پنجمین سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه؛ بلینکن وارد عربستان شد

Blinken
Blinken Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان دور جدید سفرهای خود در خاورمیانه که با هدف تشویق طرفین درگیری مرگبار غزه به آتش‌بس انجام می‌شود، وارد عربستان سعودی شد.

آگهی

هواپیمای آقای بلینکن در حالی در فرودگاه ریاض فرود آمد که این شهر، اولین مقصد پنجمین سفر منطقه‌ای او به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل پس از حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی محسوب می‌شود.

تلاش‌های آقای بلینکن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در حالی ادامه دارد که واشنگتن تلاش می‌کند هم مذاکرات بر سر توافق عادی‌سازی روابط میان پادشاهی سعودی و اسرائیل را پیش ببرد و هم درصدد به نتیجه رساندن گفتگوها بر سر چگونگی اداره غزه پس از پایان این جنگ است.

پنجمین سفر دیپلمات ارشد آمریکا به منطقه، در بحبوحه حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه، عراق و یمن در پاسخ به حملات پهپادهای آنها در هفته گذشته در خاک اردن انجام می‌شود که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد.

آقای بلینکن این هفته به مصر، قطر و اسرائیل همچنین به کرانه باختری رود اردن نیز سفر خواهد کرد، با این هدف که پیشرفتی در گفتگوهای مقامات مصری و قطری با حماس بر سر دستیابی به توافقی بری آزادی دیگر گروگان‌ها حاصل شود.

همچنان بیش از ۱۳۰ گروگان دربند شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه هستند.

«آمریکا به‌دنبال جنگ با ایران نیست»

انتظار می‌رود آقای بلینکن در ریاض با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه این کشور دیدار کند.

به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، بلینکن در ریاض تلاش خواهد کرد تا این پیام را تقویت کند که دولت بایدن نه به‌دنبال جنگ با ایران است و نه می‌خواهد درگیری در این منطقه گسترش یابد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، اولویت اصلی آقای بایدن در این سفر این است که وزیر خارجه «پیامی را مستقیماً به کشورهای منطقه برساند مبنی بر اینکه ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد تشدید درگیری‌ها باشد و بر همین اساس مناقشه را نیز تشدید نخواهد کرد.»

ایران تاکنون از هرگونه ایفای نقش مستقیم در این درگیری‌ها اجتناب کرده است؛ اگرچه همچنان از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در منطقه حمایت می‌کند.

دولت بایدن، علیرغم انتقاد برخی جمهوریخواهان کنگره که حتی از حمله مستقیم به خاک ایران سخن گفته‌اند، آشکارا اعلام کرده که خواهان جنگ با ایران نیست. پنتاگون نیز معتقد است که تهران خواهان چنین جنگی نیست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه از پاسخ به این موضوع که آیا ایالات متحده ممکن است به سایت‌های داخل ایران حمله کند یا خیر، خودداری کرد. وی گفت که واشنگتن خواستار جنگ گسترده‌تری در منطقه نیست اما در صورت حمله، به آن پاسخ خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با دولت بایدن بر سر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی اختلاف‌نظر دارد و تاکید کرده که در موضوع «کنترل امنیتی کامل اسرائیل بر سرزمین‌های غرب رود اردن» مصالحه نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر قطر: حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه درمجموع پاسخ مثبت داده است

تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی از سوی بایدن به چه معنا است؟

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد