عربستان: بدون ایجاد کشور فلسطین هیچ رابطه‌ای با اسرائیل وجود نخواهد داشت

دیدار و گفتگوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های عربستان سعودی
دیدار و گفتگوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های عربستان سعودی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عربستان سعودی اعلام کرد تا زمانی‌که کشور مستقل فلسطین ایجاد نشود هرگز با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نخواهد کرد.

آگهی

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات ریاض و واشنگتن در مورد فرایند صلح میان اعراب و اسرائیل اعلام کرد که موضع «قاطع» خود را در این‌باره به اطلاع دولت آمریکا رسانده است.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه عربستان سعودی، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که دولت کشورش پیام‌های مثبتی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ریاض و تل‌آویو تمایل دارند مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط خود را ادامه دهند.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود تأکید کرده است که روابط دیپلماتیک میان این کشور و اسرائیل برقرار نخواهد شد مگر آنکه «کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت شناخته شود» و «تجاوز اسرائیل به نوار غزه را متوقف شود و همه نیروهای اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه خارج شوند.»

گفتگو درباره عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل از سال ۲۰۲۰ جدی شد و آن زمانی بود که ریاض به امارات عربی متحده و بحرین چراغ سبز نشان داد تا با اسرائیل رابطه برقرار کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع مطلع خود نوشته است که عربستان سعودی در پی جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس، ایده عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو را که واشنگتن برای ایجاد آن تلاش می‌کند، کنار گذاشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر منطقه‌ای خود در روزهای اخیر با مقام‌های عربستان سعودی، قطر و مصر دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر راهی اسرائیل و کرانه باختری شد.

پنجمین سفر آقای بلینکن به خاورمیانه پس از آغاز جنگ غزه در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای برقراری وقفه در این جنگ، آزادی گروگان‌های اسرائیلی و افزایش کمک‌های امدادی به ساکنان نوار غزه انجام شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه عربستان سعودی همچنین در بیانیه خود از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که تاکنون کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، خواسته است کشور مستقل فلسطین را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت بشناسند تا مردم فلسطین به «حقوق مشروع» خود دست یابند و «یک صلح فرلگیر و عادلانه» برای همه حاصل شود.

به دنبال حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل، این کشور تهاجم هوایی و زمینی گسترده‌ای را به نوار غزه آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: به رسمیت شناختن کشور فلسطین دیگر برای ما یک تابو نیست

نخست‌وزیر قطر: حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه درمجموع پاسخ مثبت داده است

بلینکن: خاورمیانه در خطرناک‌ترین وضعیت خود از سال ۱۹۷۳ به بعد قرار دارد