی در حال انجام است.

 تلویزیون دولتی القاهره مصر به نقل از یک مقام مصری گزارش داد که مذاکرات روز یکشنبه در قطر در سطح تخصصی از سر گرفته شد و گفت که مذاکرات در قاهره نیز با هدف دستیابی به آتش‌بس و تبادل گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی‌ ادامه خواهد یافت.

در حالی که بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری سرزمین محاصره شده نوار غزه همگی به شهر جنوبی رفح پناه آورده‌اند؛ اما اسرائیل در حال نزدیک شدن به تصویب طرح گسترش حملات خود به آنجا است.

رفح نقطه اصلی ورود کمک های غزه است و گروه های بشردوستانه نسبت به وقوع یک فاجعه هشدار داده‌اند. ایالات متحده و سایر متحدان آن نیز می‌گویند که اسرائیل باید از آسیب رساندن به غیرنظامیان خودداری کند.

نتانیاهو گفته است که در همین هفته کابینه را برای تصویب طرح های عملیاتی از جمله تخلیه غیرنظامیان به سایر نقاط غزه تشکیل خواهد داد.

نتانیاهو به شبکه CBS گفت که «به محض اینکه عملیات رفح را آغاز کنیم، مرحله شدید نبرد فقط چند هفته تا پایان فاصله دارد. اگر به توافق نرسیم، به هر حال آن را انجام خواهیم داد.» 

نتانیاهو ادعا کرد که چهار گردان از شش گردان باقیمانده حماس در رفح متمرکز هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به NBC گفت که به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چیزی در مورد طرح رفح اعلام نشده است. سالیوان گفت: «ما معتقدیم که تا زمانی که (برنامه ای برای محافظت از غیرنظامیان) تدارک دیده نشده است این عملیات نباید ادامه یابد.»

وضعیت در غزه

درگیری‌های شدید در بخش‌هایی از شمال نوار غزه همچنان به قوت خود باقی است و شدت ویرانی‌ها در آنجا خیره‌کننده است.

ایمن ابوعواد یکی از ساکنان شهر غزه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما به دلیل بمباران شدید به دام افتاده‌ایم و نمی‌توانیم جابه جا شویم.»

وی گفت که ساکنان گرسنه مجبور به خوردن علوفه حیوانات و جستجوی غذا در ساختمان‌های تخریب شده‌اند. در جبالیا، زنی به نام ام عیاد، علف هرزی را نشان داد که مردم آن را از خاک خشن و خشک می‌چینند و می‌خورند.

او گفت: «ما باید به بچه‌ها غذا بدهیم. آنها مدام فریاد می‌زنند که غذا می‌خواهند. ما نمی‌توانیم غذا پیدا کنیم. ما نمی‌دانیم چه کنیم.»

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان (اونروا) روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که آن‌ها از تاریخ ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) تا کنون قادر به تحویل غذا به شمال غزه نبوده‌اند و اضافه کرد که «درخواست‌های ما برای ارسال کمک‌های غذایی رد شده است.»

اسرائیل گفت که ۲۴۵ کامیون کمک در روز یکشنبه وارد غزه شد که کمتر از نصف مقداری است که قبل از جنگ به طور روزانه وارد غزه می‌شد.

جزئیات توافق پیشنهادی

یک مقام ارشد از مصر که به همراه قطر میانجی بین اسرائیل و حماس هستند روز شنبه گفت که پیش نویس توافق آتش‌بس شامل آزادی حداکثر ۴۰ زن و گروگان‌های مسن‌تر در ازای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی است که اکثر آن‌ها زنان، خردسالان و افراد مسن هستند.

این مقام مصری که خواست نامش فاش نشود گفت که توقف شش هفته‌ای جنگ شامل اجازه دادن به صدها کامیون برای رساندن کمک‌های ضروری به غزه است. 

حماس گفته است تا زمانی که اسرائیل به حمله خود پایان ندهد و نیروهایش را از غزه خارج نکند گروگان‌های باقی مانده را آزاد نخواهد کرد و همچنین خواستار آزادی صدها اسیر فلسطینی از جمله شبه نظامیان ارشد است شرایطی که نتانیاهو به شدت آن را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی ارتش اسرائيل از خروج سربازان این کشور از جنوب نوار غزه خبر داد

اسرائیل از انتقال غیرنظامیان فلسطینی به «جزایر بشردوستانه» پیش از حمله زمینی به رفح خبر داد

گفتگوهای آتش‌بس در آستانه فروپاشی؛ اسرائیل در مذاکرات قاهره شرکت نکرد